اقتدار عبوس کلاغ ها در ويترين کتاب فروشي ها
اقتدار عبوس کلاغ ها در ويترين کتاب فروشي ها

اقتدار عبوس کلاغ ها در ويترين کتاب فروشي ها درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. دو تا کتاب تازه ي نيشابوري داريم و کلي هم کتاب چاپ اول تهراني که تازه به نيشابور رسيده اند. پيش از اين ها درگذشت ياشار کمال، نويسنده ي بزرگ ترکيه را به دوستداران ادبيات داستاني تسليت مي گويم هر […]

اقتدار عبوس کلاغ ها در ويترين کتاب فروشي ها

درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. دو تا کتاب تازه ي نيشابوري داريم و کلي هم کتاب چاپ اول تهراني که تازه به نيشابور رسيده اند. پيش از اين ها درگذشت ياشار کمال، نويسنده ي بزرگ ترکيه را به دوستداران ادبيات داستاني تسليت مي گويم هر چند از انتشار شاهکار او که رمان «اينجه ممد» است فعلا در ايران خبري نيست. اين را هم بگويم که عبدالله گل رييس‌جمهور سابق ترکيه، سخنگوي مجلس اين کشور و بسياري از اعضاي احزاب سياسي ترکيه در کنار جمع ميليوني هواداران اين نويسنده در مراسم تشييع و خاکسپاري او شرکت کردند. اما يک کشوري را سراغ دارم که خبر مرگ شاعران و نويسندگان مردمي اش را در رسانه هاي دولتي پخش نمي کنند و پس از مرگشان هم بايد يک نفر نگهبانِ آرامگاهشان باشد که سنگ قبرشان را تخريب نکنند. بي خيال، برويم سراغ مولفين نيشابور:

تبّت به افق تهران

«تبّت به افق تهران»، نخستين مجموعه شعري است که از مصطفي هراتي، شاعر نيشابوري، منتشر مي شود. آقاي هراتي در اين کتابِ شصت صفحه اي، گزيده اي از شعرهاي آزاد خود را به چاپ سپرده است. نشر اقليماي تهران که ناشر تخصصي ادبيات است اين کتاب را با شمارگان 1100 نسخه و قيمت 6000 تومان منتشر کرده است. يکي از شعرهاي اين مجموعه را مي خوانيم:

در ايستگاه قطار/ مردي برايم مي گفت/ زندگي همين نزديکي هاست/ پشت غروب/ درون کله ي اين قطار/ پر از خاطرات آن جاست/ آن جا شايد شبيه تبّت باشد/ شايد گونه هاي عشقت را شبيه سيب ببيني/ چقدر مستي که از کافه بيرون مي آيد/ شبيه من است/ شايد فردا زير آسماني آبي/ گاوها از سينه ي کوه علف بخورند/ و تو ياد کارت پستال بيفتي.

 

پرده هفت رنگ

آقاي ذبيح اله ياري نژاد، که در اداره ي فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور مشغول به کار هستند به تازگي پژوهشي را با عنوان «پرده هفت رنگ» منتشر کرده اند که نگاهي است به سيماي انسان کامل در گلستان و بوستان سعدي. در ابتداي اين کتاب آمده است: «در اين کتاب برآنيم تا به اين موضوع مهم که از فاضل ترين هنرهاي سعدي يعني پرورش انسان که همان انسان هاي مدينه فاضله اوست، ويژگي ها و آثار حضور انسان کامل در دو اثر گران سنگ سعدي، يعني گلستان و بوستان مورد بحث و بررسي قرار گيرد. باشد تا در دنيايي که پر است از ناملايمات و بداخلاقي ها و بدسيرتي ها شمه اي از ارزش هاي والاي انساني و الهي ِ اين ره به کمال يافتگان را ياد آوريم و ترويج نهيم.» اين کتاب را انتشارات مشق نيکو در 134 صفحه ي قطع وزيري و با قيمت ده هزار تومان منتشر کرده است. غلامعلي دربهشتي، خوشنويسي روي جلد کتاب را انجام داده است. هاشم کراني، طراحي جلد و عليرضا سراجي هم ويرايش اين کتاب را بر عهده داشته اند.

