افتتاح فاز نخست ناوگان ريلي تأمين مواد اوليه مجتمع فولاد خراسان
افتتاح فاز نخست ناوگان ريلي تأمين مواد اوليه مجتمع فولاد خراسان

افتتاح فاز نخست ناوگان ريلي تأمين مواد اوليه مجتمع فولاد خراسان به گزارش روابط عمومي مجتمع فولاد خراسان افتتاحيه فاز نخست ناوگان ريلي تأمين مواد اوليه اين مجتمع با حضور معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان نيشابور، مديرکل راه آهن خراسان رضوي و جمعي از مسئولين استان، شهرستان و همچنين مدير عامل، معاونين و مديران […]

افتتاح فاز نخست ناوگان ريلي تأمين مواد اوليه مجتمع فولاد خراسان

به گزارش روابط عمومي مجتمع فولاد خراسان افتتاحيه فاز نخست ناوگان ريلي تأمين مواد اوليه اين مجتمع با حضور معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان نيشابور، مديرکل راه آهن خراسان رضوي و جمعي از مسئولين استان، شهرستان و همچنين مدير عامل، معاونين و مديران مجتمع فولاد خراسان در روز چهارشنبه 9 اسفند ماه در محل ايستگاه داخلي راه آهن اختصاصي فولاد خراسان انجام شد.

معاون استاندار و فرماندار نيشابور در اين مراسم با اشاره به توانمندي ها و ظرفيت هاي صنعتي اين شهرستان اظهار نمود: ناوگان ريلي از نيازهاي توسعه اي کشور و هر منطقه است.

رييس کارگروه صنعت و معدن شهرستان انجام اين گونه فعاليت ها را به فال نيک گرفت و خاطر نشان ساخت: هم اکنون ظرفيت توليد اين مجتمع عظيم صنعتي که به 2 برابر رسيده، شامل کارگاه هاي فعال و کم نظيري مي باشد و چشم انداز آينده کشور در صنعت فولاد بسيار خوب است.

دکتر مظفري ادامه داد: خوشبختانه بخش عمده اي از تجهيزات و دانش بومي شده و اين مجتمع يکي از 3 قطب صنعت فولاد کشور مي باشند.

مهندس احمدي مدير عامل محترم فولاد خراسان در اين مراسم اظهار داشت: بيش از 70 درصد مواد اوليه کارخانه که در 11 ماه سال جاري بالغ بر يک ميليون و 250 هزار تن گندله مورد نياز کارخانجات احياء مستقيم شماره يک و دو مي باشد، از طريق سيستم ريلي حمل گرديده است.

مهندس احمدي افزود: بيش از 90 درصد از کارکنان فولاد خراسان سهامدار شرکت تعاوني فولاديار هستند و اين تعاوني برخي از خدمات فني از جمله حمل و نقل مواد اوليه و محصولات شرکت را انجام مي دهد. همچنين اين تعاوني 51 درصد سهام شرکت فولاد ريل توس که بر اساس يک برنامه 3 ساله تا ميزان 600 واگن را خريداري خواهد نمود، را داراست.

مدير عامل فولاد خراسان در ادامه اظهار نمود: فولاد خراسان نقش محوري در توسعه صنعتي، اقتصادي و اجتماعي منطقه شمال شرق کشور را داشته است.

وي افزود: ما صرفا « فولاد توليد نمي کنيم بلکه نقش صنعت عظيمي مانند فولاد در استان خراسان رضوي باعث شده که هم صنعت در اين منطقه به وجود آيد و هم متناسب با آن شرکت هاي اقماري مانند فولاد يار، فولادريل توس، سازندگان تجهيزات و قطعات يدکي در استان و شهرستان رشد و توسعه پيدا کنند و مفتخريم که فولاد خراسان در کشور تنها شرکت فولادي است از مرحله کنسانتره سنگ آهن تا محصول نهايي را در استان محل استقرار خود احداث و توليد مي نمايد. همچنين اين شرکت با برخورداري از آخرين دستاوردهاي فن آوري پيشرفته صنعت توليد فولاد ، بهره مندي از نيروي انساني متخصص ومجرب ، محصولات توليدي خود را به بازار هاي داخل و خارج عرضه مي نمايد.

