آب آلو يادت نرود
آب آلو يادت نرود

آب آلو يادت نرود «ميرزا آقاخان نوري» ملقب به «اعتمادالدوله» از شخصيت هاي بارز و موثر کشور در عهد سلطنت ناصرالدين شاه قاجار بود. وي در غالب دسايس و توطئه هايي که به تحريک و تقويت مهد عليا مادر ناصر الدين شاه عليه ميرزا تقي خان اميرکبير به عمل مي آمد دست داشت. چون در […]

آب آلو يادت نرود

«ميرزا آقاخان نوري» ملقب به «اعتمادالدوله» از شخصيت هاي بارز و موثر کشور در عهد سلطنت ناصرالدين شاه قاجار بود. وي در غالب دسايس و توطئه هايي که به تحريک و تقويت مهد عليا مادر ناصر الدين شاه عليه ميرزا تقي خان اميرکبير به عمل مي آمد دست داشت.

چون در آبان ماه سال 1330 هجري قمري امير کبير از صدارت عزل و به کاشان تبعيد شد ميرزا آقا خان نوري به صدراعظمي ايران منصوب گرديد ولي به قول شادروان محمود : «براي قبولي مقام صدارت دو شرط مهم نمود؛ يکي اينکه ميرزا تقي خان اتابک اعظم معدوم الاثر شود. ديگر آن که روزي از ميرزا آقا خان خطا و خيانتي ديده شود يا سعايتي به عمل آيد او درامان باشد و به هلاکت نرسد.»

هنوز سال مرگ امير نظام، آن مرد بزرگ و تاريخي درست برگزار نشده بود که ميرزا آقا خان براي قدرداني از همراهي هاي دولت انگليس قباله هرات را مسجل کرده به آنها واگذار نمود.

گفته مي شد که ميرزا آقا خان نوري پيوسته دچار يبوست مزاج بود و اغلب دچار خشم و بدخلقي بود.هرگاه پيشخدمت صبح ها يک ظرف آب آلو به صدر اعظم مي داد آن روز کاغذها زودتر امضا و رد مي شد و روزهايي که آب آلو مصرف نشده بود اغلب به اوقات تلخي مي گذشت.

کساني که فرمان حکومت جايي را مي خواستند روز قبل به پيشخدمت او يک هديه و رشوه اي مي دادند که مواظب باشد و صبح روز بعد آب آلو به ميرزا آقا خان بدهد.

چنان شده بود که اهل توقع هروقت کاري داشتند به هم ديگر توصيه ميکردند که آب آلو يادت نرود !

آيا نمي شود احتمال داد که اين آب آلو در تسريع امضاي قرارداد پاريسکه به جداشدن افغانستان وهرات از ايران انجاميد، هم موثر بوده باشد؟

(منبع: باستاني پاريزي، آسياي هفت سنگ)