کتاب هاي تازه ي اين هفته

«اقتدار عبوس کلاغ ها» شعرهاي ريشارد کاپوشينسکي/ ترجمه فرزانه قوجلو/ نشر چشمه/ 12000 تومان

«عاشق آزادي»/ شعرهاي غادة السمان/ ترجمه عبدالحسين فرزاد/ نشر چشمه/6500 تومان

«مجموعه کامل نامه هاي نيما يوشيج»/ انتشارات نگاه/ 40000 تومان

«مجموعه اشعار پابلو نرودا»/ ترجمه سيروس شاملو/ انتشارات نگاه/ 45000 تومان

«بانوي سپيد»/ کريستين بوبن/ دل آرا قهرمان/ کتاب پارسه/ 7500 تومان

«هنر و وهم»/ پژوهشي در روان شناسي بازنمايي تصويري/ ارنست گامبريج/ افراز/ 35000 تومان

«مجموعه اشعار منوچهر نيستاني»/ نگاه/ 33000 تومان

«دست بردن زير لباس سيب»/ نوشته هاي پراکنده ي محمد صالح علا/ پوينده/ 9000 تومان

«دو نمايشنامه: مستخدم ماشيني و درد خفيف»/ هارولد پينتر/ غلامرضا صراف/ دات/ 5000 تومان

«چشم مرکب»، نوانديشي از نگاه شعر معاصر/ محمد مختاري/ توس/ 11000 تومان

«غمزيستي»/ شعر/ ليلا کردبچه/ فصل پنجم/ 8000 تومان

سه کتاب/ داستان هاي احمد محمود/ معين/ 12000 تومان

«شبي در تهران»/نمايشنامه/ محمد چرم شير/ قطره/ 11000 تومان

«نوشته هاي پراکنده»/ بابک احمدي/ مرکز/ 25000 تومان

«بر شانه هاي غول»/ استيفن هاوکينگ/ مريم توفيقي/ سبزان/ 18000 تومان

«در ستايش شرم»/ جامعه شناسي حس شرم در ايران/ حسن قاضي مرادي/ 6500 تومان

«چشم هاي الزا»/ مجموعه اشعار لويي آراگون/ نگاه/ 19500 تومان

«مجموعه اشعار پل الوار»/ ترجمه جواد فريد/ انتشارات نگاه/ 28000 تومان

«جشني بر بلندي ها»/ کريستين بوبن/ دل آرا قهرمان/ کتاب پارسه/ 6500 تومان

کتاب فروش بداخلاق

هفته ي گذشته در ستون پيام هاي مردمي همين نشريه، شخصي گفته بود که بنده بداخلاق هستم. بايد عرض کنم که من به ندرت بداخلاق مي شوم! تا آن جا که از آخرين بداخلاقي ام چند سالي مي گذرد. به همين دليل تا که گلايه ي ايشان را خواندم فهميدم ماجرا چيست و اگر چه خود را بي تقصير مي دانم اما از ايشان پوزش مي طلبم و خدمتشان عرض مي کنم براي جبران اين ماجرا حاضرم يک دوره ي 10 جلدي رمان کليدر را پيشاپيش به عنوان هديه ي نوروزي خدمتشان تقديم کنم. از ايشان مي خواهم لطفا سري به کلبه کتاب کليدر بزنند.

شبکه هاي موبايلي در خدمت کتاب خواني

باز هم يادآور مي شوم مي توانيد با نصب برنامه تلگرام (Telegram) بر روي گوشي تلفن همراهتان به شماره 09362002120 پيام بدهيد تا با پيوستن به گروه کلبه کتاب، هر روز از انتشار يک کتاب تازه با خبر شويد و هر هفته يک داستان کوتاه بخوانيد. در وبسايتklidar.ir هم مي توانيد از تازه ترين خبرهاي بازار کتاب و آثار چاپ شده ي مولفين نيشابور باخبر شويد. تا هفته بعد، تندرست باشيد و کتاب خوان!