آغاز نظارت نامحسوس پليس در نيشابور اعمال جرايم رانندگي و کنترل مجرمان با دوربين هاي هوشمند از بيستم اسفند احسان سليماني/ رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيشابور در حاشيه بازديد مسئولان از مرکز کنترل ترافيک ضمن اشاره به نظارت پليس با استفاده از دوربين هاي نصب شده در سطح شهر، از اعمال جرايم تخلفات رانندگي […]

آغاز نظارت نامحسوس پليس در نيشابور

اعمال جرايم رانندگي و کنترل مجرمان با دوربين هاي هوشمند از بيستم اسفند

احسان سليماني/

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيشابور در حاشيه بازديد مسئولان از مرکز کنترل ترافيک ضمن اشاره به نظارت پليس با استفاده از دوربين هاي نصب شده در سطح شهر، از اعمال جرايم تخلفات رانندگي از بيستم اسفند ماه 93 با دستور دادستان خبر داد.

سرهنگ دهنوي در گفتگو با خيام نامه اظهار داشت: تا کنون در ده نقطه حادثه خيز و پر تردد شهر به ويژه تقاطع هاي اصلي شهر دوربين نظارت تصويري نصب شده و 5 دوربين ديگر نيز به زودي نصب خواهد شد و از آنجا که در مرکز کنترل ترافيک کليه زيرساخت ها و امکانات لازم فراهم مي باشد، در هفته هاي اخير به عنوان نمونه به برخي از متخلفين تذکر داده ايم، اما از بيستم اسفند ماه رسما براي رانندگاني که تخلف نمايند و کاربر مرکز تخلف آن ها را مشاهده و ثبت کند، برگه جريمه صادر شده و به همراه تصوير تخلف از طريق پست به آدرس فرد مذکور فرستاده مي شود.

وي افزود: در بخش تخلفات ساکن مواردي چون توقف بر روي گذرگاه عابر پياده يا پياده رو، توقف در حريم ميادين و تقاطع ها، توقف پس از خط ايست در چهار راه ها، توقف در ايستگاه اتوبوس و تاکسي، توقف دوبله و توقف ممنوع و … توسط کاربر ثبت و جريمه به آدرس راننده ارسال مي شود، اما در بخش تخلفات حادثه ساز و جاري از قبيل عبور از چراغ قرمز، عبور از خط ايست قبل از سبز شدن کامل چراغ، دور زدن در نقاط ممنوع، سبقت غيرمجاز، حرکات نمايشي و خطرناک و … پس از مشاهده تخلف کاربر مستقر در مرکز مورد را به اطلاع نزديکترين گشت پليس رسانده تا ضمن متوقف کردن خودرو، نسب به اعمال قانون اقدام شود.

سرهنگ دهنوي تصريح کرد: اين دوربين ها به صورت 24 ساعته به ثبت تصاوير مي پردازد و در شناسايي جرايم و متخلفين کمک شاياني به پليس خواهد کرد. همچنين با استفاده از مرکز کنترل ترافيک، کاربران مي توانند به خودروهاي امدادي براي انتخاب مسير کم ترافيک براي حرکت سريعتر کمک کنند.

وي همچنين از راه اندازي دوربين هاي کنترل سرعت در سطح شهر در سال 94 خبر داد که در کنترل ترافيک شهري و ثبت تخلفات تحول ويژه اي ايجاد مي کند.

در ادامه سرگرد حسيني کارشناس ارشد رشته ترافيک و مسئول مرکز کنترل ترافيک با اشاره به هوشمندسازي چراغ هاي راهنماي سطح شهر با استفاده از سنسور نصب شده در زير خطوط ايست تقاطع ها، از شهروندان خواست با توقف قبل از خطوط ايست علاوه بر پيشگيري از جريمه شدن، مي توانند به عملکرد صحيح اين سيستم کمک کنند؛ چرا که در صورتي که بر روي خط ايست و يا بعد از آن توقف کنند سيستم دچار اشتباه شده و نظم ترافيک با ازدحام بيشتري مواجه مي شود.

وي در خصوص عملکرد اين سيستم اظهار داشت: زماني که سنسورها حس کنند توقف خودروها کاهش يافته و بار ترافيکي يک مسير تخليه شده، چراغ را براي سمت ديگر سبز مي کند. مزيت اين سيستم براي مواقعي است که يکي از طرفين تقاطع نسبت به طرف ديگر با بار ترافيکي بسيار بالاتري مواجه هستند و در اين شرايط سيستم به جاي زمان برابر براي چراغ قرمز، به صورت هوشمند و با کنترل از طريق مرکز زمان بيشتري به مسيري خواهد داد که ترافيک سنگين تري دارد. البته اين زمان نيز از ميزان مشخصي بيشتر نخواهد شد.

گفتني است: براي خريد و راه اندازي اين دوربين ها حدود يک و نيم ميليارد تومان از محل جرايم رانندگي که در اختيار شهرداري قرار مي گيرد، هزينه شده است.

دادستان نيشابور نيز در اين بازديد از پيشرفت و تکميل مرکز نسب به بازديد در چند ماه قبل ابراز رضايت نمود و گفت: از دوستان دست اندرکار بايد قدرداني نمود که مرکز را از نقطه صفر به موقعيت امروز رسانده اند.

حجت الاسلام اکبري مقدم با تأکيد بر لزوم اطلاع رساني کافي در خصوص عملکرد اين مرکز، اظهار داشت: جا دارد در اين خصوص هزينه شود و اين مرکز هر روز در بخش امکانات و دوربين ها و نرم افزارها توسعه بيشتري يابد.

وي ابراز اميدواري نمود: با همدلي دست به دست يکديگر دهيم تا شهري آرام، ايمن، بانشاط و همراه با ترافيکي روان داشته باشيم.

رئيس اداره اطلاعات نيز ضمن تشکر و آرزوي توفيق براي مسئولين و پرسنل اين مرکز براي کمک به روان سازي ترافيک توصيه کرد: بايد طوري عمل کنيم تا با خدمت به مردم رضايت شهروندان و در پي آن رضايت الهي را به دنبال داشته باشد.

وي بر اهميت آگاه سازي مردم نسبت به مزاياي مرکز کنترل ترافيک در جهت جلب همکاري آنان بيان داشت: راه اندازي اين مرکز گامي بزرگ در جهت صرفه جويي در نيروي انساني و کاهش هزينه ها و کيفي شدن حفظ امنيت و تسهيل جريان ترافيک شهري مي شود.

اين مقام مسئول به متخلفين و مجرمان هشدار داد که هميشه از طريق دوربين ها در حال مشاهده شدن هستند و تصاوير ضبط شده و مورد پيگيري قرار مي گيرد.

نویسنده :احسان سليماني