سبک شادي مجاز براي جوان ايراني چيست
سبک شادي مجاز براي جوان ايراني چيست

سبک شادي مجاز براي جوان ايراني چيست؟ آقاي محمد جواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در مصاحبه با خبرگزاري تسنيم که درشماره ي 209 نشريه خيام نامه نيز چاپ شد خوشي و شادي جوانان غربي را به جفتک اندازي الاغ و حيوانات ديگر تشبيه نموده و مورد انتقاد قرار داده بود. وي جوان […]

سبک شادي مجاز براي جوان ايراني چيست؟

آقاي محمد جواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در مصاحبه با خبرگزاري تسنيم که درشماره ي 209 نشريه خيام نامه نيز چاپ شد خوشي و شادي جوانان غربي را به جفتک اندازي الاغ و حيوانات ديگر تشبيه نموده و مورد انتقاد قرار داده بود. وي جوان هاي ايراني را از اين کار بر حذر داشته و خواسته بود که از لايف استايل (سبک زندگي) غربي ها پيروي نکنند و خوشحالي (happyness) خود را به سبک اسلامي بروز دهند. البته ايشان نفرموده اند در سبک اسلامي چگونه مي توان شادي و خوشي خود را بروز داد؟ تطهير و تنظيف، خوش لباس، خوشبو و شيک بودن، که ايشان جهت ابراز خوشحالي بدان توصيه نموده اند شايد از مولفه هاي زندگي مدرن باشد اما از آداب خوشحالي نيست و فرد نمي تواند هيجانات خود را بوسيله آن ها بروز دهد.

آقاي لاريجاني بايدبفرمايند حال که «لايف استايل» غربي را مضر به حال جوانان ايراني مي دانند: جوانان مسلمان چگونه بايد خوشي و شادي خود را بروز دهند و هيجانات خود را تخليه نمايند، شمادر طول اين ساليان کدام سبک را براي آن ها به ارمغان آورده ايد؟

پر واضح است که ما مسلمان ايم و سبک و سياق زندگي در هر جامعه تابعي از فرهنگ و اعتقادات مردم آن است؛ اما نکته اين جاست که: همواره تلاش نموده ايم جوانان ما چون بزرگسالان بيانديشندو زندگي کنند و از حال و هواي دوران جواني خود و رفتارها و شيوه زندگيمان عجالتا غافل شده ايم. ديگراين که در برخورد با مسايل جوانان همواره نگاه سلبي و حذفي داشته ايم نه ايجابي و اصلاحي! دچار افراط يا تفريط شده ايم و بدون توجه به شرايط و مطالبات سني آنان تلاش کرده ايم ارزش هاي دوران کهن سالي را بپذيرند.

برگزاري و شرکت در مراسم مذهبي با هدف معرفت ائمه يکي از نياز هاي جامعه و به ويژه جوانان است اما همه ي آن نيست. به راستي با خود انديشيد ه ايم که در کيفيت و کميت برگزاري اين مراسم چه کرد ه ايم و چه قدر اثر گذار و موفق بود ه ايم؟ حقيقتا با همه ي ابزار و ادوات و فرصت هايي که در اختيار داشته ايم به چه ميزان جامعه و جوانان ميهن خود را با هويت، فرهنگ و تاريخ خودشان آشنا نموده ايم که امروز انتظار داريم تحت تاثير ديگران نباشند؟! براي شادي مردم به ويژه جوانان در جشن ها و ميلاد ائمه چه برنامه هايي تدارک ديده ايد؟

چرا برخي به خود اجازه مي دهند که شادي هاي متعارف مردم مانند کنسرت هاي مجاز موسيقي را، که هيچ ضرري به جايي ندارد، لغو کنند يا به هم بريزند تا مردم کمتر به موسيقي معطوف شوند؟ شما که ظاهرا با موسيقي و شادي به سبک غربي مخالف هستيد! حتما به اثرات شفا بخش موسيقي در درمان بسياري از دردهاي جامعه از جمله ويروس خطرناک خشونت که امروز روح هر انسان آزاده را مي آزارد واقف هستيد. به چه ميزان در جهت معرفي و ترويج موسيقي ايراني تلاش کرده ايد؟ آيا صداي جوانان و ده ها هزار ايراني را در مراسم درگذشت يک خواننده جوان نشنيديد؟ آيا نديديد هزاران نفر با چه شور و هيجاني بدون دعوت نامه رسمي شرکت کردند و اشک ريختند؟

امروز ديگر دوره ي امرکردن گذشته! خوب مي دانيد با انسان امروز بايد به «جَدَلِ احسن» سخن گفت تا قانع شود. شما که همه درها را به روي جوانان بسته ايد! آيا وقت آن نرسيده که به خود بياييد؟ کمي بيانديشيد و گذشته را مرور کنيد؟ به جاي ديکته و دستورات از بالا و يا برخورد سليقه اي بهتر نيست مسئولين از جامعه شناسان کمک بگيرند و مشکلات را بررسي کنند؟

شادي و خوشحالي يک امر غريزي است و سرکوب مداوم آن مانند آتش زير خاکستري است که زماني شعله ور مي شود و آن وقت است که ديگر نه از «تاک»، نشاني باقي مي ماند و نه از «تاک نشان».