پايان بازي شورا با شهردار منتخب ش؛ آغاز بازي با سرنوشت شهر
پايان بازي شورا با شهردار منتخب ش؛ آغاز بازي با سرنوشت شهر

پايان بازي شورا با شهردار منتخب ش؛ آغاز بازي با سرنوشت شهر شهردار برکنار شد بتويي سرپرست موقت شهرداري بازي شوراييان که از نخستين هفته هاي انتخاب زرندي از سوي خودشان به عنوان شهردار آغاز شده بود، با برکناري ناگهاني شهردار به نقطه پايان رسيد تا نيشابوري که تازه پس از ماه ها و با […]

پايان بازي شورا با شهردار منتخب ش؛ آغاز بازي با سرنوشت شهر

شهردار برکنار شد

بتويي سرپرست موقت شهرداري

بازي شوراييان که از نخستين هفته هاي انتخاب زرندي از سوي خودشان به عنوان شهردار آغاز شده بود، با برکناري ناگهاني شهردار به نقطه پايان رسيد تا نيشابوري که تازه پس از ماه ها و با انتصاب فرماندار جديد خود به اميد روزهاي روشن تر نشسته و تازه طعم ثبات در مديريت سياسي خود را مزمزه مي کرد، سال خود را با تغيير در مهم ترين مديريت محلي اش آغاز کند.

با توجه به اعلام زمان انصراف شهردار تا تاريخ پانزدهم فروردين ماه سال جاري طبق نامه اي که وي به شورا ارائه کرده بود، اولين جلسه شوراي شهر در سال جديد، شاهد حضور پررنگ خبرنگاران از بسياري از رسانه ها بود تا خبرهاي داغ اين جلسه را ثبت و ضبط کنند. اما اعلام ناگهاني «غير علني بودن» جلسه، خبرنگاران را پشت درهاي بسته متوقف کرد. اين در حالي است که حضور دو تن از اعضاي شورا در جلسه که از اصحاب رسانه نيز مي باشند، غير منصفانه به نظر مي رسيد.

با گذشت ساعتي از جلسه، شهردار که براي ارائه گزارش به صحن شورا رفته بود، با ناراحتي از جلسه خارج شد و تنها بيان کرد: هدف من توسعه نيشابور بود. اما به اين جمع بندي رسيدم که با اين شورا نمي توان کار کرد.

رأي گيري براي برکناري شهردار و انتخاب احتمالي سرپرست، پشت درهاي بسته ادامه داشت و تنها صداي داد و فرياد گاه به گاه اعضا به گوش مي رسيد که پس از گذشت ساعاتي از درون جلسه به خبرنگاران خبر رسيد که «شهردار برکنار شد.» پس از آن نيز متن خبري عجيب که دور از باور بود روي گوشي هاي خبرنگاران خود نمايي کرد: «بتويي سرپرست شد.»!

با يادآوري نحوه انتخاب پر آب و تاب زرندي به عنوان شهردار به گونه اي که اعضاي شورا در هفته هاي نخست کار خود، اين انتخاب را الگوبرداري از کلان شهرها خوانده بودند! حال يازده رأي موافق به برکناري وي، بيم گرايش شورا به افرادي «بيشتر تحت کنترل» را مي دهد تا خواسته هاي گاه حقير اعضاي شورا را بيشتر پيگير باشد.

به جلسه شورا باز مي گرديم. جايي که بالاخره اعضاي شورا پشت سرهم از جلسه خارج شدند و سخنگوي جلسه با اشتياق در جمع خبرنگاران توضيحاتي ارائه داد.

صائب نيا در ابتدا با تبريک سال «همدلي و همزباني»، که خنده خبرنگاران را برانگيخت، تصريح کرد: شورا انصراف شهردار را به رأي گذاشت که با 11 رأي موافق، يک مخالف و يک ممتنع رأي آورد. وي افزود: سرپرست موقت نيز از ميان دو گزينه، بتويي با 8 رأي نسبت به شريعتي با 5 رأي، انتخاب شد. سخنگوي شورا با تأکيد بر اينکه شهردار را در حد و اندازه آقاي «مظفري» انتخاب خواهيم کرد، افزود: چون سرمايه و امکانات زيادي داريم. سي سال در حق مردم نيشابور جفا شد و سي سال سوءمديريت داشتيم! مديران چينشي بوده نه بر اساس صلاحيت و لياقت ها. وي «شوک و تحول» در شهرداري را لازم برشمرد.

