مرتضي فخري، نويسنده ي نيشابوري و 9 کتاب در يک کتاب
مرتضي فخري، نويسنده ي نيشابوري و 9 کتاب در يک کتاب

مرتضي فخري، نويسنده ي نيشابوري و 9 کتاب در يک کتاب   «ليلاي پاييز»، «زماني براي آشفتن»، «دشت سوخته»، «بغض سرخ»، «شمارش معکوس»، «حوريه»، «مهبوط»، «گيلو»، «گورکن» و «ليليا» اين ها اسامي 10 رماني هستند که تاکنون از «مرتضي فخري» نويسنده ي پرکار نيشابوري منتشر شده اند. حالا اما مي توانيد نام 9 رمان ديگر […]

مرتضي فخري، نويسنده ي نيشابوري و 9 کتاب در يک کتاب

 

«ليلاي پاييز»، «زماني براي آشفتن»، «دشت سوخته»، «بغض سرخ»، «شمارش معکوس»، «حوريه»، «مهبوط»، «گيلو»، «گورکن» و «ليليا» اين ها اسامي 10 رماني هستند که تاکنون از «مرتضي فخري» نويسنده ي پرکار نيشابوري منتشر شده اند. حالا اما مي توانيد نام 9 رمان ديگر را هم به اين ها بيفزاييد. آقاي فخري، در يک کتاب قطورِ 800 صفحه اي، 9 داستان تازه ي خود را يک جا منتشر کرده است. اين کتاب، «سي گاو» نام دارد و خيام نامه افتخار دارد نخستين رسانه اي است که خبر انتشار اين کتابِ متفاوت را به اطلاع خوانندگان خود مي رساند. مرتضي فخري پيش تر خبر داده بود که درنظر دارد سه رمان را در يک کتاب منتشر کند اما اين که چرا سه گانه اش، نُه گانه شد حکايتي دارد که در مجالي ديگر بايد پاي صحبت هاي ايشان بنشينيم و بشنويم. جالب اينجاست که ناشر اين کتاب هم، خودِ نويسنده است و گويا انتشار آن با سختي هاي فراوان به انجام رسيده است و در اين وانفساي تاليفِ کتاب و آشفتگيِ بازار نشر و پخشِ کتاب، کاري است کارستان. «سي گاو» (که گويا نام آن کنايه اي است به سيمرغ)، يکي از داستان هاي اين کتاب است که 150 صفحه از کتاب به آن اختصاص داده شده است. البته همينجا يادآور شوم که اندازه ي حروف در اين کتاب، ريزتر از حد معمول است وگرنه شايد حجم کلي آن مي توانست تا 1500 صفحه نيز افزايش يابد. اما ديگر داستان هاي اين کتاب عبارتند از: «روزگار تلخ سرخي سيب ها»، «تشنگي هاي اتاق سيصد و سيزده»، «تنهايي هايي از جنس خاک»، «خوارگلو»، «طاعون تاريکي»، «صفوراي مرگ»، «بازگشت رسول»و «آخرين نفس هاي من با پريسا».

«سي گاو» در 800 صفحه ي قطع رقعي، جلد شوميز و با قيمت 40 هزار تومان منتشر شده است.

اين هم بخش کوتاهي از متن کتاب:

«تنها چند ساعت آشنايي با غريبه دختري به نام صبا خانم، کافي بود، گاو پيشاني زرد، همه چيزش را از دست بدهد. بيست روز پيش از اين، در عصري بيشتر آقتاب تا عصر، در آخوري به وسعت سنگيني نفس هايش، جدا از تمام آن هزار گاو موجود در گاوداري، داشت، بغل بغل يونجه هاي سبز را به کام مي گرفت؛ و به بلع دچار مي کرد، که صبا خانم، يک باره پيدايش شده بود. آن صاحب گام هاي آرام!… آن صداي آرام تر… دخترکي که حضورش، سنگيني لحظه ها را، براي گاو پيشاني زرد، تُرد کرده بود. هويتي ساده به ماغ هاي گاو بخشيده بود. او را واداشته بود، براي يک باره هم شده، سر از آخور بيرون بکشد و کف آلوده ترين ماغ ممکن را فرياد زند… – مممممممماااااااااغ غ غ غ غ غ غ غ!!!…»

پُزِ کتاب خواني و پُزِ قارچ خوري!

