تازه های کتاب
تازه های کتاب

بي کتاب، بچه دار نشويد!   درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. بي مقدمه مي رويم سراغ خانم «ماندانا سلحشور» که به تازگي گفته اند: «طبيعي است زن و مردي که مي‌خواهند بچه‌دار شوند 10 عنوان کتاب درباره‌ي کودک و نوجوان بخوانند، مراحل رشد را بشناسند و بدانند با بچه بايد چطور رفتار کرد و […]

بي کتاب، بچه دار نشويد!

 

درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. بي مقدمه
مي رويم سراغ خانم «ماندانا سلحشور» که به تازگي گفته اند: «طبيعي است زن و مردي که مي‌خواهند بچه‌دار شوند 10 عنوان کتاب درباره‌ي کودک و نوجوان بخوانند، مراحل رشد را بشناسند و بدانند با بچه بايد چطور رفتار کرد و هدف از داشتن فرزند چيست و مسائلي از اين دست. مگر نه اينکه هر انسان عاقلي وقتي که مي‌خواهد هر کاري بکند، ابتدا يک‌سري جست‌وجو مي‌کند و مطلب به ‌دست مي‌آورد و بعد، کاري را که مي‌خواهد، انجام مي‌دهد؟ حال، اگر کسي مي‌خواهد بچه‌دار شود، که اهميت بيشتري دارد.» بله! ما هم با تاييد سخنان اين نويسنده و مترجم که خودشان هم کتاب هاي زيادي درباره ي کودکان نوشته اند عرض مي کنيم که تقريبا هر هفته سه چهارتا خانم و آقا که در آستانه ي پدر و مادر شدن هستند سري به کلبه ي کتاب ما مي زنند و دنبال کتاب مي گردند، البته کتاب فرهنگ نام! بعد هم مي روند و ديگر دور و بر ما پيدايشان نمي شود!

ريحانه بهشتي

راستي يادم آمد يک کتابي هم هست که تا آبان ماه امسال به چاپ «صد و بيست و چهارم» رسيده بود و البته هر چاپ هم در شمارگان ده هزار تايي يا بيست هزار تايي. اين کتاب «ريحانه بهشتي» نام دارد و بسياري از زوج ها در آستانه ي بچه دار شدن دنبالش مي گردند و گويا تلويزيون و برخي مراکز هم حسابي برايش تبليغ مي کنند. اين کتاب را انتشاراتي به نام نورالزهرا چاپ مي کند. بدون هيچ اظهار نظري به چند سطر از اين کتاب اشاره مي کنم: «خوردن گلابي مايه قوت قلب، پاكي معده، صفاي دل، دليري و زيبايي بچه مي شود/ خوردن كاسني سبب افزايش دارايي و تولد فرزند پسر خواهد شد/ خوردن سويق توسط والدين موجب قوت در فرزند و نبودن كودني و سبك مغزي و ناداني در او مي شود/ دكتر وازن معتقد است اگر طفل خرفت و كم هوش پيدا كرديد و توانستيد در اطراف وضع پدري يا مادري او اطلاعات صحيحي كسب كنيد، به اين نتيجه خواهيد رسيد كه يكي از والدين هنگام تشكيل نطفه مست بوده است/ تجربه نشان داده است فرزنداني كه نطفه آنها در ساعات پاياني شب منعقد مي شود از هوش بيشتري برخوردارند/ مادر در ماه اول بارداري روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره يس و الصافات بخواند وبه شکم بدمد/ زن باردار روزهاي جمعه قبل از صبحانه انار ميل کند و قبل از طلوع آفتاب، اندکي از تربت سيدالشهدا بخورد/ ماليدن آب فرات و تربت سيد الشهداء (ع) به سقف دهان نوزاد هم توصيه مي شود.»

شاعران بوتيکي

دو تا اظهار نظر جالب هم درباره ي شعر و شاعري داريم از دو شاعر! يکي آقاي محمدحسن مرتجا که گفته است: «نوشتن در فضاهايي مانند فيسبوک که تشويق (لايک) حلقه‌اي از آشنايان و افراد ناآشنا با شعر و ادبيات را به دنبال دارد موجب دامن زدن به توهم شاعري در بين افراد شده است.» و ديگري هم جناب مفتون اميني که گفته است: «امروزه شاهد نوعي شاعران بوتيکي هستيم که جنس‌هاي‌شان براي مشترياني محدود است و زود تمام مي‌شود؛ در صورتي‌که در گذشته شاعران بزرگ مثل سوپرمارکت‌ها براي همه مشتريان شعر داشتند.» آقاي اميني البته منظورشان مقايسه ي شاعران بزرگ و پرمخاطب گذشته است با شاعران کوچک و کم مخاطب امروز و خب چون خودشان هم شاعر هستند خواسته اند از يک تشبيه ماندگار استفاده کنند. شاعران بوتيکي! خب از اين به بعد با هرشاعري مشکل داشتيد بهش بگوييد شاعر بوتيکي!

