چرايي رويي گرداني مردم اروپا از دين رسمي و حکومتي
چرايي رويي گرداني مردم اروپا از دين رسمي و حکومتي

چرايي رويي گرداني مردم اروپا از دين رسمي و حکومتي بخش دهم در شماره قبل به وضعيت آموزش در قرون وسطا اشاراتي نموديم وعنوان گرديد،در اين قرون مجموعه دانش و علومي حق نشر داشت،که در نهايت به تاييد کليسا و روحانيت وابسته به مقام پاپ برسد.به دليل تجمع ثروت در کليسا ها و وابستگان به […]

چرايي رويي گرداني مردم اروپا از دين رسمي و حکومتي

بخش دهم

در شماره قبل به وضعيت آموزش در قرون وسطا اشاراتي نموديم وعنوان گرديد،در اين قرون مجموعه دانش و علومي حق نشر داشت،که در نهايت به تاييد کليسا و روحانيت وابسته به مقام پاپ برسد.به دليل تجمع ثروت در کليسا ها و وابستگان به آن ؛کتاب نويسي تقريبا در انحصار کليسا بود.راهبان،زندگي نامه ي «قديس هاي « وهمي و خود ساختگي را مي نوشتند که بتوانند براي کسب درآمد،مشروعيت خود ساخته ايجاد کنند.در اين کتاب ها سعي مي شد شجره نامه هايي، براي قديسان خود ساخته ايجاد شود وسخنان، معجزات و کراماتي به آنان نسبت داده شود تا به مردم بباورانند اگر اين آرامگاه ها را زيارت نمايند از درد ها و شور بختي هايشان کاسته مي شود. همچنين کليسا ها سالنامه هايي را که حاوي وقايع روز هاي مرگ و تولد قديسان!بود تاليف و انتشار مي دادند.پاپ و مبلغان وي تمام تلاش خود را در جهت در اختيار قرار دادن هر بيشتر اين تاليفات! در بين مردم؛ و سواد را در خواندن همين کتاب هاي ادعيه و اذکار مي دانستند.در اين کتاب ها براي هر دردي يک دعا بيان شده بود.افراد به جاي برطرف کردن ريشه اي و بنيادي بيماري و درد خود،با ذکر و خواندن دعاي مربوط به آن بيماري يا درد! از نيروهاي ماوراءالطبيعه(روحانيت کليسا و پاپ خود را نمايندگان رسمي آن نيرو ميدانستند)خواستار رفع درد و بيماري خود مي شدند.اين دعاها ازکلي ترين تا جزءترين امور را شامل مي شد.به عنوان نمونه انسان براي رهايي از هبوط تا رفع کک،مي توانست به دنبال دعاي مربوط به مشکل خود در اين کتاب هاي دعا و اذکار باشد.در اين کتاب ها و بر اساس آنچه راهبان و روحانيون از سخنان و روايات قديسان به نگارش در آورده بودند،انسان براي رهايي از عذاب دوزخ و گرفتار نشدن به خشم الهي بايد بيشتر ايام سال و به مناسبت هاي گوناگون در حال توبه و نيايش باشد،از نماينده خدا بر زمين يعني پاپ که از مقام معصوميت برخوردار بود بدون چون و چرا فرمان برده و تقليد نمايد.

در ديرها و کليساهاي بزرگ، اتاق هاي مخصوص استنساخ کتاب وجود داشت. براي فراهم آوردن کتابي با شرايط مورد پذيرش دستگاه پاپ، افراد گوناگوني گاه سالها زحمت مي کشيدند. بعضي از آنها متن کتاب را مي نوشتند، بعضي ديگر حروف اول جمله ها را ترسيم و تزيين مي کردند و ديگران تصاوير را نقاشي مي نمودند. بدين سان تعداد کتاب ها و قيمتشان خيلي گران تمام مي شد. در نتيجه تنها توانگران و فئودال ها قادر به سفارش و خريد کتاب بودند. کتاب هايي که از نظر مقام پاپ و دستگاه سانسور وابسته به او، موجبات انحراف اذهان و مردم را فراهم مي آورد،در انبارهاي کليساهاي بزرگ نگهداري مي شد و از دسترس همگان خارج مي شد.

در اين قرون دانشوران و انديشمنداني بودند که با شهامت شيفته ي تجارب و دستاوردهاي متفکران يونان باستان ،ايران، هند و مصرباستان شده بودند. اينان عليه آموزش هاي ساختگي و دور از واقعيت دستگاه عريض و طويل کليسا به اعتراض پرداخته و جان خود را در اين راه نهادند. از ميان اين انديشمندان و متفکران ، «راجر بيکن» را مي توان نام برد که در قرن 13 م در انگلستان مي زيست.بيکن در انتقاد از پاپ،روحانيت و مبلغان وي نوشته بود:»در کتابهايي که به وسيله روحانيت نوشته شده انسانها را از تعمق و تفکر در طبيعت دور نگه داشته اند.اتفاقات خوشايند را محصول رضايت خداوندو اتفاقات ناخوشايند را نتيجه خشم پروردگار ناميده اند بدون آنکه دليلي براي آن بيان کنند. عقل ما را با روايات عجيب و غريب که بوسيله انصار کليسا به نگارش در آمده زايل نموده اند. ما را از تجربه و آزمايش برحذر داشته اند. مثلا در اين کتابها نوشته شده که الماس را جز با خون بز نمي توان قطعه قطعه کرد. من خود الماسي را در خون بز انداختم و هيچ اثري برآن مشاهده نکردم.» راجربيکن به دليل انتقاداتش به باورهاي مقدس کليسا و پاپ؛ کتاب هايش «فتنه انگيز و.ضاله» اعلام شدو خودش به بيست سال زندان محکوم گرديد.هنگامي که از زندان آزاد شد پير و فرتوت شده بود.

منابع:

تاريخ سده هاي مياني دنسکوي و آگيبالووا

تاريخ تمدن جلد 4 ويل دورانت

مناره اي در کوير سيدمحمودطالقاني

Javadhoseini2009@gmail.com

نویسنده :جواد حسینی