به حواشی کنکور توجه نکنید ! ( رتبه 16 کنکور تجربی، میهمان خیام نامه )
به حواشی کنکور توجه نکنید ! ( رتبه 16 کنکور تجربی، میهمان خیام نامه )

پدر هانیه : تاکید می کنم؛ دخترم بدون سهمیه ، رتبه اول نیشابور را دارد خیام نامه در این شماره میزبان یکی از نخبگان علمی شهرستان است؛ دختری 18 ساله که توانسته در ماراتن بزرگ کنکور رشته تجربی در میان 637 هزار شرکت کننده، رتبه ی 16 منطقه دو و رتبه 36 کشوری را بدون […]

پدر هانیه : تاکید می کنم؛ دخترم بدون سهمیه ، رتبه اول نیشابور را دارد

خیام نامه در این شماره میزبان یکی از نخبگان علمی شهرستان است؛ دختری 18 ساله که توانسته در ماراتن بزرگ کنکور رشته تجربی در میان 637 هزار شرکت کننده، رتبه ی 16 منطقه دو و رتبه 36 کشوری را بدون هیچ گونه سهمیه ای کسب کند . خبرنگار خیام نامه معتقد است هانیه سهیلی مقدم پیش از آن که دانش آموزی سخت کوش باشد یک نخبه ی علمی است . در گفتگوی یک ساعته خیام نامه با هانیه و پدرش درباره میزان مطالعه، استفاده ی او از کتب و کلاس های کمک آموزشی و راز موفقیتش در کنکور سراسری و سایر پرسش هایی که شاید در ذهن مخاطبان شکل بگیرد پرسیدیم که در ادامه ی این گزارش آورده شده است .

لطفا خودتان را معرفی کنید .

من هانیه سهیلی مقدم هستم؛ از دوران متوسطه اول در مدارس فرزانگان (تیزهوشان) مشغول به تحصیل بودم . پدرم فرهنگی و مادرم خانه دار است. در کنکور تجربی بدون هیچ گونه سهمیه ای رتبه 16 منطقه دو و 36 کشوری را به دست آوردم .

برای کنکور از چه سالی به طور جدی شروع به مطالعه کردید ؟ و میزان مطالعه شما چقدر بود؟

من در روز های مدرسه حدودا 7 ساعت و در تعطیلات 10 ساعت مطالعه داشتم . از سال یازدهم (سوم دبیرستان) به طور جدی به مطالعه برای کنکور پرداختم .

برایتان اتفاق افتاده بود که در مدت زمانی که پشت کنکوری بودید احساس خستگی کنید و درس را رها  کنید ؟

گاهی اوقات به صورت موقتی و کوتاه مدت حدود نصف روز و گاهی یک روز کامل دچار خستگی می شدم که در این مواقع سعی می کردم میزان مطالعه م را کاهش دهم  و یا اصلا مطالعه نکنم و  بعد از این که خستگی ام  رفع می شد دوباره شروع می کردم . البته در این دو سال گاهی اوقات با خانواده در مهمانی ها شرکت می کردم و حتی با خانواده به گردش و تفریح می رفتیم که بسیار برای رفع خستگی ام موثر بود .

مشاور تحصیلی داشتید ؟

نه اصلا ! به داشتن مشاور اعتقادی ندارم و به نظرم افرادی که در برنامه ریزی درسی شان تنبلی می کنند بیشتر به سمت داشتن مشاور تحصیلی کشیده می شوند . بهترین مشاور انسان ها خودشان هستند . البته گاهی مدرسه مان نفرات برتر را دعوت می کرد که از تجربه هایشان می گفتند من از آنها استفاده کرده ام ولی خودم هیچ گاه مشاور نداشته ام .

آیا در آزمون های موسسات شرکت می کردید ؟

بله فقط 2 سال آخر را در آزمون های آزمایشی شرکت کرده ام؛ البته اصلا به مشاوره ها و  برنامه های درسی آنها توجه نمی کردم و به دوستان کنکوری ام به عنوان فردی که آزمون های دو موسسه را تجربه کرده، می گویم آزمون های موسسات از نظر کیفی هیچ تفاوتی ندارند و خیلی وسواس نداشته باشند و اگر اسم من را در دو موسسه به عنوان نفر برتر کنکور دیدید ، چون سال یازدهم در آزمون های یک موسسه شرکت کرده ام و سال بعد در موسسه ای دیگر ثبت نام کرده ام .
هانیه افزود : من به رتبه ها و تراز هایی که در آزمون ها کسب می کردم خیلی اعتماد نداشتم چرا که در آزمون های موسسات تقلب های زیادی صورت می گیرد به همین دلیل به رتبه ها و تراز ها نمی شود خیلی اعتماد داشت .

