جشن امضاي کتاب در نيشابور
جشن امضاي کتاب در نيشابور

جشن امضاي کتاب در نيشابور سلام! به کلبه کتاب خوش آمديد! دو تا گروه فعال موبايلي درباره ي کتاب و کتاب خواني داريم. يکي گروه انجمن کتاب سيمرغ که هر شنبه در کتابخانه شريعتي جلسات معرفي کتاب دارند، يکي ديگر هم، گروه کلبه کتاب که در همين جا پيش تر اعلام کرديم با ارسال کلمه […]

جشن امضاي کتاب در نيشابور

سلام! به کلبه کتاب خوش آمديد! دو تا گروه فعال موبايلي درباره ي کتاب و کتاب خواني داريم. يکي گروه انجمن کتاب سيمرغ که هر شنبه در کتابخانه شريعتي جلسات معرفي کتاب دارند، يکي ديگر هم، گروه کلبه کتاب که در همين جا پيش تر اعلام کرديم با ارسال کلمه ي «کتاب» به شماره ي 09362002120 مي توانيد به آن بپيونديد. البته قبلش بايد برنامه ي «تلگرام» را روي گوشي خود نصب کنيد. برنامه ي رايگاني که بسيار کم حجم است و به آساني روي گوشي و سپس روي کامپيوتر نصب مي شود. از الان هشدار بدهم اگر به گروه ما پيونديد بلافاصله همچون نکير و منکر دو پرسش از شما خواهيم داشت! آخرين کتابي که خوانده ايد چه بوده؟ کتاب بعدي که براي خواندن آماده کرده ايد چيست؟! حالا اين گوي و اين ميدان! منتظر تشريف فرمايي تان هستيم.

ديدار با مولف

قرار است با همکاري نشريه خيام نامه، سه شنبه 14 بهمن ماه، در کلبه کتاب کليدر، ميزبان آقاي هادي بکائيان، پژوهشگر و مولف نيشابوري باشيم. آقاي بکائيان تاکنون سه عنوان کتاب درباره ي نيشابور منتشر کرده اند. دو تا ترجمه و يک تاليف. «نيشابور، برخي ساختمان هاي اوايل اسلام» و«نيشابور، فلزکاري در اوايل دوره ي اسلامي» گزارش هاي موزه ي متروپوليتن از کاوش هاي باستان شناسي در نيشابور هستند که با ترجمه ي آقاي بکائيان منتشر شده اند و «نيشابور در عصر ترکان» هم سومين کتاب ايشان است. آقاي بکائيان، اکنون کتاب «نيشابور، سفال اوايل دوره اسلامي» که يکي ديگر از گزارش هاي متروپوليتن است را آماده ي چاپ دارند که اين امر نياز به همکاري و سرمايه گذاري نيشابوردوستان دارد. به هر حال از همين جا به تمامي علاقمندان و کتاب خوانان و مسئولان محترمي که مي خواهند کتاب خانه ي محل کارشان را تکميل کنند فراخوان مي دهيم که مي توانند در تاريخ ياد شده از ساعت 4 تا 6 عصر در کلبه کتاب کليدر حضور يابند، ديداري با آقاي بکائيان داشته باشند و کتاب هاي ايشان را با امضاي خودشان خريداري نمايند. نشاني ما را هم اگر نداريد فردوسي شمالي، پاساژ ولي عصر، طبقه هم کف. منتظريم.

رسانه ملي و ديابت

نمرديم و ديديم جناب اعلاحضرت تلويزيون، کتاب غير درسي تبليغ کرد! البته از شبکه اي که به قول يکي از دوستان اگر فيلم هندي بدون سانسور هم بگذارد کسي خبردار نمي شود (اسمش را هم گذاشته اند شبکه ي فرهيختگان!)، و اما چه کتابي را تبليغ مي نمودند: مجموعه ي 4 جلدي کتاب هاي راهنماي ديابت! آن هم با هزينه ي پرداخت شده از يک ناشر به عنوان آگهي و براي سفارش مستقيم پيامکي و پستي. مثل همان آگهي هاي قابلمه و تردميل و کباب پز و اين ها! باز هم دستشان درد نکند. به فکر فشارخون مردم نيستند به فکر قند خون شان هستند. برويم و گشتي در ميان تازه هاي کتاب بزنيم… .

تازه هاي کتاب در هفته ي گذشته

براي علاقه مندان آثار اريک امانوئل اشميت، نمايشنامه ي «خيانت اينشتين» را خانم شهلا حائري ترجمه کرده و توسط نشر قطره به بازار فرستاده است. کتاب «دموکراسي يا دموقراضه» از سيدمهدي شجاعي که مدت ها بازچاپ نشده بود را نشر نيستان بار ديگر به کتاب فروشي ها فرستاده است؛ قيمتش هم 8000 تومان است. انتشارات هرمس از توماس مان، کتاب «مقبره دار و مرگ» را با ترجمه ي محمودحسيني زاد منتشر کرده است؛ اين کتاب هم 9000 تومان قيمت دارد. خانم گلي ترقي با رمان «اتفاق» به کتاب فروشي ها آمده است؛ اين کتاب را که 300 صفحه دارد انتشارات نيلوفر منتشر کرده است و گويا در ليست کتاب هاي پرفروش پايتخت هم جاي گرفته است. انتشارات نگاه در ادامه ي چاپ کتاب هاي غلامحسين ساعدي، چهار عنوان کتاب ديگر را منتشر کرده است: «آي بي کلاه، آي باکلاه»، «جانشين»، «کلاته گل» و «ضحاک» عنوان اين کتاب ها هستند. نشر کارنامه جلد ديگري از کتاب «خواب آشفته نفت» از محمدعلي موحد را با قيمت 45000 تومان چاپ کرده است که به بررسي تاريخ معاصر ايران از قرارداد دارسي تا سقوط رضاشاه مي پردازد. محمدهاشم اکبرياني از مجموعه گفتگوهاي خود با چهره هاي ادبي، گفتگو با زنده ياد سيمين بهبهاني را توسط نشر ثالث منتشر کرده است؛ اين کتاب 128 صفحه اي، 8000 تومان قيمت دارد. و آخرسر هم يک کتاب دوجلدي جالب معرفي کنم که با عنوان «قالين» منتشر شده است. حدس مي زنيد اين کتاب درباره ي چيست؟! آفرين درست حدس زديد! کتاب قالين به بررسي تاريخ هنر قالي بافي مشرق زمين مي پردازد. جناب دکتر سيد طاهر صباحي آن را نوشته (فکر کنم به زبان ايتاليايي)، خانم اعظم نصيري ترجمه اش کرده و انتشارات فرهنگستان هنر منتشرش کرده است. اين کتاب دوجلدي که 1044 صفحه دارد قيمتش 300 هزار تومان است. بله سيصدهزار تومان! چاپ چنين کتابي در رکود اين روزهاي بازار نشر واقعا جسارت مي خواهد. راستي آقاي محمود اسعدي که کتاب گردشگري شهر فيروزه نيشابور را منتشر کرده اند نيز نامشان روي جلد اين کتاب در نقش «با اهتمام» آمده است. تا ديداري ديگر تندرست باشيد و خوانا!

کلبه کتاب