ترمز ABS را مي شناسيد؟
ترمز ABS را مي شناسيد؟

ABS مخفف Antilock Brake System به معني سيستم ضد قفل ترمز . اين سيستم به عنوان كمك كننده و يا بهبود دهنده عملكرد ترمز در شرايط خاص در خودرو هاي نسبتا جديد مورد استفاده قرار مي گيرد و در ايران هم خوشبختانه الزامي شده است. همانطور كه مي دانيد اساس كار ترمز ها بر مبناي […]

ABS مخفف Antilock Brake System به معني سيستم ضد قفل ترمز . اين سيستم به عنوان كمك كننده و يا بهبود دهنده عملكرد ترمز در شرايط خاص در خودرو هاي نسبتا جديد مورد استفاده قرار مي گيرد و در ايران هم خوشبختانه الزامي شده است.

همانطور كه مي دانيد اساس كار ترمز ها بر مبناي اصطكاك بين دو سطح است و ترمز ABS جهت عدم قفل شدن لاستيك ها و سر خوردن آنها در سطح جاده در زمان ترمز گيري شديد و با توجه به اطلاعاتي كه از سنسور هاي روي چرخ دريافت مي كند با قطع و وصل كردن سريع مدار روغن ترمز از قفل شدن چرخ ها جلوگيري مي كند. ناگفته نماند كه همه اين پردازش ها به وسيله واحد كنترل الكترونيكي سيستم ترمز ضد قفل انجام مي شود و در صورتي كه ترمز به آهستگي فشار داده شود با توجه به اطلاعات دريافتي ترمز ضد قفل عمل نمي كند.

چند نكته درباره ABS كه بايد بدانيد.

  • در صورت خرابي يا عدم كاركرد صحيح ABS چراغ اخطار آن روشن شده كه بايد سريعتر به كارشناس مربوطه مراجعه كنند.
  • براي تست سيستم در خياباني خلوت با سرعت تقريبا 60كيلومتر در ساعت ترمز ناگهاني كنيد تا خودرو بايستد در صورتي كه خودرو ليز نخورده و صداي جيغ لاستيك ها درنيامد و همچنين پدال ترمز زير فشار شروع به لرزش كند سيستم ABS سالم است
  • لرزش و صداي خرخر كه در زمان ترمز ناگهاني خودرو هاي مجهز به ABS به وجود مي آيد كاملا طبيعي است و جاي نگراني ندارد
  • رانندگان خودرو هاي داراي سيستمABS توجه داشته باشند كه صرف داشتن اين سيستم در خودرو نبايد با سرعت غيرمجاز رانندگي كنند و اتكاي كامل به ABS داشته باشند چون اين سيستم فقط كمك كننده سيستم ترمز و ايمني خودرو است.
  • جهت سرويس و تعمير اين سيستم حتما به مراكز مجاز و كارشناس مربوطه مراجعه نماييد
  • خوشحال مي شويم با ما در ارتباط باشيد. AMIR.BARI69@YMAIL.COM

نوشته شده توسط : امیر باری