احياي پيشينه علمي و فرهنگي نيشابور با انتخاب آن به عنوان پايتخت کتاب ايران
احياي پيشينه علمي و فرهنگي نيشابور با انتخاب آن به عنوان پايتخت کتاب ايران

احياي پيشينه علمي و فرهنگي نيشابور با انتخاب آن به عنوان پايتخت کتاب ايران نيشابور ساليان بسيار پايتخت سياسي، فرهنگي، علمي و هنري ايران پهناور بوده و مدارس و کتابخانه ها و نظاميه آن قطب بلا منازع و بزرگ جهان اسلام و کشور ايران بوده است و از اين رو بيش از هر شهر ديگري […]

احياي پيشينه علمي و فرهنگي نيشابور با انتخاب آن به عنوان پايتخت کتاب ايران

نيشابور ساليان بسيار پايتخت سياسي، فرهنگي، علمي و هنري ايران پهناور بوده و مدارس و کتابخانه ها و نظاميه آن قطب بلا منازع و بزرگ جهان اسلام و کشور ايران بوده است و از اين رو بيش از هر شهر ديگري در کشورمان سزاوار آن است که با انتخاب آن به عنوان پايتخت کتاب ايران، پيشينه ارزشمند خود را بازيابد.

در همين راستا چهارشنبه 30 دي ماه 93 در سالن جلسات شهرداري نيشابور و با حضور مسئولان و اصحاب رسانه، تفاهم نامه طرح پايتخت كتاب در نيشابور بين رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهردار نيشابور امضا شد.

رئيس اداره ارشاد نيشابور در اين جلسه ضمن اشاره به تهيه طرح پايتخت کتاب در نيشابور، طي جلسات متعدد تخصصي و با حضور صاحب نظران، کارشناسان، کتابداران و دست اندرکاران عرصه کتاب و نيز اصحاب رسانه، تأکيد کرد: اين طرح بارها بررسي و پخته شده مورد موافقت شوراي اسلامي شهر و سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قرار گرفته است. لذا اميدواريم با مشارکت کليه دستگاه ها و نهادهاي اجرايي شهرستان به ويِژه شهرداري و شورا، مجموعه صنايع و فرمانداري به صورت مطلوب اجرا شود.

عباس کرخي شرايط موجود شهرستان را براي پايتختي کتاب، شرايط خوبي دانست و افزود: امروز تعداد بالاي نويسندگان در شهري که قرن ها پيش، هزاران نويسنده قلمدان مرصع به دست، حديث سلسله الذهب را تحرير کردند؛ شايسته پيشينه اين ديار است که بر هر شهروند ايراني که آشنا به تاريخ کشور است، اين سابقه تمدني پوشيده نيست.

وي با ابراز خرسندي از اينکه شهردار نيشابور بيشترين حمايت را از کتاب و کتابخواني داشته و به عنوان شهردار نمونه استان در زمينه کتابخواني شناخته شده، اين امر را فرصتي ارزشمند براي اجراي طرح پايتخت کتاب عنوان کرد و گفت: 50 درصد از هزينه هاي اجراي طرح توسط سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري نيشابور و مابقي آن با کمک معاون استاندار و فرماندار نيشابور و توسط خيرين تامين مي‌شود.

کرخي از پيش بيني برنامه‌هاي ابتکاري و متنوع و در عين حال اجرايي و کم هزينه در طرح تهيه شده خبر داد و تصريح نمود: ما اگر پايتخت کتاب شويم، اين امر موجب سربلندي و افتخار نيشابور است و اگر هم انتخاب نشويم، باز هم با اجراي برنامه هاي مورد نظر دستاوردهاي زيادي در حوزه فرهنگ و کتاب داشته ايم و در هر دو صورت برنده ي ماجرا هستيم.

وي خاطرنشان کرد: سرانه کتابخانه‌هاي عمومي اين شهرستان به نسبت جمعيت با استانداردها فاصله زيادي دارد، اما به رغم همين محدوديت فضا، بيشترين کتابخوان را داريم و کتابخانه شريعتي بيشترين ميزان مراجعه را در کشور دارد. همچنين در بخشنامه طرح پايتخت کتاب نيز تأکيد شده که براي انتخاب ملاک هاي سخت افزاري مطرح نيست و ملاک هاي نرم افزاري مورد توجه است.

شهردار نيشابور نيز در اين جلسه بيان داشت: چهره تاريخ شهر ما فرهنگي هنري است و در راستاي احياي اين امر هر کدام ما بايد هر کاري که مي توانيم انجام دهيم. وظيفه شهرداري صرفا فعاليت در حوزه عمراني و خدماتي نيست و ما بايد در حوزه‌هاي فرهنگي نظير کتابخواني نيز ورود پيدا کنيم و اگر خيّري براي احداث کتابخانه اعلام آمادگي نمايد، ما در زمينه واگذاري زمين همکاري مي کنيم.

حسن زرندي با بيان اينکه تا کنون 50 درصد از اعتبارات پيش بيني شده در قانون براي حوزه کتاب، از محل نيم درصد درآمدهاي شهرداري پرداخت شده، از تلاش شهرداري براي پرداخت مابقي آن در آينده نزديک خبر داد و به آغاز فعاليت کتابخانه شادياخ در محل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري اشاره نمود.

در ادامه جلسه مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري ، رويکرد جديد شهرداري را عمق‌بخشي به فعاليت‌هاي فرهنگي هنري عنوان کرد و با اشاره به تشکيل کميته خريد کتاب ناشران و مولفان نيشابوري با هدف کمک به نويسندگان همشهري اظهار داشت: تا کنون 20 ناشر به ما مراجعه کرده اند که 10 مورد تا اين لحظه مورد تأييد کميته مذکور قرار گرفته و اميدواريم مابقي موارد تا پايان سال اعلام نظر شود.

ناصر نبي زاده ظرفيت بالاي مؤلفين نيشابور را ظرفيت عظيمي دانست و خاطرنشان کرد: اين آثار در نمايشگاهي که در هفته فرهنگي نيشابور برگزار شد، به نمايش درآمد و اميدواريم بتوانيم اين نمايشگاه را دائمي کنيم.

وي با بيان اينکه هدف ما گره زدن بيشتر زندگي مردم با کتاب است از اجراي طرح ويترين کتاب نيشابور در آينده نزديک خبر داد.

رئيس اداره کتابخانه هاي نيشابور در اين جلسه تأکيد نمود: اگر مي خواهيم فرهنگ شهروندي را بالا ببريم و اگر مي خواهيم آسيب هاي اجتماعي کاهش بايد به فرهنگ مطالعه و کتاب توجه زيادي داشته باشيم و بايد به ارزش و اثرگذراي کتاب در جامعه اعتقاد قلبي پيدا کنيم.

محمد زماني از احداث کتابخانه مرکزي نيشابور در آينده نزديک خبر داد و ضمن اشاره به پيشينه تاريخ فرهنگ و تمدن نيشابور تاکيد کرد: تعيين اين شهر به عنوان پايتخت کتاب، حق نيشابور است.

 

نویسنده :احسان سلیمانی