تازه هاي کتاب:

با يک کتاب هنري آغاز مي کنيم: «الفباي زبان تصوير، فرم و فضا» از «دنيس ام.پوهالا» که خانم راضيه مهديه ترجمه اش کرده اند و انتشارات فرهنگسراي ميردشتي با قيمت 22500 تومان منتشر کرده است. براي دوست داران تئاتر دو کتاب تازه داريم: «گفتمان تئاتر (جستارهايي درباب نمايشنامه نويسي و نمايش) از بهرام جلالي پور که قيمتش 13500 تومان است و کتاب «دراماتورژي، انقلاب در تئاتر» از «ماري لاکهرست» که 11500 تومان قيمت دارد. (من که نمي دانستم اما به گفته وبستر، دراماتورژي (dramaturgy) از واژه يوناني «دراماتوروگييا» به معناي درام‌نويس آمده‌است که امروزه به مشاور ادبي و تئاتري گفته مي‌شود که با کارگردان همکاري نزديکي دارد. مي توان آن را به فارسي، «نمايش‌پردازي» ناميد. به کسي هم که کارش دراماتورژي است دراماتورژ مي گويند. نمي دانم در کارهاي نمايشي نيشابور هم دراماتورژ داريم يا نه. اگر کسي هست يک تماسي با ما بگيرد با ايشان گپي بزنيم.)

اما تا در حال و هواي تئاتر هستيم چهار عنوان کتاب تازه هم از انتشارات افراز معرفي کنيم که در مجموعه نمايشنامه هاي برتر جهان منتشر شده اند: «خانواده خوشبخت»، جايلز کوپر، 9500 تومان، «عشق»، توفيق الحکيم، 5500 تومان، «قهوه خانه»، کارلو گولدوني، 6600 تومان، «مهمان خانه چي»، کارلو گولدوني، 7200 تومان

براي دوست داران داستان هاي خارجي، انتشارات کتاب پارسه از مجموعه ي هزارتوي بورخس، «کتابخانه بابل» را با قيمت 8000 تومان و «داستان جنگجو و دوشيزه اسير» را هم با قيمت 11000 تومان با ترجمه ماني صالحي علامه منتشر کرده است. نشر چشمه هم «خانواده من و بقيه حيوانات» از جرالد دارل را که خانم گلي امامي ترجمه اش کرده اند با قيمت 20 هزار تومان به بازار فرستاده است. اگر فيلم دوازده سال بردگي را ديده ايد مي دانيد که اين فيلم بر اساس داستاني واقعي از زندگي يک سياه پوست به نام سالومون نورثاب ساخته شده است. حالا نشر جامي اين کتاب را با قيمت 12500 تومان منتشر کرده است. يک کتاب داستان ايراني هم معرفي کنيم براي خوانندگان ساده پسند! «شعله آبي» از تکين حمزه لو با قيمت 18000تومان منتشر شده است.

ويراست تازه «فرهنگ بروبچه‌هاي ترون» اثر مرتضي احمدي منتشر شد. اين کتاب را انتشارات هيلا با قيمت 19 هزار تومان منتشر کرده است. مرتضي احمدي که کتاب معروف ديگري هم در باره ي ترانه هاي رو حوضي دارد همين چندي پيش با اين دنيا خداحافظي کرد.

و سرانجام اين که انتشارات چکاوک و پگاه مجموعه اي از گفت و گوهاي علي ميرميراني يا همان ابراهيم رها را با هنرمندان در سه مجموعه با نام هاي «لبخند»، «خدا» و «بخشش» منتشر کرده اند که قيمت هر جلد حدودا 15 هزار تومان است. اما قبل از خداحافظي يادآور مي شوم که اين هفته در سايت کليدر (klidar.ir) چند شعر از خانم مينا لگزيان را درج کرده ايم. خانم لگزيان، اهل نيشابور و دانشجوي کارشناسي ادبيات انگليسي هستند. هم شعر مي گويند و هم داستان کوتاه مي نويسند اما از ايشان تاکنون کتابي منتشر نشده است. اين هم بخشي از يک شعر ايشان:

بگذار ما را بياندازند بيرون/ حوايي ام که به خاطرت هزار بار اشتباه مي کند/ محبوب من/ ايمان بياور بر اين عشق/ ايمان بياور/ يک زمين منتظر ماست. /آيه هاي جديدي در من خفته/ روي مي گرداني اما/ معجزه هاي شعرم براي دوست داشتنت کافي نيست / طوفان خواهد آمد/ سنگ خواهد باريد/ بر زني که بي گناه/ زن لوط شده….

کلبه کتاب