صائب نيا در صحبتي، که جاي تامل دارد، اظهار کرد: در همين سال همزباني و همدلي، فرماندار کل شهر را عوض کرده است، پس تغيير شهردار حق ماست.

وي در پاسخ به اين که چرا دفعتا شهردار بعدي را انتخاب نکرديد، اظهار داشت: تا وقتي که شهردار حضور داشت کسي حاضر به اعلام آمادگي نبود. وي مهلت قانوني معرفي شهردار را حداکثر سه ماه اعلام کرد اما وعده داد نهايتا تا ده پانزده روز شهردار را معرفي خواهيم کرد. وي امکان ابقاي سرپرست را صفر اعلام کرد و در مورد شهردار جديد اعلام کرد: يکي دو گزينه مطرح هستند که بومي و با تجربه اند. صائب نيا در پايان از زحمات زرندي تشکر کرد و وعده داد در مراسمي با شکوه از وي تجليل خواهد شد. اما روز بعد خبردار شديم که ساعت هفت و نيم صبح در محل سالن جلسات شهرداري، مراسم معارفه بتويي بدون دعوت از زرندي! و با وجود خبرنگاران دو نشريه منتصب به دو عضو شورا انجام شده است و ساير خبرنگاران اصلا اطلاعي از جلسه مذکور نداشتند. لازم به ذکر است معمولا براي سرپرست که مدت محدودي در سمت خود حاضر است مراسم برگزار نمي شود و نکته عجيب تر اينکه طبق روال سرپرست در اتاق سابق خود مستقر مي شود اما بتويي در اتاق مخصوص شهردار اقامت کرده است.

شروع سال با بي قانوني

اقبالي که گفته مي شود تنها رأي مخالف برکناري شهردار از آن او بوده، با بيان اين که اصلا بحث شخص مطرح نيست، من نگران مديريت شهري در نيشابور هستم، افزود: هيچ شهرداري در نيشابور دوران خدمت ش به دو سال نرسيده و علت آن هم بي فکري است. وي ادامه داد: جرياني در شورا هست که فقط به دنبال کنار گذاشتن زرندي نيست، به دنبال گزينه خاص بعدي براي شهرداري است! (تحليل اين که شهردار با يازده راي قاطع اعضا برکنار شده و سپس در همان جلسه اين اتفاق آرا تبديل به دو دسته 8 و 5 راي براي انتخاب سرپرست مي شود مي تواند بر صحت اين اظهار نظر اقبالي مهر تصديق بزند.)

اين عضو شورا ضمن اعلام اين خبر که رئيس شورا ده دقيقه قبل از جلسه پيامک داد که جلسه ساعت چهار و غير علني برگزار مي شود بدون اين که در شورا تصويب شود، افزود: هر اقدامي که در شورا انجام مي شود بايد با مصوبه باشد، اما متاسفانه سال جديد را با بي قانوني آغاز کردند.

اقبالي با بيان اينکه يکي از اعتراضات شورا به شهردار عدم رضايت وزير کشور در ديدار نوروزي از نيشابور بود، گفت: شهردار دليل آن را نشان دادن مشکلات براي کمک گرفتن از دولت اعلام کرد که به نظر من منطقي است. وي با بيان اين که شعار وقتي محقق مي شود که شعور هم با آن همراه باشد، ادامه داد: حال مي گويند مي خواهيم يک چهره ملي بياوريم، صحبت زيبا زدن راحت است ولي من خيلي نگرانم؛ آنچه من ديدم برنامه ريزي شده بود.

رئيس شورا نيز با اشاره به نامه انصراف پيش از عيد شهردار گفت: از نظر ما انصراف به معناي استعفا است.

وي در پاسخ به اين دغدغه که «معاون وزير کشور اعلام کرده است که هيچ حکم شهرداري را ابلاغ نخواهيم زد»، تصريح کرد: آقاي خندان دل بالاتر از قانون که نيست، شوراي هر شهري ممکن است بنا به دلايلي شهردار را تغيير دهد و کسي نمي تواند شخصا تعيين تکليف کند. وي در اظهاراتي مخالف با اقبالي، بيان داشت: اين تغييرات برنامه ريزي شده نبوده و پشت پرده اي در کار نبوده است.

صالح آبادي در پاسخ به اين نگراني که آيا شهردار منتخب انگيزه اي براي ارائه خدمت در مدت باقي مانده از عمر شورا، دارد يا خير؟ بيان داشت: نيشابوريان تحصيل کرده و مجرب و بومي زيادند و کافي است کسي باشد که دل ش براي نيشابور بسوزد.

