ECU را بهتر بشناسيم!
ECU را بهتر بشناسيم!

ECU را بهتر بشناسيم! ECU در واقع مخفف Electronic Control Unit به معني واحد کنترل الکترونيکي است و مي توان گفت که مغز خودرو همين قطعه است . اي سي يو تشکيل شده از يک برد و مدارات الکترونيکي که درون يک پوشش فلزي نگه داري مي شود تا از صدمات در امان باشد. در […]

ECU را بهتر بشناسيم!

ECU در واقع مخفف Electronic Control Unit به معني واحد کنترل الکترونيکي است و مي توان گفت که مغز خودرو همين قطعه است . اي سي يو تشکيل شده از يک برد و مدارات الکترونيکي که درون يک پوشش فلزي نگه داري مي شود تا از صدمات در امان باشد. در اي سي يو برنامه نرم افزاري کنترل خودرو نوشته شده است و خودرو با اين برنامه ريزي سعي مي کند که خود را در شرايط ايده آل و مطلوب مد نظر راننده نگه دارد. به زبان ساده تر مي توان گفت که اين قطعه اطلاعات مخطلفي مانند: دماي هوا و آب , ميزان باز بودن دريچه گاز , موقعيت ميل بادامک و ميل لنگ و… را از سنسور ها دريافت مي کند و با تجزيه و تحليل آنها با توجه به شرايط موتور دستوراتي براي عملگر ها که همان انژکتور ها , موتور پله اي(استپرموتور),سيستم برقي و جرقه و… مي باشد ارسال مي کند و وضعيت خودرو را پايدار و ثابت نگه مي دارد.

در خودرو هاي جديد و با تکنولوژي روز از چندين واحد کنترل براي نظارت بهتر و بيشتر بر خودرو استفاده مي شود که به اين خودرو ها مولتي پلکس مي گويند مانند خودروي پژو 206 و سيتروئن C5که در ايران موجود است.

متاسفانه در ايران فناوري توليد واحد کنترل الکترونيکي وجود ندارد و براي تامين اين قطعه نيازمند همکاري و واردات از کشور هاي پيشرفته تر هستيم و به اميد روزي که اين قطعات در ايران توليد شده و صادر شود.

امیر باری