آقاي مصطفي رحماندوست را که حتما مي شناسيد. ايشان همين چند روز پيش گفتند: «در هر کشوري، خانواده‌ها دنبال الگوهاي اجتماعي‌اند و اين الگوها براي خانواده‌هاي متوسط زماني جوابگوست که بتوانند پزهاي اجتماعي را دربرداشته باشند. بنابراين ضروري است که کتابخواني تبديل به يک پز اجتماعي شود تا معضل کتاب و کتابخواني در ايران مرتفع شود.» ايشان در ادامه براي روشن تر شدن حرفشان مثالي هم زدند: «تا بيست سال پيش قارچ خوراکي در سفره‌ي ايرانيان جا نداشت يا فست‌فود غذايي خاص بود و مورد توجه قرار نمي‌گرفت، اما آرام‌آرام تمام جامعه را در بر گرفت؛ يعني تبديل به يک الگو شد. مي‌خواهم بگويم اغلب افراد جامعه، خانواده‌هاي متوسط هستند که به دنبال الگوهايي براي پز اجتماعي مي‌گردند. مثلا فرستادن فرزند به مدرسه‌ دوزبانه يا مدرسه‌ غير‌انتفاعي تبديل به يک پز اجتماعي شده است.»

اما ما هم در اظهار نظري از همين جا ضمن تاييد «پُز» که البته پرستيژ را مناسب تر مي دانيم عرض مي کنيم: بله! وقتي مي توان پُز داد که در جامعه هم آن که مي خواند و مي داند در جايگاه بهتري قرار گيرد نسبت به آن که نمي خواند و نمي داند! حالا همچون آقاي رحماندوست من هم مثالي مي زنم. همين چند روز پيش که جناب وزير خارجه آقاي ظريف را مي ديدم که در ميان جمعي از ديپلمات هاي خارجي، پشت تريبون رفته بود و مثل بلبل، انگليسي صحبت مي کرد آن هم نه از روي کاغذ و نه فقط جمله سازي ساده، بلکه از تشبيه و استعاره هم در جملات اش استفاده مي کرد، کلي کيف کردم. وقتي مي بيني کار به کاردان سپرده شده لذت مي بري. خدا مي داند ديدن اين صحنه چندين و چند نفر را راهي کلاس هاي آموزش زبان کرده است. اين يک نمونه اش بود. حالا مقايسه اش کنيد با مثلا کارمندي که مي بيند فلاني و فلاني و فلاني که فارسي حرف زدنشان هم از روي کاغذ است و هيچ انديشه اي در گفتارشان نيست و هيچ ميانه اي هم با کتاب خواندن ندارند، شده اند رييس و معاون اول و آبدارچي اداره با کلي حقوق و اضافه کار و حق ماموريت و هي پُز مي دهند و پُز مي دهند. اين شخص مي گويد به جاي خواندن و انديشيدن مي روم راه هاي ميان بُر پيشرفت را ياد مي گيرم و بعد، هم پرستيژم درست مي شود و هم پُز مي دهم.

تازه ها

کلي کتاب تازه داريم که مجبورم فقط فهرست وار به مشخصات آن ها اشاره کنم. براي اطلاع کامل تر از هر کتاب به klidar.ir سري بزنيد و يا با 09362002120 به گروه هاي موبايلي ما بپيونديد. اين هم کتاب هاي تازه:

*ملکه ي سايه ها (از مجموعه کودکانه هاي بامداد)/ احمد شاملو/ نشر چشمه/ 10000 تومان

*قصه ي هفت کلاغون (از مجموعه کودکانه هاي بامداد)/ احمد شاملو/ نشر چشمه/ 10000 تومان

*انتقام فيثاغورث (رازي از رازهاي تاريخ رياضيات)، آرتورو سانگالي/ حسين شهرابي/ نشر تنديس/ 13000 تومان

*مجموعه 6جلدي داستان هاي آنتوان دوسنت اگزوپري/ پرويز شهدي/ انتشارات مجيد/ 70000تومان

*دم هاي بي وادم/ شعرهاي علي اکبر ياغي تبار/ نشر نيماژ/ 8000تومان

*دنياي نورا/ يوستين گاردر/داستان/ مهوش خرمي پور/ نشر تنديس/ 10000تومان

*آخرين جواب(ادبيات علمي تخيلي)/ آيزاک آسيموف/ الهام حق پرست/ نشر تنديس/ 13500تومان

*سوکوروتازاکي بي رنگ و سال هاي زيارتش/داستان/ هاروکي موراکامي/ اميرمهدي حقيقت/ نشر چشمه/ 16000تومان

*کتابخانه عجيب/داستان/ هاروکي موراکامي/ بهرنگ رجبي/ نشر چشمه/ 12000تومان

*رو در رو با اصغر فرهادي/گفتگو/ انتشارات روشنگران/ 30000تومان

*اگر يک مرد را بکشم دو مرد را کشته ام/داستان کوتاه/ آلبرکامو و ديگران/ نشر شورآفرين/ 22000تومان

*چشم عمومي و گوش خصوصي/نمايشنامه/ پيتر شفر/ علي منصوري/ نشر افراز/ 9500تومان

*مدارک جعلي/ شعر/ سعدي گل بياني/ نشر چشمه/ 6000تومان

*مرجان/ داستان/ مريم رياحي/ نشر پرسمان/ 16000تومان