مدير کل آموزش و پرورش خراسان رضوي در نيشابور
مدير کل آموزش و پرورش خراسان رضوي در نيشابور

مدير کل آموزش و پرورش خراسان رضوي در نيشابور: مديري که مورد قبول معلمان و اولياء نباشد و با دانش آموزان ارتباط برقرار نکند، به درد مديريت نمي خورد کنکور زدگي، المپياد گرايي، نمره محوري، روزمرگي، کپسولي شدن آموزش و حافظه محوري آسيب هاي بزرگ آموزش و پرورش است ما مي دانيم که يک معلم […]

مدير کل آموزش و پرورش خراسان رضوي در نيشابور:

مديري که مورد قبول معلمان و اولياء نباشد و با دانش آموزان ارتباط برقرار نکند، به درد مديريت نمي خورد

کنکور زدگي، المپياد گرايي، نمره محوري، روزمرگي، کپسولي شدن آموزش و حافظه محوري آسيب هاي بزرگ آموزش و پرورش است

ما مي دانيم که يک معلم دبيرستان يا معلم فوق ليسانس فيزيک و حتي خدمتگذار مدرسه براي تدريس به کلاس ابتدايي مي رود،

چاره اي نداريم وقتي کسي نيست سرکلاس برود

مدير کل آموزش و پرورش خراسان رضوي در دومين سفر يک روزه خود به نيشابور پس از يک سال، در جلسه شوراي آموزش وپروش قطب شهيد شوشتري حضور يافت و در دو جلسه مختلف با حضور مديران مدارس و بانوان دبير متوسطه سخنراني کرد. وي همچنين مرکز فيزيوتراپي و کاردرماني درمانگاه فرهنگيان و مرکزجامع شاهد پژوهي را افتتاح نمود و براي بررسي اختلافات دانشکده و آموزشکده کشاورزي به اين مجموعه رفت. حسيني از آموزشگاه ابتدايي بهاره سليمي و دبيرستان نمونه محبي بازديد و اقامه نماز کرد.

سيد جواد حسيني در جمع مديران مدارس نيشابور اظهار داشت: ما اعتقاد قلبي داريم همکاران ما هر کدام نيروهاي کيفي هستند که بسياري از ان ها حتي از مديران کل قوي تر هستند. مديريت در آموزش و پرورش از پايين به بالا بايد باشدو با همين هدف پارلمان معلمان و شبکه مديران مجازي به صورت مجازي تشکيل شد.

وي افزود: صد مدرسه صد دبيرخانه ايده اي است که به ذهن ما نرسيده، اما به ذهن شما در نيشابور رسيده است. سند تحول بنيادي ما را به توسعه مشارکتها هدايت مي کند. مگر نه اينکه سياست هاي پنج گانه وزير توسعه مشارکت ها است. مگر نه اينکه اصلا خود من مشارکتي ام و بخش عمده اي از عمرم را در مشارکت شهري گذرانده ام.

وي خطاب به مديران گفت: اگر بخواهيم بدون برنامه کار کنيم، خيلي راحت است ولي بي شک خيانت کرده ايم و اولين کاري که يک مدير بابد انجام دهد، اين است که برنامه اداره کل خود را حفظ کند.

حسيني با تأکيد بر اينکه بايد نتيجه گرايي را کنار بزنيم، تصريح نمود: دنبال اين هستيد که رتبه يک کنکور از مدرسه شما بوده در حالي که هيچ ربطي به شما نداشته، خودش خوانده و رتبه يک شده است. شما فرآيندهاي مدرسه را اصلاح کنيد. نتيجه گرايي به جاي فرايند گرايي، پرهيز از کنکور زدگي، المپياد گرايي، نمره محوري و حافظه محوري که آسيب هاي بزرگ آموزش و پرورش است، مورد تأکيد ما است. اين مجموعه به شدت امکان اين را دارد که گرفتار روزمرگري شود و ما تغيير و تحول را همواره بايد در کار دنبال کنيم.

وي بيان داشت: ما مي دانيم که يک معلم دبيرستان يا معلم فوق ليسانس فيزيک و حتي خدمتگذار مدرسه براي تدريس به کلاس ابتدايي مي رود، چاره اي نداريم وقتي کسي نيست سرکلاس برود. متأسفانه عجولانه اقدام شده و پايه اي اضافه شده، اما معلم و کلاس و تجهيزاتش فراهم نشده است.

