تاثير کتاب خواندن در کاهش استرس و افزايش بي پولي!
تاثير کتاب خواندن در کاهش استرس و افزايش بي پولي!

تاثير کتاب خواندن در کاهش استرس و افزايش بي پولي! درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. چرا مردم کتاب نمي خوانند؟ يکي از دوستان پزشک، مطلبي را فرستاده اند به اين شرح: «خواندن براي شما و بدنتان مفيد است. به طور متوسط، کتاب خوان ها در سلامت روحي، سلامت جسمي و همدلي بهتر هستند. تاثير […]

تاثير کتاب خواندن در کاهش استرس و افزايش بي پولي!

درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. چرا مردم کتاب نمي خوانند؟ يکي از دوستان پزشک، مطلبي را فرستاده اند به اين شرح: «خواندن براي شما و بدنتان مفيد است. به طور متوسط، کتاب خوان ها در سلامت روحي، سلامت جسمي و همدلي بهتر هستند. تاثير 6 دقيقه کتاب خواندن برابر است با کاهش استرس تا 60%، تنظيم ضربان قلب، کاهش تنش عضلاني و توسعه سلامت عقل. مطالعه نسبت به پياده روي، نوشيدن چاي و گوش کردن موسيقي در سلامت تاثير چند برابر دارد.» با سپاس از اين دوست گرامي، اما من معتقدم با اين حرف ها کسي کتاب خوان نمي شود! زيرا اين مطالبي که گفته شد احتمالا در کشورهاي مرفه بررسي و پژوهش شده و بعيد مي دانم در کشور ما جواب بدهد. آن چه که مردم به چشم خود مي بينند اين است که خيلي از کتاب نخوان ها در دور واطراف ما هستند که خيلي حال و روز بهتري نسبت به کتاب خوان ها دارند. چه در زندگي مادي، چه در سلامت جسمي و نشاط و شادابي. وقتي در جامعه اي رشوه و پارتي و روابط قومي و قبيله اي، موثرتر از «آگاهي» عمل مي کنند و خيلي ها را يک شبه به جاهايي مي رسانند که حق شان نيست، تشويق به کتاب خواندن، جواب نمي دهد. وقتي آموزش و پرورش، دانش آموزان را کتاب گريز بار مي آورد و عملا مطالعه را به معناي خواندن تست هاي کنکور و کتاب هاي خاص مي داند، با چنين نسلي نمي توان از دلايل علمي مفيد بودن مطالعه سخن گفت.

بازاريابان کتاب خوان

خدا پدر اين بنيان گزاران شبکه هاي بازاريابي هرمي را بيامرزد! مستقيم رفته اند سر اصل مطلب: کتاب بخوانيد تا پول در آوريد! «ميليونرهاي يک شبه»، «پدر پولدار، پدر فقير» و «راز جذب اسکناس» نمونه هايي از کتاب هايي هستند که اين روزها چرخ کتاب فروشي ما را مي چرخانند! خوشبختانه اين بار از قرار معلوم، کارشان قانوني است و مجوزهاي لازم را دارند. سال ها قبل هم که گلدکوئست حسابي رونقي داشت، بازارياب ها و سرشاخه هاي آن حسابي کتاب مي خريدند. آن زمان بيشتر، کتاب هايي مانند «قورباغه را بخور!»، «پنير را جابجا کن!» و «حکايت دولت و فرزانگي» فروش داشتند. هرچه هست جاي خوشحالي دارد که يک مدير، فهميده است بازاريابانش با خواندن کتاب، مي توانند موفق تر عمل کنند. من که تا حالا نديده ام، مثلا اداره ي بهداشت، يا فلان بانک و يا حتي آموزش و پرورش، کارمندانش را بفرستد که برويد و فلان کتاب ها را بخوانيد براي بهبود عملکرد و ارتقاي شغلي تان موثر است. (البته آموزش و پرورش گويا با استاد مطهري قراردادي دارند که هرچند وقت يک بار موجب پرفروش شدن کتاب هاي ايشان مي شوند که دستشان درد نکند!)

تازه ها

خب خيلي پرحرفي کردم برويم و ببينيم در بازار کتاب چه خبر است:

«تاکسي نوشت» از ناصر غياثي با قيمت 14 هزار تومان توسط نشر حوض نقره منتشر شده است. نشر ثالث، «نظام اشيا» را از ژان بودريار با ترجمه ي پيروز ايزدي منتشر کرده است که قيمتش هم 12 هزار تومان است. براي دوستداران سينما کتابي با عنوان «آنچه سينما هست» داريم از نشر بيدگل که نويسنده اش دادلي اندرو و قيمتش هم 15 هزار تومان است. انتشارات نگاه چند اثر قديمي غلامحسين ساعدي را به تازگي راهي ويترين کتاب فروشي ها کرده است به نام هاي «خانه روشني»، «غريبه در شهر» و «واي بر مغلوب». «درآمدي بر شعرشناسي شناختي» اثر پيتر استاک ول با ترجمه ي ليلا صادقي، کتابي است که نشر مرواريد براي شاعران حرفه اي با قيمت 19 هزار تومان منتشر کرده است. يک کتاب تازه هم براي دوست داران هنر عکاسي داريم که عنوانش هست «عکاسي و ادبيات»، تاليف فرانسوا برونه که حرفه هنرمند با قيمت 15 هزار تومان به بازار فرستاده است. «موزه يک کارخانه است» با عنوان دوم: «مجموعه ي راهنماي سياسي براي هنر» هم به نظر کتاب جالبي مي رسد که آقايان ايمان گنجي و کيوان مهتدي نوشته اند و انتشارات حرفه هنرمند با قيمت 17 هزار تومان منتشر کرده است. «دنيا بدون تو يکي دو شماره تنگ است» عنوان کتاب شعرهاي رسول ادهمي است که نمي شناسمش و چون اسم کتاب قشنگ بود معرفي اش کردم! اين کتاب را هم انتشارات آريا گهر منتشر کرده است. و سرانجام اين که انتشارات پيام عدالت، کتاب آسماني قرآن را در مجموعه اي نفيس و همراه با قلم هوشمند با ترجمه ي صوتي فارسي و انگليسي منتشر کرده است که اگر مي خواهيد هديه بدهيد قيمتش 450 هزار تومان بيشتر نيست! اين مجموعه با ترجمه ي مهدي الهي قمشه اي، خط عثمان طه و تذهيب محمدرضا هنرور با جعبه ي چرم منتشر شده است. تا ديداري ديگر شاد باشيد و کتاب خوان!

کلبه کتاب