ساخت حسگر فوق شفاف مغز با همکاري دانشمند نيشابوري
ساخت حسگر فوق شفاف مغز با همکاري دانشمند نيشابوري

افتخار آفريني دانشمند جوان همشهري در امريکا ساخت حسگر فوق شفاف مغز با همکاري دانشمند نيشابوري تيمي از مهندسان دانشگاه ويسکانسين – مديسن با همکاري «فريد عطري» و «رامين پاشايي» دو دانشمند ايراني، موفق شدند بر يک مشکل فناورانه موجود در تحقيقات کنوني براي درک فعاليت هاي مغز فايق آيند. بي بي سي به نقل […]

افتخار آفريني دانشمند جوان همشهري در امريکا

ساخت حسگر فوق شفاف مغز با همکاري دانشمند نيشابوري

تيمي از مهندسان دانشگاه ويسکانسين – مديسن با همکاري «فريد عطري» و «رامين پاشايي» دو دانشمند ايراني، موفق شدند بر يک مشکل فناورانه موجود در تحقيقات کنوني براي درک فعاليت هاي مغز فايق آيند.

بي بي سي به نقل از سرويس فناوري خبرگزاري ايسنا گزارش داد: اين دستاورد علمي داراي کاربردهاي فراواني   از حوزه هاي علوم اعصاب گرفته تا درمان قلب و حتي ساخت لنزهاي تماسي است.

نکته قابل توجه در اين خبر، همکاري يک دانشمند نيشابوري در رسيدن به اين دستاورد علمي است. فريد عطري، زاده 1358 در نيشابور و خانواده اي همشهري است که در سال 1377 در رشته مهندسي پزشکي (بيوالکتريک) دانشگاه صنعتي امير کبير پذيرفته شد و در سال 81 موفق به ورود به مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه تهران شد.

در پي دستاورد علمي اخير عطري و همکاران ش، يکي از آمال فناوري کاشت عصبي، که داشتن ابزار کاشتني است که براي استفاده در تشخيص تصويربرداري از مغز، مداخله نکند، برآورده شده است. در روش هاي قديمي تر، يک کاشت سنتي مانند ميداني از نقاط به نظر مي رسد که در زير آن نمي توان هيچ چيزي را ديد و دانشمندان حاضر در اين مطالعه به دنبال ساخت يک ابزار الکترونيکي شفاف بودند که خود در تصويرهاي تشخيصي مداخله نداشته باشد.

به گزارش ايسنا، عطري و همکاران ش ماده اي را براي اين کار انتخاب کردند که در همه حوزه ها از توليد سلول هاي خورشيدي گرفته تا ابزارهاي ديگر الکترونيکي به کار مي رود. حالا محققان مي توانند حسگرهاي شان را تا حد قابل توجهي ارتجاع پذير و شفاف کنند. چرا که عناصر مدار الکتريکي آن ها تنها به اندازه چها اتم، که نازکي فوق العاده اي است، ضخامت دارند.

از ويژگي هاي ديگر اين حس گر ابداعي، علاوه بر نازکي و شفافيت، امکان بقاي آن در بدن و رسانايي فوق العاده آن است.

اين دستاورد را مي توان براي ارايه درمان هاي عصبي به کار گرفت و دانشمندان از اين ابزار براي کنترل علايم، بازيابي فعاليت ها و تسکين درد در بيماري ها و اختلال هايي مانند فشار خون، صرع، پارکينسون و ديگر موارد استفاده خواهند کرد. جزييات اين مطالعه در نشريه Nature Communications منتشر شده است.

فريد عطري، دانشمند نيشابوري، در سال 89 از دانشگاه «مينه سوتا» پذيرش گرفت و پس از يک سال به تيم محققان ويسکانسن پيوست. از ايشان، که دارنده مدال برنز المپياد کشوري فيزيک در سال 1376 است، مقالات متعددي در زمينه مهندسي پزشکي تا کنون منتشر شده است.