چرا مؤسسات قرآني نيشابور بايد ماليات بدهند؟
چرا مؤسسات قرآني نيشابور بايد ماليات بدهند؟

  بحث معافيت مالياتي مؤسسات قرآني مردم‌نهاد در سطح كشور، بحثي است كه سال‌ها از جانب متوليان مؤسسات قرآني يعني مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است اما با وجود تلاش مسئولان جهت تحقق اين امر در كشورو معاف كردن مؤسسات قرآني از […]

 

بحث معافيت مالياتي مؤسسات قرآني مردم‌نهاد در سطح كشور، بحثي است كه سال‌ها از جانب متوليان مؤسسات قرآني يعني مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است اما با وجود تلاش مسئولان جهت تحقق اين امر در كشورو معاف كردن مؤسسات قرآني از پرداخت ماليات هنوز براي اين مراكز در نيشابور نتيجه‌اي حاصل نشده است.

آيا هنوز وقت آن نرسيده كه به صورت جدي اين مشكل مورد پيگري قرار گيرد؟ و در شرايطي كه شنيده ها حكايت از آن دارد كه مؤسسات فرهنگي اقليت‌هاي مذهبي در كشور از پرداخت ماليات معاف هستند، عدم معافيت مالياتي مؤسسات قرآني مردم‌نهاد آن هم در نيشابور نشانگر چيست؟

به همين منظور ابتدا به پيشينه‌اي از بحث معافيت مالياتي مؤسسات قرآني و بند لام ماده 139و ماده134 قانون اشاره مي‌شود تا به دنبال آن با ارائه نظرات و سخنان مسئولان مربوطه پاسخي براي اين سؤال بيابيم كه چرا هنوز مؤسسات قرآني كه با ظرفيت‌هاي مردمي به ارائه فعاليت‌هايي در زمينه كتاب آسماني قرآن مي‌پردازند، بايد به دليل تحميل فشارهاي مالياتي از فعاليت بازبمانند؟

طبق بند لام ماده 139 و ماده134قانون مالياتي كشور اشاره كرد كه در اين بند در رابطه با معافيت مالياتي برخي از مؤسسات آمده: «فعاليت‌هاي انتشاراتي و مطبوعاتي و فرهنگي و هنري اشخاص حقيقي و يا حقوقي كه به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام مي‌شود. فعاليت‌هاي مذكور بر اساس دستور‌العملي توسط سازمان امور مالياتي كشور با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است». بنابر اين قانون، مؤسسات قرآني مردمي به دليل داشتن نام و عنوان فرهنگي از پرداخت ماليات معاف هستند.

محمدتقي کاظمي‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز در اين خصوص گفت: در همه شهرهاي خراسان رضوي موسسات قرآن وعترت به لحاظ اينكه داراي مجوز فرهنگي وقرآني هستند از دادن ماليات معاف بوده وتنها شهري كه معافيت مالياتي صورت نگرفته نيشابور است كه مانيز اين موضوع راپيگيري ومكاتبه خواهيم كرد.

حسن شاكري مديرمسوول موسسه قرآن وعترت جان نثاران حضرت مهدي «عج» نيشابور اظهار كرد: اداره امور مالياتي نيشابور طبق اظهارنامه مالياتي در سال 91 هم ماليات پرداخت حقوق کارکنان و هم ماليات بر اجاره ملک‌هاي استيجاري را از مؤسسات دريافت کرده است وطي نامه شماره 8292751 مورخ 8/7/93 اعلام كرده اين معافيت شامل اين موسسه نمي شود.

شاكري افزود: مؤسسات قرآني وابسته به درآمد خود هستند و کمتر مورد حمايت قرار مي‌گيرند براي اينکه بتوانند هزينه‌هاي جاري خود را کسب کنند در آينده به ناچار بايدشهريه شرکت در دوره‌ها را افزايش دهندو باعث کاهش درخواست برخي افراد براي شرکت در کلاس‌هاي آموزشي مي‌شوند.

مديرمسوول موسسه قرآن وعترت جان نثاران حضرت مهدي «عج» نيشابور خاطرنشان كرد: قرار بر اين بود که مؤسسات از پرداخت ماليات معاف شوند که حرکت بسيار خوب و کمک‌کننده به کاهش هزينه‌ها و رفع برخي مشکلات مؤسسات مي‌شد که متاسفانه اين امر محقق نشد و اداره امورمالياتي نيشابور در سال 91 هم ماليات پرداخت حقوق کارکنان و هم ماليات بر اجاره ملک‌هاي استيجاري را از مؤسسات تقاضاکرد ه که بار مالي زيادي را براي اين مؤسسه به‌ همراه دارد.

شاكري تصريح کرد: برخي از صاحبان ملک‌ها که املاک خود را به مؤسسات قرآني اجاره مي‌دهند از پرداخت ماليات اجاره سرباززده و اين پرداخت به عهده مؤسسات مستاجر افتاده است که خود همين امر، مشکلي بر مشکلات عديده مؤسسات نهاده است.

وي ادامه داد: اگر مجلس لايحه‌اي را مصوب کند تا مؤسسات قرآني اصلا اظهارنامه پرنکنند کمک زيادي بر اين مؤسسات مي‌شود زيرا اداره ماليات براي هر اظهارنامه، ماليات دريافت خواهد کرد.

اين فعال قرآني بيان كرد: طبق ماده 35 اساسنامه مؤسسات قرآن وعترت كليه املاك ،مستغلات ودارايي هاي موسسات ثبتي قرآن وعترت بعد ازانحلال به موسسات عام المنفعه ديگر ويا ولي فقيه برمي گردد واين موسسات هيج انتفاعي از قبال خدمات خود نمي برند.

وي يادآورشد: بايد بگويم كه ما حتي مؤسساتي را داريم كه به دليل فشارهاي مالياتي و نيز فشارهاي بحث تحميل هزينه‌هايي كه به آنها وارد شده، مجبور شدند كه تعطيل شوند و ما اگر همين روند را داشته باشيم تعداد ديگري از مؤسساتمان به دليل هزينه‌هايي كه بر آنها تحميل شده و كسي هم حمايت مالي از آنها نمي‌كند، احتمال انحلالشان در آينده وجود دارد.

در پايان اميدواريم مسوولين فرهنگي ،اجرايي ومالياتي در دولت تدبير واميد راهكاري را بينديشند تابراي مراكزوموسسات آموزشي قرآن كه كاري‌ ريشه‌اي در زمينه گسترش فرهنگ قرآني را در جامعه بر عهده دارند مشكلات اين نهادهاي مهم راحل نمايندو بايد گفت كه در كشور اسلامي ما لزوم توجه به انجام كارهاي فرهنگي در زمينه امور قرآني و ديني به خصوص در شرايطي كه هجمه‌هاي جنگ نرم بيش از هر زمان ديگري پيكره نظام اسلامي ايران را مي‌فشارد، احساس مي‌شود.

سیدباقر میرعلمدار