پوشاک محلي (سنتي) زنان نيشابور در گذر زمان
پوشاک محلي (سنتي) زنان نيشابور در گذر زمان

پوشاک محلي (سنتي) زنان نيشابور در گذر زمان قسمت دوم: ارخالق(ارخلق) ارخالق يا کت لباسي جلو باز يقه راست شبيه يقه آرشال ايستاده بوده با آستين هاي بلند که قد آن تا حوالي باسن کوچک و بزرگ مي رسيده است، قد آن از پيراهن کوتاهتر بوده است، فرم و جنس پارچه آن در شرايط متفاوت […]

پوشاک محلي (سنتي) زنان نيشابور در گذر زمان

قسمت دوم:

ارخالق(ارخلق)

ارخالق يا کت لباسي جلو باز يقه راست شبيه يقه آرشال ايستاده بوده با آستين هاي بلند که قد آن تا حوالي باسن کوچک و بزرگ مي رسيده است، قد آن از پيراهن کوتاهتر بوده است، فرم و جنس پارچه آن در شرايط متفاوت متغيير بوده، ولي کلا آن را از جنس مخمل و کرباس تهيه مي کردند. قسمت پشت و جلو و تکه اي از آستين ها را از جنس مخمل قرمز و آبي مي دوختند، گاهي طبقه اعيان همه آن را با مخمل مي دوختند. رنگ آن اغلب قرمز، مشکي، بنفش، آبي بوده در جلو ارخالق دکمه هاي مخفي با بندينک قرار مي دادند، زير بغل آن چاک داشته و دم دست را با نوارهاي دست باف که از قوچان مي خريدند، تزئين مي کردند. قسمت جلو و پشت و گاهي دم دست آن را با چرخکازي هاي که از طبيعت زنده الهام گرفته، تزئين مي کردند. بجاي اين چرخکاري ها در قديم از دوخت هاي تزئيني که با دست انجام مي شده استفاده مي کردند.

ارخالق را کاملا با آستري از جنس کرباس ظريف تر دوبل مي کردند. پوشيدن ارخالق در هنگام سرما و کار بيشترين استفاده را داشته است. ارخالق به عنوان يک محافظ در مقابل عرق کردن فراوان بدن در هنگام فعاليت هاي زيادي چون کار در مزرعه و گله داري در دشت و کوهستان و… مورد استفاده قرار مي گرفته است.

نویسنده :سیمین سالار عابدی