سرانجام طلسم انتخاب فرماندار بومي براي نيشابور شکست
سرانجام طلسم انتخاب فرماندار بومي براي نيشابور شکست

سرانجام طلسم انتخاب فرماندار بومي براي نيشابور شکست؛ کليد تدبير و اميد نيشابور در دستان مظفري مظفري: کمک کنيد نيشابور دوباره پر آوازه شود احسان سليماني/ آزاده مهديار سرانجام پس از ماه ها تأخير و کش و قوس براي تعيين کليددار دولت تدبير و اميد در نيشابور، وزارت کشور بر خواست بسيار از نيشابوريان مهر […]

سرانجام طلسم انتخاب فرماندار بومي براي نيشابور شکست؛

کليد تدبير و اميد نيشابور در دستان مظفري

مظفري: کمک کنيد نيشابور دوباره پر آوازه شود

احسان سليماني/ آزاده مهديار

سرانجام پس از ماه ها تأخير و کش و قوس براي تعيين کليددار دولت تدبير و اميد در نيشابور، وزارت کشور بر خواست بسيار از نيشابوريان مهر صحه نهاد و غلامحسين مظفري را به عنوان فرماندار اين شهرستان معرفي کرد.

غلامحسين مظفري، که17سال قبل به عنوان جوان ترين فرماندار کشور، اولين حکم فرمانداري نيشابور در دولت اصلاحات به نام او مهر و امضا شده بود، روز دوشنبه سيزدهم بهمن ماه امسال در حالي کليد اتاق عالي ترين مقام اجرايي دولت در شهرستان را تحويل گرفت، که حدود دو دهه مديريت در سطوح عالي مديريت در استان و کشور را در کوله بار تجربيات خود دارد.

نخستين فرماندار منصوب دولت حسن روحاني در نيشابور، يکشنبه شب که دفترکار خود در استانداري تهران را به قصد حضور در ميان همشهريانش ترک مي کرد، شايد خود هم گمان نمي برد که شاهد حضور عيني و استقبال مردم شهري باشد که پس از رنج سال هاي فراوان ناشي از عدم وجود فرماندار بومي و توانمند چشم به راه فردي بودند که به عقب ماندگي و سوء مديريت در بخش هاي مختلفاين ابرشهر تاريخ پايان دهد.

روز شنبه خبرهاي موثقي از امضاي حکم فرمانداري مهندس مظفري توسط وزير کشور شنيده شد ويک شنبه 12 بهمن ماه و نخستين روز از دهه فجر خاطر نيشابوريان با انتشارخبر معارفه رسمي مظفري در صبح روز دوشنبه شاد و آسوده شد. به زعم بسياري از شهروندان انتخاب فرماندار بومي و دلسوز براي نيشابور پس از چند دوره بي بهرگي اين شهر از داشتن فرماندار بومي، بهترين هديه دولت تدبير و اميدبراي شهروندان ابرشهر فرهنگ و هنر است که متأسفانه اين روزها از پيشينه درخشان گذشته اش کمتر چيزي به چشم مي آيد.

نخستين استقبال مردمي از يک فرماندار

مردم نيشابور در هواي صبح زيباي سيزدهم بهمن ماه نيشابور، رسيدن فرماندار نام آشناي شان را تا شهر، تاب نياوردند و پليس راه نيشابور اولين مکاني است که براي استقبال از مهندس مظفري مملو از جمعيت مي شود تا با بوسه زدن بر روي اش مقدمش را خوش آمد گويند. گلزار شهدا ميزبانگاه بعدي مسافر تازه از راه رسيده است و در نهايت ورودي فرمانداري نيشابور، صدها تن از همشهريان چشم به جاده دوخته اند تا اين که جمله يکي از حضار که «فرزند نيشابور آمد» به انتظارشان پايان داد. مردم جلو پايش گوسفند قرباني کردند و گرداگردش حلقه زدند. غلامحسين مظفري ناگزير در حلقه مردم در اولين سخنان ش خطاب به جمع مستقبلين به سخنراني پرداخت و ضمن تشکر از همه کساني که کنار هم قرار گرفتند و براي انتخاب فرماندار به اجماع رسيدند، بيان کرد: براي حرکت ققنوس وار نيشابور به سمت تعالي، بايد جان کند تا با همين شوري که امروز آمديد، کمک کنيد نيشابور دوباره پر آوازه شود.

