تازه های کتاب
تازه های کتاب

صفي براي کتاب درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. اين هفته سري مي زنيم به مراسم رونمايي آثار دو نويسنده و شاعر که همين تازگي ها در تهران برگزار شد و بعد هم نگاهي به تازه هاي کتابِ اين روزهاي سرد زمستاني مي کنيم. همين اول کار هم يادآور مي شويم که اگرمايليد در شبکه […]

صفي براي کتاب

درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. اين هفته سري مي زنيم به مراسم رونمايي آثار دو نويسنده و شاعر که همين تازگي ها در تهران برگزار شد و بعد هم نگاهي به تازه هاي کتابِ اين روزهاي سرد زمستاني مي کنيم. همين اول کار هم يادآور مي شويم که اگرمايليد در شبکه هاي اجتماعي وايبر، لاين و تلگرام از تازه هاي بازار کتاب و رويدادهاي فرهنگي باخبر شويد مي توانيد شماره 09362002120 را به مخاطبين خود اضافه کنيد و سپس کلمه ي «کتاب» را برايمان بفرستيد.

بيضايي و سلطان مار

انتشارات روشنگران و مطالعات زنان که از ناشران پرکار و پرانرژي کشور است و علاقه ي ويژه اي هم به استاد بهرام بيضايي دارد همين چند روز پيش براي چاپ تازه ي دو اثر قديمي اين کارگردان مولف ايراني مراسم رونمايي برگزار کرد. البته در اين مراسم، بهرام بيضايي حضور نداشت چرا که خانم شهلا لاهيجي، مدير انتشارات روشنگران گفت: «همزمان با نمايشنامه خوانيِ ما در دفتر روشنگران، بهرام بيضايي نيز در همين روز بعد از پنج ماه تمرين در استنفورد نمايش «ارداويراف» را اجرا کرد.» و در ادامه توضيح داد: «تقريبا ربع قرن است که با بيضايي در چاپ و انتشار کتابهايش همکاري داشته ايم و هروقت سکوتي بوده و بيضايي آن طور که بايد امکان ارائه ي هنرش را نداشته، ما سعي کرديم با چاپ کارهايش دائما او را در اذهان دوستدارانش زنده نگه داريم.» در اين مراسم دو کتاب «سلطان مار» و «ضيافت- ميراث» رونمايي شد. جالب است که چاپ نخست اين کتاب ها در سال هاي 1344 و 1346 انجام شده و بهرام بيضايي با ضيافت، اولين تجريه ي کارگرداني بر صحنه ي تئاتر را تجربه کرده است.

امضا پس از 35 سال

«کتاب کوچک معصوميت و اميد» عنوان يکي از تازه ترين کتاب هاي سيدعلي صالحي است که نشر ثالث منتشرش کرده است. اين شاعر معاصر، در ضيافتي که براي ديدار با علاقه‌مندان به آثارش در کتابفروشي ثالث برگزار شده بود، گفت: «بالاخره بعد ازحدود 35 سال پذيرفتم در مراسمي تحت عنوان «جشن امضاي کتاب» حضور داشته باشم؛ به شدت خوشحال هستم و فکر نمي‌کردم تا اين حد استقبال شود، وگرنه حتما زودتر رضايت مي‌دادم.» کتابفروشي ثالث به تازگي مراسم رونمايي پنج کتاب جديد از سيد علي صالحي را برگزار کرد که در خبرها آمد علاقمندان، ساعتي پيش از زمان اعلام شده براي ديدار با اين شاعر معاصر و امضاي کتاب هايش صف کشيده بودند! يعني مي شود اميدوار بود که اين صف ها باز هم تکرار شوند؟!

تازه هاي کتاب

«شاگرد قصاب» عنوان تازه ترين داستان خارجي است که پيمان خاکسار به ويترين کتاب فروشي ها فرستاده است و از آن با عنوان رمان جنجالي پاتريک مک کيب ياد شده است. مترجم مي گويد: «اين کتاب کانديد جايزه بوکر سال 1992 بوده و در فهرست «1001 کتابي که پيش از مرگ بايد خواند» نشريه ي گاردين نيز هست. از پاترک مک کيب به فارسي تا به حال کتابي ترجمه نشده و اين رمان اولين اثري است که از اين نويسنده ايرلندي برگردانده شده است و معروف ترين و بهترين اثر او هم هست. از برايان تريسي، دو کتاب تازه ي «بازاريابي» و «مديريت» را انتشارات ذهن آويز به بازار فرستاده است. قيمت هردوي اين کتاب ها 7000 تومان است. رابرت کيوساکي را هم نشر آوين با کتاب «شاهراه ثروت» به ويترين کتاب فروشي ها فرستاده است. اين کتاب 274 صفحه اي 22000 تومان قيمت دارد و اگر خريداران را به شاهراه ثروت نرساند يقينا خود آقاي کيوساکي را خواهد رساند البته نه در ايران که کپي رايت نداريم و از فروش نسبتا بالاي آثار اين نويسنده، دو ريال هم نصيب ايشان نخواهد شد! مترجم پرکار ادبيات داستاني، جناب آقاي احسان لامع هم يکي ديگر از شاهکارهاي کلاسيک جهان را از ارنست همينگوي توسط نشر نگاه منتشر کرده است با عنوان «خورشيد همچنان مي دمد» که با 300 صفحه ي جلد زرکوب، 17000 تومان قيمت دارد. يک کتاب تازه هم پرويز جاهد گردآوري کرده که نگاهي دارد به يک قرن موسيقي فيلم. اين کتاب 350 صفحه اي هم 25000 تومان قيمت دارد و لابد خوره هاي فيلم دوست از آن استقبال خواهند کرد. از شمس لنگرودي «منظومه ي بازگشت» توسط نشر چشمه منتشر شده است. و سرآخر اين که کتاب «تمامي آن چه مردان در باب زنان مي دانند» از محمد صالح علا به چاپ بيست و هشتم رسيد. سال ها پيش، نسخه اي از اين کتاب را حجت حسن ناظر داشت که هر وقت کسي با ديدن عنوان روي جلدش کنجکاو مي شد تا پي به رازهاي زنان ببرد آن را مي گشود و بعد حيرت زده مي شد که تمامي صفحات کتاب، سفيد است! به هر حال نمي دانم آيا منظور نويسنده اين بوده که زنان رازي ندارند يا منظورش اين بوده که مردان هرگز پي به رازهاي آنان نخواهند برد؟ نظر شما چيست؟ تا ديداري ديگر شاد باشيد و کتاب خوان!

کلبه کتاب