آن چه در جلسه شورا گذشت
آن چه در جلسه شورا گذشت

آن چه در جلسه شورا گذشت تهديد ساکنان جاده صومعه به تشديد اعتراض ها مهلت شش ماهه به کارخانه روغن نباتي نانهاي نيشابور، سبوس دار مي شود آزاده مهديار/ جلسه هفتگي شورا، در هفته اي که گذشت با تجمع دوباره عده اي از مردم ساکن شرق جاده صومعه و اعتراض دو نماينده ديگر از مردم […]

آن چه در جلسه شورا گذشت

تهديد ساکنان جاده صومعه به تشديد اعتراض ها

مهلت شش ماهه به کارخانه روغن نباتي

نانهاي نيشابور، سبوس دار مي شود

آزاده مهديار/ جلسه هفتگي شورا، در هفته اي که گذشت با تجمع دوباره عده اي از مردم ساکن شرق جاده صومعه و اعتراض دو نماينده ديگر از مردم ساکن حوالي کارخانه روغن نباتي به روز اعتراض شبيه شد.

نيمه آذر ماه امسال، گزارشي توسط خيام نامه به چاپ رسيد از وضعيت ساکنان جاده صومعه مشهور به «محله کردها»، که با تجمع مقابل شورا، درخواست رسيدگي به وضعيت محل سکونت شان و به گفته مسئولين «در محدوده نبودن شان» که حاصل بي توجهي به مقررات و قوانين شهرسازي بود، کردند. علاوه بر بي توجهي ساکنان به قوانين و مقررات شهرسازي، اين معضل ريشه هاي ديگري چون فرصت طلبي برخي زمين داران و زمين خواران و به ويژه صاحبان رانت اطلاعات و نيز بي مبالاتي مديران دولت «پيشين»دارد که حالا گريبان گير مردم و مسئولان شده است.

امروز سه ماه از زماني که تجمع کنندگان با نگراني از آتش گرفتن خانه ها و در خطر بودن جان فرزندان شان مي گفتند، مي گذرد و خانه هاي تعدادي از آنان به دليل استفاده از بخاري نفتي، آتش گرفته است و دود گرفتگي خانه ها، بالا بودن مبلغ بهاي آب مصرفي شان به دليل تجميع کنتورها، قطع شدن گاه و بيگاه آب و ساير مشکلات باعث شده است بار ديگر مقابل شورا اقدام به تجمع کنند. معترضان که اين بار تعدادشان بيشتر، فرياد اعتراض شان بلندتر و درد شان از بي پاسخ بودن مسئولين عميق تر شده است، راه چاره را از اعضاي شورايي مي جويند که رئيس شان سه ماه پيش از انساني نبودن اين وضعيت سخن رانده بود و قول داده بود در جلسه اي با فرماندار وقت موضوع پيگيري شود..

معترضان اين بار اميد چنداني هم به خبرنگاران نداشتند چراکه مي دانستند صداي اعتراض شان لااقل در همين خيام نامه با تيتر درشت آمده بود ولي همچون آبي در هاون کوبيدن! از سوي مسئولين، کوچک ترين اعتنايي نشده بود. يکي از خانم هاي مسن تجمع کننده خطاب به اعضاي شورا با بيان اينکه ما يک خانه با تمام امکانات در منطقه خودمان به شما مي دهيم، ببينيد آيا مي توانيد يک هفته طاقت بياوريد؟ عده اي ديگر که وعده هاي «صبر کنيد، پيگيري مي شودِ» اعضاي شورا براي شان تکراري تلخ است، از بستن جاده صومعه و دراز کشيدن در جاده به عنوان آخرين راه شان خبر دادند.

تجمع کنندگان در حالي تهديد به اقدامات اعتراضي شديدتر براي حل اين مشکل اداري- قانوني را به عنوان راه حل مساله در پيش گرفته اند، که به نظر مي رسد برخي اعضاي شورا هم با نگاهي به راي آينده شان، سعي مي کنند با وعده باز کردن اين گره با حواله دادن به جلساتي در «آينده»، هم دل معترضان را به دست بياورند و هم براي احتمال عدم تحقق وعده شان شريک در تقصير بتراشند. از اين دست اظهارات، يکي وعده هاي صائب نيا بود که اظهار داشت: من به شما قول مي دهم در اولين فرصت جلسه اي با فرماندار فعلي و نماينده جهاد کشاورزي و نمايندگان شما ترتيب دهم و مسئله را ختم به خير کنيم. مردم نيز که اعتراض شان کم کم به صحن علني شورا کشيده مي شد، نااميدانه متفرق شدند تا اين وعده آخر را نيز بيازمايند.

از ديگر وقايع شورا حضور دو تن از نمايندگان مردم ساکن در منطقه ابراهيمي بود که از بوي بد کارخانه روغن نباتي و هواي آلوده حاصل از فعاليت غير استاندارد کارخانه رنج مي بردند. يکي از نمايندگان که پدر شهيد هم بود، با يک بغل نامه پيگيري و صدايي لرزان، از اعضاي شورا پرسيد: آيا 20 هزار جمعيت ساکن در اين منطقه جزو آدمي زاد نيستند؟! وي ادامه داد: مردم قصد تجمع داشتند که من با التماس خواستم فعلا دست نگه دارند و الا در نيشابور غوغا به پا مي شود!

هر کدام از اعضاي مطلع شورا در اين باره توضيحاتي دادند که مخلص آن به اين معنا است که مصوبه پلمپ اين کارخانه ارائه شده بود ولي به دليل اينکه 200 کارگر در اين کارخانه بيکار مي شدند و شوراي تأمين نگران تکرار قضيه «مرغ» در نيشابور بود به همين دليل با پلمپ آن مخالفت کردند. پس از آن هم قرار بود تا مهر 93 کارخانه جابجا شود اما به دليل حمايت هاي اداره صنعت، به بهانه حمايت از توليد اين کار صورت نگرفت. در نهايت اعضاي شورا از مهلت شش ماهه يعني تا پايان شهريور ماه 94، به اين کارخانه خبر دادند تا اقدام به جابه جايي کند و در غير اين صورت پلمپ خواهد شد.

تنها خبر خوب جلسه مذبور، سبوس دار شدن نان ها در کليه نانوايي ها در سطح شهرستان از بيست اسفند ماه سال جاري و ماندگاري بيشتر آرد در سيلوهاي کارخانه براي حفظ سبوس آن بود که توسط شاملي اعلام شد. اين عضو شورا با بيان اينکه قبلا توليد نان سبوس دار تنها 7 درصد نان سنگک و 12 درصد نان لواش در کل شهرستان را شامل مي شد و به دليل تيره بودن اين نان ها مردم رغبتي به خريد آن نداشتند و اين نانوايان متضرر مي شدند، تصريح کرد: با يک پارچه سازي نان ها در کل شهرستان، نظارت بر واقعي بودن درصد سبوس نان ها توسط دانشکده علوم پزشکي و نگهداري آرد به وسيله اداره غله صورت خواهد گرفت.