رئيس جمهور: به دنبال آشتي برويم چرا دانشگاهيان ما سکوت مي کنند؟
رئيس جمهور: به دنبال آشتي برويم چرا دانشگاهيان ما سکوت مي کنند؟

رئيس جمهور: به دنبال آشتي برويم چرا دانشگاهيان ما سکوت مي کنند؟ به گزارش ايسنا، دکتر حسن روحاني در اجلاس رؤساي دانشگاه ها، در قسمتي از سخنان خود گفتند: مي خواهم يک نقد هم نسبت به دانشگاه بکنم؛ البته شما بايد نقد کنيد. اما من مي خواهم بگويم چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا يک عده […]

رئيس جمهور: به دنبال آشتي برويم چرا دانشگاهيان ما سکوت مي کنند؟

به گزارش ايسنا، دکتر حسن روحاني در اجلاس رؤساي دانشگاه ها، در قسمتي از سخنان خود گفتند: مي خواهم يک نقد هم نسبت به دانشگاه بکنم؛ البته شما بايد نقد کنيد. اما من مي خواهم بگويم چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا يک عده بي سواد که از بخش هايي خاص پول مي گيرند بايد حرف بزنند اما بزرگان، دانشگاهيان و اساتيد ما سکوت مي کنند؟ چرا وقتي يک اتفاق بين المللي رخ مي دهد، اساتيد نامه خصوصي به رئيس جمهور مي نويسند؟ چرا فرياد نمي زنيد؟ چرا وارد ميدان نمي شويد؟ ما روحيه سقراط وار مي خواهيم.

روحاني با انتقاد از اينکه «چرا نبايد بتوانيم يک نظر علمي را در دانشگاه بيان کنيم»، افزود: چرا در علوم انساني، حقوق، علوم سياسي، اقتصاد و علوم اجتماعي رشد نمي کنيم و صاحب نظر نيستيم ولي در ژنتيک، شبيه سازي و انرژي هاي نو پيشرفت مي کنيم؟ علت آن است که ما در شيمي، فيزيک و علومي اين چنيني خط قرمزي نداريم و راحت مي توان نظرات را بيان کرد ولي در علوم سياسي و مسائل آن، گويي به نظر ميرسد که بايد هشت چشم داشته باشيم، ولي ما هشت چشم نداريم، دو چشم داريم و فقط روبرور را مي بينيم. خداوند دو چشم بيشتر به ما نداده است.

رئيس جمهور ادامه داد: البته تمام دانشجويان، اساتيد ما، انقلاب و کشور را داوست دارند. فرهنگمان و اسلام را دوست دارند ولي يک عده شده اند متولي و بر همه مردم مشکوک شده اند. يعني همه مردم مورد ترديد و شک هستند.

روحاني خطاب به کساني که خود را متولي همه مي دانند، گفت: شما چکاره هستيد که خود را متولي همه چيز مي دانيد؟ با يک شعار و چهره و قيافه، آدم متولي مي شود؟ به چه مناسبت خود را دلسوزتر از ديگران مي دانيد؟

مردم ما عاشق کشور و اسلام هستند، عاشق انقلاب و امام هستند، قانون اساسي و رهبري نظام را قبول دارند. چرا به همه شک مي کنيم و طرف هرچه قسم مي خورد قبول نمي کنيم؟ تمام زندگي طرف را بررسي مي کنيم، تمام سخنراني ها و گذشته طرف را بررسي مي کنيم. چقدر ما آدم بيکار در کشور داريم که به دنبال يک نقطه ضعف از افراد هستند تا آن نقطه ضعف را پيدا کنند و آن را بزرگ کنند.

روحاني همچنين اظهار کرد: آيا ما نمي خواهيم دنبال آشتي برويم؟ آيا مي خواهيم رودرروي هم بايستيم و موضوعي را که در گذشته رخ داده است، رها نکنيم؟ آيا پيامبر اينگونه بود؟ پيامبر وقتي به مکه آمد با آن همه افراد بدخواه که به او و يارانش ظلم کرده بودند و يارانش را به صورت وحشيانه کشتند و بزرگترين ظلمهاي تاريخي را انجام داده بودند، چگونه برخورد کرد؟ وقتي پيامبر مکه را فتح کرد چه گفت؟ مگر نگفت امروز، روز وحدت است و روز انتقام نيست؟ مگر نگفت که برويد همه آزاد هستيد و خانه سرسخت ترين دشمن خود يعني ابوسفيان را تبديل به مأمن کرد و گفت هرکس به خانه او برود در امان است؟ ما پيروي اين پيامبر هستيم. انقلاب اسلامي و 22 بهمن براي اين بود که ما اسلام و اخلاق را حاکم کنيم. آيا شما نمي خواهيد پرچمدار آشتي باشيد؟