مظفري: در انتخابات شرکت مي کنم

مهندس مظفري درگفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ما در رابطه با چگونگي زنده شدن بحث فرمانداري وي با توجه به فراز و فرودهاي اخير اظهار داشت: خود من شايد در مقاطعي مانع اصلي براي آمدن بودم، طبيعتا يک عده مخالف حضور من بودند و يک عده موافق اما همه به اين نتيجه رسيديم که در شهر فضاي اتفاق نظر و کار و تلاش ايجاد کنيم،الان هم که فضا فراهم شده است فرصت مغتنمي است و بايد اين را به فال نيک گرفت.

وي ادامه داد: براي خود من پذيرش اين قضيه ساده نبود، من حتي وارد مقدمات شرکت در انتخابات مجلس هم شده بودم ولي در اين مرحله به اين نتيجه رسيدم که مشکل نيشابور عملا مشکل اجرا است و آمدم.

فرماندار ضمن بيان اينکه من از طريق نشريه شما از دوستاني که گله مندند، که چرا آنها را تنها گذاشتم و وارد حوزه اجرا شدم عذر مي خواهم، افزود: شايد در اين زمينه با بسياري از دوستان مشورت نکردم و اگر مشورت مي کردم مانع از اين اتفاق مي شدند ولي اين فرصتي که براي نيشابور فراهم شده نمي گويم استثنايي است ولي فرصت خوبي است.

مظفري در رابطه با احتمال کانديداتوري خود در مجلس بيان کرد: من قطعا در انتخابات مجلس شرکت خواهم کرد ولي به عنوان برگزار کننده.

وي همچنين در مراسم معارفه خود نيز ضمن تشکر از وزير کشور و مقامات استانداري به سبب اين که فرصت خدمت در نيشابور را به وي دادند، قدرداني نمود و بيان داشت: اگر واقع بينانه و بدون تعارف نگاه کنيم، وضع موجود چندان وضع خوبي نيست و مدت زيادي نيز از عمر دولت يازدهم گذشته است. امکانات و بودجه زياد نيست و ما هم نمي گوئيم که مي خواهيم شق القمر کنيم، از اين رو فرصت زيادي نداريم و بايد با وفاق و وحدت کار را پيش ببريم.

فرماندار نيشابور به جلسه يک ساعت و 45 دقيقه اي دو روز قبل خود با وزير کشور اظهار داشت: وزير کشور گفت شما تنها فرمانداري هستيد که پيش از انتصاب در خدمت شان هستيم. ايشان در واکنش به برنامه اينجانب براي تهيه طرح توسعه عملي و قابل اجرا براي شهرستان، از اين اقدام خرسند شده و قول داد در صورت رضايت از طرح، کليه اختيارات وزير کشور که در اجراي طرح مؤثر باشد را به فرماندار نيشابور تفويض مي کند.

معاون سياسي امنيتي استاندار، در اين مراسم ضمن اشاره به استقبال عمومي از مظفري، عشق وي به خدمت در زادگاه خويش را احساسي ارزشمند و فوق العاده خواند و تصريح کرد: ميزان اقبال عمومي به ايشان، بار مسئوليت را به مراتب بيشتر مي کند.ما ساعت 3 بعد از ظهر روز گذشته تازه موفق به اخذ موافقت استاندار تهران شديم تا ايشان را از سمت معاونت استانداري تهران به فرمانداري شهرستان نيشابور منتقل کنيم و جناب علي نيا هم يک ماه است که حکم فرمانداري بردسکن را گرفته و از روز چهارشنبه به آن جا منتقل مي شود.

صادقي از رسانه ها خواست عملکرد کليه مديران را به صورت جدي مورد ارزيابي قرار داده و تصريح کرد: تمامي دستگاه هاي صاحب قدرت که از بودجه عمومي مردم و بيت المال استفاده مي کنند، بايد به مردم پاسخگو باشند. همه حق دارند بدانند و دولت هم در محيطي شيشه اي کار مي کند و مي خواهد همه چيز شفاف باشد.