کاشفي، عضو تقريبا ساکت شورا در جلسات که تاييد کرد تنها راي ممتنع را به برکناري زرندي داده است، با بيان اين که براي انتخاب شهردار رايزني هايي صورت گرفته بود و هر کدام از اعضا به دنبال يک سري افراد بودند! اما نه به طور خيلي جدي، افزود: اميدواريم اين صحبت ها جدي شود و اعضاي شورا همدل شوند.

زرندي: اعضاي شورا، تقاضاهاي شخصي داشتند!

زرندي اما عبارت انصراف که در نامه خود به شورا آورده بود را متفاوت با استعفا خواند و تصريح کرد: به هيچ وجه منظور من استعفا نبوده چراکه زماني که قرار است بازنشسته شوم چه نيازي به استعفا هست؟!

وي از تحقق يافتن 95 درصد بودجه و اجرايي شدن بيشتر طرح ها خبر داد.

شهردار سابق برخي اظهارات شورا مبني بر بيمار بودن و ناتواني جسماني! را کذب اعلام کرد و آن را نامهرباني آنان خواند. زرندي اين اصرار بر تغييرات را «پيش درآمدهاي انتخابات (مجلس)» دانست.

زرندي با بيان اينکه اقدامات من در چارچوب مصوبات شورا بوده است، افزود: اما برخي اعضاي شورا تقاضاهاي پراکنده و شخصي داشتند! وي در پايان قضاوت را به مردم واگذار کرد.

سرپرست شهرداري نيز در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بيان اينکه برنامه ها براساس بودجه مصوب شورا و اولويت پروژه هاي نيمه تمام انجام مي شود در خصوص احتمال ايجاد تغيير و جابجايي در کادر شهرداري تصريح کرد: من در سي سال مدتي که در اتوبوس راني بودم يک نيرو را هم با خودم نبردم اما اگر نيرويي در شهرداري با برنامه ها و بودجه هماهنگ نباشد جابه جا خواهد شد اما در حال حاضر قصد تغيير و جابجايي ندارم.

بتويي افزود: وقتي من انتخاب شدم اصلا خودم خبر نداشتم!

سرپرست شهرداري سابقا راننده تاکسي و چند سال عضو هيئت مديره تاکسي راني بوده و عضويت انجمن حمايت از زندانيان، عضويت در شوراي شهر، مديريت سازمان اتوبوس راني، معاون حمل و نقل ترافيک شهرداري و يک سال و نيم معاون خدمات شهري شهرداري را در کارنامه خود دارد. بتوئي تحصيلات خود را نيز فوق ديپلم حقوق اعلام کرد.

بتويي ، که خود گزينه معرفي شده از سوي شورا به سمت معاون خدمات شهري شهرداري بود و آگاهان يکي از موارد مداخله شورا در انتصابات داخلي شهرداري را انتصاب وي عنوان مي کنند، درحالي جايگزين زرندي شده که مي توان انتصاب پر حرف و حديث او را نشانه اي از عدم دور انديشي زرندي در تعامل هاي خود با شورا دانست؛ پوست خربزه اي که شهردار سابق بي جهت بر آن تکيه کرد سرانجام اين چنين زير پاي زرندي خالي شد.

فقدان ثبات مديريتي که منجر به سه بار استيضاح شهردار در دوره چهارم شوراي شهر شد و سرشاخه اين هرم کاستي ها، که به انتخاب مردم در شوراها باز مي گردد، اهميت آگاهي مردم از انتخاب شان را بيش از گذشته هويدا مي کند.

در نهايت انتخاب فردي در قامت فرد منتخب شورا براي سرپرستي شهرداري، که سوابق کاري او نمي تواند تصديق کننده وعده شوراييان باشد که «فردي به عنوان شهردار نيشابور انتخاب خواهد شد که چهره اي ملي و کارآمد باشد» سابقه عملکرد شوراي شهر چهارم و وعده هاي «دهان پُر کن» اعضاي شورا اينک در محک نظارت و نقد شهرونداني است که با نگراني آينده مديريتي شهر خود را رصد مي کنند.

آيا شوراي شهر قادر خواهد بود با انخاذ رويه عقلاني و بازگشت به تدبير و تکيه بر خرد جمعي و تعامل با همه شهروندان دلسوز و آگاه، «چالش» خود به وجود آورده اش را به فرصتي براي قرار گرفتن امور بر مدار منطق و قانون و تحول و پيشرفت مبدل سازد؟ ما و همه شهروندان به انتظار پاسخ اين پرسش نشسته ايم.

نویسنده :آزاده مهدیار