اين مقام مسئول افزود: بايد به هر مدرسه اي مي رويم، برنامه ريزي عملياتي مدير را ببينم. بايد به نظام آموزشي کيفيت دهيم. اين که از کنکور زدگي انتقاد مي کنيم، براي اين است که آموزش گرايي صرف و کپسولي شدن آموزش را به عنوان روش تربيتي آموزشي تعميم و اصرار مي ورزد و خانواده ها وقلم چي و (…) چي هم به آن دامن مي زنند.

وي تصريح کرد: به تشکيلات شوراي دانش آموزان، شوراي معلمان و انجمن اولياء اهميت بدهد اين سه تشکيلات براي ما بسيار مهم است. مدير مدرسه اي که شوراي معلمان را تصنعي و تشريفاتي بداند به درد مديريت نمي خورد. مديري که معلمان و اولياء قبولش نداشته باشند و دانش آموزان نتوانند با وي ارتباط برقرار کند، به درد نمي خورد.

حسيني متذکر شد: کارهاي پرورشي که مي کنيم کليشه اي و شعاري است. در عمق جان بچه ها نفوذ پيدا نمي کند و جذابيت براي بچه ها ندارد. تحول کليدي براي شان ايجاد نمي کند، در حالي که اين همه پايگاه هاي مختلف تعليم وتربيتي داريم. لذا المپياد هاي درون مدرسه اي را به عنوان نشاط آوري مورد توجه قرار دهيد.

وي ادامه داد: يکي از مشکلات ما در آموزش و پرورش کمبود نشاط و به عبارت نشاط گمشده دروني است. نشاط يعني اينکه بچه ها را از اين فضاي بسته و تب کنکور زده رها کنيم. بچه در دور ه ابتداي بايد بچه گي کند. يکي از دوستان که در خارج از ايران زندگي مي کرد، مي گفت: فرزندش براي مدرسه ابتدايي دلش تنگ مي شود. پرسيدم چرا در کيفش باري از کتاب نمي برد، پس در مدرسه چه مي کند، گفت: مگر بچه ابتدايي بايد چيزي در کيفش يگذارد. ساعت اول کلاس دَنس (رقص)، ساعت دوم اوقات فراقت، ساعت سوم فوق برنامه و ساعت چهارم هم درس و براي همين دلش نمي خواد از مدرسه بيايد.

مدير کل آموزش و پرورش خراسان رضوي افزود: اين ها فرآيند هايي است که بايد در محيط مدرسه ايجاد شود. اگر بخواهيم مداخله مؤثر کنيم بايد به اين سمت حرکت کنيم.

وي در خصوص تغييرات مديريتي گفت: خوشبختانه ما کمترين ميزان تغييرات را در آموزشگاه ها داشتيم، 24 مورد در نيشابور صورت گرفته که اغلب به صورت جابجايي بوده است. نگاه ما اين است که اصالتا مديران خطه اصلي تعليم و تربيت بايد بمانند و کار کنند، مگر آن که خود نخواهند و نتوانند.

حسيني همچنين در جمع بانوان دبير مقطع متوسطه به تشريح وتبيين سياست هاي پنجگانه وزارت پرداخت و در خصوص سياست ساماندهي نيروي انساني و بهسازي نيرو افزود: در ابتدا نيروها بايد براساس جنسيت تقسيم و از هدر رفت نيروها جلوگيري شود و نکته مهمتر اي نکه 99درصد بودجه آموزش و پرورش صرف تامين حقوق فرهنگيان مي شود که با ساماندهي مناسب نيروي انساني مي توان به ميزان زيادي صرفه جويي انجام شود. مشکل ما کمبود نيرو در ادارات نيست، بلکه تجمع نيروهاي بي انگيزه است و يکي ديگر از مشکلات انساني ما عدم اجراي تقويم آموزشي در مدارس مي باشد .

شايان ذکر است درپايان مديرکل آموزش و پرورش خراسان رضوي پاسخگوي سوالات همکاران حاضر درجلسه نيز بود .

قوامي نژاد مدير آموزش و پرورش نيشابور در اين سفر در خصوص خواسته هاي آموزش و پرورش نيشابور از اداره کل تصريح کرد: خواسته ما اين است که مديريت و سرپرستي صندوق ذخيره فرهنگيان به شهرستان ها داده شود و همچنين با توجه به حضور خيرين بزرگي همچون مهندس وکيلي در نيشابور، خواستار آنيم که از وزير آموزش و پرورش جهت افتتاح دبستان قاسم سالاري نژاد نيشابور که بزرگترين مدرسه خير ساز استان در دوره ي ابتدايي نيز مي باشد، به اين شهرستان دعوت به عمل آيد.

نویسنده :احسان سلیمانی