از سالن مطالعه استفاده کردید ؟

در این دو سال فقط 3 روز در ایام عید به سالن مطالعه رفتم و اصلا راضی نبودم . در سالن مطالعه همه با هم باید 5/1 ساعت مطالعه می کردیم و 15 دقیقه استراحت که برای من 15 دقیقه استراحت و 5/1 ساعت مطالعه کافی نبود  به همین دلیل در آنجا اصلا تمرکز نداشتم ضمن اینکه بودن در کنار خانواده باعث می شد کمتر خسته شوم .
در این میان پدر هانیه گفت: من هم مثل دخترم اعتقادی به سالن مطالعه ندارم . داخل سالن مطالعه،  فضای خشک و کسل کننده ای وجود دارد که داخل خانه اینطور نیست همان چایی که هانیه همراه ما می خورد مانند یک انرژی زا بود تا دوباره مطالعه را ادامه دهد .  خانواده هایی که به دنبال نتایج خوبی از طرف فرزندانشان هستند باید در این 2 سال آخر کمی به خودشان سختی بدهند بطور مثال خودِ من در این 2 سال تلویزیون را به داخل اتاق خواب برده بودم تا صدایش مزاحم هانیه نباشد و یا این که رفت و آمد ها را کاهش داده بودیم و اکثر اوقات همسرم در خانه همراه هانیه بود .

آیا از کلاس های کنکور و همایش ها استفاده کردید ؟

هانیه با لبخند پاسخ داد : نه استفاده نکرده ام. تنها کلاسی که داشتم فیزیک بود که آن هم گاهی دایی خودم که دبیر فیزیک است به من برخی قسمت ها را آموزش می داد اما هیچ کلاسی اعم از خصوصی و عمومی نرفتم . پدر هانیه ادامه داد : همیشه به دخترم می گفتم هر زمان احساس کردی نیاز به کلاس داری اصلا نگران هزینه اش نباش و در آن کلاس شرکت کن . حتی برخی دانش آموزان  اساتید پروازی!  داشتند که استاد از شهر های دیگر مثل تهران به مشهد می آمدند تا کلاس خصوصی فلان درس را داشته باشند اما هانیه هیچ کدام از این کلاس ها را با آن که از نظر هزینه مشکلی نداشتیم ، شرکت نکرد و رتبه اش از کسانی که استاد پروازی داشتند بهتر شد و من به هانیه افتخار می کنم .

از پدر هانیه درباره نقش ایشان و مادر هانیه پرسیدیم

پدر هانیه گفت: من خودم با توجه به این که در رشته عربی و معارف تحصیل کرده ام ؛ خیلی کم در درس عربی و معارف به او کمک می کردم . همیشه در تحلیل نتایج آزمون های هانیه، من و مادرش به او کمک می کردیم و اگر هانیه نتیجه خوبی را کسب نمی کرد با او صحبت می کردیم و همیشه به او می گفتم که اصلا نگران رتبه نباش همین که تلاش خودت را می کنی برای ما کافی است . اما در میزان و نحوه مطالعه اش اصلا دخالت نمی کردیم و کاملا به او ایمان داشتیم .
هر زمان نیاز به کتابی داشت سریعا برایش تهیه می کردیم و تمام هزینه ای که برای خرید کتاب کردیم حدود  2میلیون تومان بود .

توصیه های پدر هانیه به والدین

در گیر حاشیه های کنکور نشوند من خودم قبلا خیلی به این مسائل فکر می کردم اما به این نتیجه رسیدم که کلاس خصوصی و سالن مطالعه و سی دی های آموزشی و امثال اینها فقط نوعی کیسه دوزی است که مافیای کنکور سود می برند .

توصیه هانیه به کنکوری ها 

کنکوری ها اصلا از سی دی های آموزشی استفاده نکنند، فرمول ها و روش هایی که درآنها آموزش داده می شود فقط در همان نوع سوال پاسخ می دهد و با کوچکترین تغییر در سوالات دیگر آن فرمول پاسخگوی سوال نیست و یک دانش آموز کنکوری چند فرمول می توانید حفظ کند ؟!
درگیر همایش ها نشوند و فقط ساعت مطالعه خود را بالا ببرند و کتاب های درسی خود را بسیار زیاد و دقیق و تحلیلی بخوانند .

قبل و بعد از جلسه کنکور چه احساسی داشتید ؟

قبل از شروع کنکور اصلا استرس نداشتم و حتی نسبت به آزمون های دیگر استرس کمتری داشتم . بعد از جلسه کنکور هم مطمئن بودم که نتیجه ی خوبی را بدست خواهم آورد . پدر هانیه ادامه داد : بعد از جلسه دخترم تمام کتاب هایش را جمع آوری کرد تا برای دختر خاله اش که امسال کنکور دارد ببرد . به او گفتم بگذار نتایج اعلام شود بعد این کار را بکن اما او با اعتماد به نفس کامل گفت : من مطمئنم که نتیجه خوبی خواهم داشت .

چه رشته ی دانشگاهی را انتخاب کرده ای و چرا ؟

من پزشکی را انتخاب کرده ام ؛ چون پزشکی نسبت به داروسازی و دندان پزشکی انتها ندارد و هر چقدر بیشتر مطالعه کنی به علوم  بیشتری را کسب می کنی . البته رشته دندان پزشکی از نظر اقتصادی بهتر است اما من پزشکی را انتخاب کردم .

تشکر رتبه 16 کنکور از مدیر و معلمانش

هانیه در پایان گفت : از مدیریت دبیرستان فرزانگان و دبیران خوب این مجموعه بسیار متشکرم که مرا در تمام مراحل مطالعات کنکورم یاری کردند .