مهندس احمدي گفت: اين واحد بزرگ اقتصادي که خط مقدم جبهه صنعتي شرق کشور لقب يافته اشتغالي بالغ بر 5000 نفر بطور مستقيم در خطوط توليد ، پشتيباني و حمل و نقل و براي بيش از اين تعداد بطور غير مستقيم فرصت شغلي ايجاده کرده است.

مهندس احمدي از مزايايي حمل و نقل ريلي به بهبود شرايط زيست محيطي کشور اشاره نمود و افزود: مهمترين مسئله اي که کشور با آن مواجه است اين است که بخش حمل و نقل در ايران متناسب با نيازهاي صنايع رشد و توسعه نيافته است.

وي تصريح کرد: يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي هر کشور خطوط راه آهن است، که نياز صنعت بويژه صنايع معدني و سرمايه گزاي و توجه پيش از بيش به اين حوزه را بايد مدنظر داشت.

قاسم حداد مدير عامل تعاوني فولاد يار هدف از خريد واگن هاي باري را افزايش اطمينان فولاد خراسان از تأمين به موقع مواد اوليه اصلي کارخانجات احياء مستقيم و افزايش سود سهامداران خود دانست و افزود: با خريد واگن هاي باري ديگر نيازي به پرداخت هزينه اجاره واگن به شرکت هاي راه آهن نمي باشد و ناوگان ريلي تعاوني فولاديار از طريق فولاد ريل توس تجهيز گرديده است.

در ادامه مهندس ضيائي مهر مدير کل راه آهن استان خراسان رضوي با اشاره به اصل 44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در حمايت از بخش خصوص و تکليف دستگاه هاي دولتي براي واگذاري امور شان به بخش خصوصي بيان داشت: 100 درصد جابجاي بار در راه آهن جمهوري اسلامي ايران از طريق بخش خصوصي در حال حاضر انجام مي شود و به دليل آن که سرمايه گذاري در بخش راه آهن دير بازده است، بسته هاي حمايتي در اين خصوص از قبل تعريف شده که خوشبختانه زمينه ترغيب و تشويق سرمايه گذاران خصوصي که مالک واگن هستند را فراهم نموده و نمونه اجرايي آن براي اولين بار استفاده شرکت فولاد ريل توس از اين بسته حمايتي بود که به ازاء هر واگن که بخش خصوصي سرمايه گذاري کند، واگن 4 محوره تا 4 ميليون تن کيلومتر که معادل حدود 100 ميليون تومان مي تواند از تسهيلات استفاده نمايند.

ايشان اظهار اميدواري نمود: با استفاده از اين بسته حمايتي توسط شرکت فولاد ريل توس برنامه تعريف شده براي افق 600 واگن و افزايش توان لجستيکي حمل و نقل ريلي فولاد خراسان و همچنين ديگر فولادهاي در حال شکل گيري در استان خراسان رضوي را انشااله پشتيباني نمايد.

همچنين مهندس ميلانو مدير عامل شرکت فولاد ريل توس گفت: ارزش ده دستگاه واگن باري لبه بلند خريداري شده به ميزان 24 ميليارد ريال بوده است و ده دستگاه پارت دوم نيز تا پايان سال جاري تحويل خواهد شد.

وي افزود: در صورت تأمين منابع مالي انشااله تا پايان نيمه اول سال 1394 تمامي واگن هاي باري به تعداد يکصد دستگاه از واگن سازي پارس خريداري شده و وارد ناوگان ريلي مجتمع فولاد خراسان مي گردد و مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.