نگاه مشروعيت محور، آفت جريان اصولگرا در تعامل با مردم است
نگاه مشروعيت محور، آفت جريان اصولگرا در تعامل با مردم است

نگاه مشروعيت محور، آفت جريان اصولگرا در تعامل با مردم است حشمت الله فلاحت پيشه استاد دانشگاه و نماينده دوره7 و 8 مي گويد: جريان اصولگرايي يک جريان سنتي و محافظه کار است به سختي تغيير در آن شکل مي گيرد، به ويژه آنکه در اين جريان افرادي حضور دارند که معتقد به نگاه مشروعيت […]

نگاه مشروعيت محور، آفت جريان اصولگرا در تعامل با مردم است

حشمت الله فلاحت پيشه استاد دانشگاه و نماينده دوره7 و 8 مي گويد: جريان اصولگرايي يک جريان سنتي و محافظه کار است به سختي تغيير در آن شکل مي گيرد، به ويژه آنکه در اين جريان افرادي حضور دارند که معتقد به نگاه مشروعيت محور و نه نگاه مقبوليت محور هستند و اين موضوع آفت جريان اصولگرايي در تعامل با مردم است.

وي افزود: «اين افراد معتقدند مشروعيت از ناحيه اي خارج از حوزه مردمي شکل مي گيرد و لزومي ندارد که جريان اصولگرا به سمت اصلاح سياست هاي خود پيش برود. لذا مشاهده مي شود برخي از بزرگان اين جريان عملا هيچ اعتقادي به همسويي و تعامل با مردم ندارند و معتقدند اين جريان بايد به جاي اينکه از ذائقه مردم تغيير بپذيرد، ذائقه هاي مردمي را تغيير دهد. لذا جريان اصولگرايي همواره براي ارتباط با مردم با مشکل مواجه شده است و در زمينه بازسازي هم با اين مشکل مواجه است.»

متاسفانه همان تغيير ناپذيري و حتي تعديل ناپذيري سياست ها در جريان اصولگرا در حوزه نخبگاني هم وجود دارد به صورتي که خيلي از نخبگان در جريان اصولگرا عملا با مرگ بازنشسته مي شوند؛ يعني اعتقادي به جوان گرايي در حوزه سياسي ندارند. من معتقدم جريان اصولگرايي تا زماني که به اين نتيجه نرسد که بخشي از اين جريان به خصوص افراطيون آنها آفت اين جريان هستند در بازسازي خود براي انتخابات آينده دچار مشکل خواهند بود.

وي ادامه داد: «از سوي ديگر بخشي از اين جريان با همان نگاه افراطي اصلا اعتقادي به شکل گيري فضاي انتخاباتي ندارند؛ بلکه اعتقاد آنها مهندسي انتخابات است. به همين دليل به جاي آنکه بر روي نخبگاني که در حوزه عمومي تاثيرگذار هستند کار کنند و يا به سمت تعاملات انتخاباتي پيش بروند بيشتر بر روي شاخص هايي مانند رد صلاحيت هاي انتخاباتي و مهندسي انتخابات حساب باز کردند؛ در حالي که فضاي انتخاباتي آينده فضايي نيست که بتوان روي اين گونه مسائل حساب باز کرد.»