فرمانده تبپ 21 امام رضا(ع) در سخنان خود ضمن تکرار انتقادات خود از نمايندگان نيشابور به خاطر نقش آن ها در طولاني شدن روند انتخاب فرماندار اظهار داشت: ماه ها اين ابرشهر ايران و اين دومين شهر استان، بدون فرماندار بود و با معضلاتي مواجه شد، گرچه حضور جناب علي نيا موجب شد مشکل خاصي پيش نيايد. اما شأن مردم اينگونه نيست، اگر مردم ولي نعمت ما هستند، نبايد اين گونه باشد.

مروي:از مردم به سبب تأخيري که در انتخاب فرماندار پيش آمده،عذرخواهي مي کنم

مروي نماينده نيشابور در مجلس نيز در اين نشست در پاسخ به انتقاد و همچنين قدرداني سردار قاجاريان از نمايندگان در روند انتخاب فرماندار بيان داشت: من هم به وزير و هم به استاندار گفته ام که ما معيارها را مشخص مي کنيم و انتخاب مصداقش با شما و معيار ما فرمانداري بومي و توانمند بوده است و نهايتا اگر دير شد ولي خوب شد و مردم به خواسته خود رسيدند.

مروي از ديدار خود در هفته گذشته با رهبر انقلاب خبرداد و پس از آن از عدم برگشت چهار روستاي جدا شده از نيشابور به اين شهرمان انتقاد کرد و دولت احمدي نژاد را در اين خصوص مقصر دانست و عنوان کرد: وزير کشور براي پيشگيري از تقسيمات کشوري غير کارشناسي و سياسي، طرح جامعي را تدوين کرده و تا تصويب و ابلاغ آن، اين موضوع در تمام کشور متوقف شده است.

برات علي نيا سرپرست فرمانداري در ماه هاي اخير نيز در اظهاراتي تصريح کرد: تا آخرين ثانيه هاي حضور در نيشابور، همواره از عظمت و جايگاه نيشابور دفاع کرده و خواهم کرد.

امام جمعه درود نيز که به نمايندگي از امام جمعه نيشابور در مراسم حضور داشت؛ دليل عدم حضور وي را سفري برنامه ريزي شده عنوان کرد و بابت قبول اين مسئوليت از مظفري قدرداني نمود و تصريح کرد: امروز اميد به آينده اي بهتر و با انديشه اي بالاتر وجود دارد.

غلامحسين مظفري متولد اول ارديبهشت 1347 در روستاي مظفّر آباد نيشابور،سمت هايي همچون رئيس سابق جهاد دانشگاهي استان خراسان، فرماندار نمونهنيشابور در سالهاي 79-1377 و پس از آن، معاون برنامه ريزي و اداري مالياستانداري خراسان و نماينده اول نيشابور در مجلس شوراي اسلامي در دورهفتم را در کارنامه دارد. وي از سال 1391 تا کنون نيز در سمت هاي معاونت سازمان اقتصادي کوثر، مديرعاملي بانک شهر و معاونت توسعه مديريت استانداري تهران مشغول به فعاليت بوده است.

در حاشيه مراسم:

رئيس دفتر سبحاني نيا نماينده نيشابور در مجلس طي يادداشتي، براي آن که از عدم حضور اين نماينده برداشت سياسي نشود، دليل اين امر را برگزاري مراسم سوگواري پدرهمسر اين نماينده عنوان کرد.

ازدحام شديد جمعيت در اطراف فرماندار و هنگام برگزاري جلسه معارفه فرماندار بسيار زياد بود و بسياري از مديران ادارات و خبرنگاران به سختي و بعضا به صورت نامناسبي وارد سالن شدند، در حالي که افراد زيادي از حاضران در سالن هم اعضاي شوراي اداري نبودند. با توجه به اين که مراسم توديع و معارفه فرمانداران قبلي در فرهنگسراي سيمرغ برگزار شده بود و از سويي استقبال مردمي نيز قابل پيش بيني بود، بهتر بود اين مراسم هم در فرهنگسرا صورت مي گرفت.

معاون استاندار در ابتداي سخنراني طولاني را مورد نقد قرار داده بود، خود بيش از ديگران صحبت کرد که خستگي و گله برخي حضار را به همراه داشت.

از نتايج توديع و معارفه ناگهاني فرماندار نيشابور يکي هم آن بود که مقري موذن، امام جمعه نيشابور به علت حضور در جلسه از قبل هماهنگ شده در تهران، نتوانست در اين مراسم حضور يابد.