ناامیدی را ناامید کن!
ناامیدی را ناامید کن!

درخشش خیره کننده دختر نیشابوری در کنکور ارشد روان شناسی: همیشه تصور کن سال بعد قرار است کجا باشی! الهه بهاری فرد- هرسال با برگزاری کنکور ارشد در سراسر کشور و اعلام نتایج آن در حوالی مردادماه، شاهد درخشش چهره هایی جوان و کسب رتبه های برتر توسط آن ها هستیم که با شنیدن خبر […]

درخشش خیره کننده دختر نیشابوری در کنکور ارشد روان شناسی:

همیشه تصور کن سال بعد قرار است کجا باشی!

الهه بهاری فرد- هرسال با برگزاری کنکور ارشد در سراسر کشور و اعلام نتایج آن در حوالی مردادماه، شاهد درخشش چهره هایی جوان و کسب رتبه های برتر توسط آن ها هستیم که با شنیدن خبر موفقیت شان مایه افتخار و دلگرمی خانواده، دوستان و همشهریان خود می شوند و امید به موفقیت را نسبت به آینده ی جامعه و جوانان کشور در دل همگان زنده نگه می دارند.

اما کسب رتبه ی ۱ درگرایش های چهارگانه رشته روان شناسی، اتفاقی نیست که هر سال شاهدش باشیم. این اتفاق خیره کننده و خوشحال کننده را امسال یکی از دختران آینده ساز نیشابوری رقم زده است. سارا،  این دختر بااراده و سخت کوش، ساعتی با ما به گفت و گو نشست و  از چگونگی طی کردن مسیر موفقیت گفت.

لطفا خودتان را معرفی کنید و از شرایط آمادگی خود برای شرکت در ماراتن کنکور بگویید؟

سلام. من سارا نیک منش، متولد سال ۱۳۷۴ در نیشابور هستم. سال ۹۴ از طریق رشته تجربی و به عنوان دومین سال شرکت م در کنکورکارشناسی، در رشته ی روانشناسی دانشگاه سمنان پذیرفته شدم و طی هفت ترم دوره کارشناسی خود را در بهمن ماه سال ۹۷ به پایان رساندم.

پس از اتمام دوره کارشناسی به دلیل محدودیت زمانی اعتماد به نفس لازم را برای ثبت نام و شرکت در کنکور ارشد نداشتم و ترجیح دادم به سال بعد فکر کنم.

 پس چه عاملی باعث شد که در کنکور شرکت کنید و رتبه برتر را کسب کنید؟

تشویق خانواده و پشتیبانی دوستم.

هنگامی که مادرم ناامیدی و عدم تمایل من را  برای شرکت در کنکور دید به طور پنهانی با صمیمی ترین دوستم که خود برای کنکور آماده می شد تماس گرفت و از وی خواست تا به من روحیه و انگیزه لازم را برای شروع درس خواندن بدهد و مشوق من باشد. بنابراین با تشویق های زیاد دوستم از اواسط اسفند درس خواندن و مطالعه را شروع کردم و با اعتماد به نفس و اراده خود را برای کنکور ارشد سال ۹۸ آماده کردم.

چندساعت وقت در شبانه روز به درس خواندن اختصاص دادی و آیا فکر می کردی همچین رتبه ای کسب کنی؟

به طور میانگین ۵ ساعت در روز درس می خواندم و از روزی که شروع کردم به خودم گفتم که باید رتبه ۱ شوم و روی همه ی دیوارهای اتاقم نوشته بودم یک! حتی روی برگه هایی که سر جلسه کنکور همراهم بود! و فکر میکنم قانون جذب  حقیقت داشته باشد.

نکته ی تحسین برانگیز این است که در چهار گرایش این رشته در سهمیه اول شده ای! زمان را چطور مدیریت کردی؟

با توجه به این که علاقه زیادی به رشته روانشناسی داشتم و در دوره کارشناسی هم درس هایم را خوب می خواندم و به علاوه در المپیادها شرکت می کردم و اول می شدم، تسلط زیادی به درس ها داشتم که پاسخ دادن به سوالات برایم سخت نبود.

 درصد دروس کارنامه ات  به چه صورت است و دانشگاه مورد علاقه و مورد نظرت کدام است؟

بیشترین درصد من ۹۹% در گرایش روانشناسی سلامت و کمترین  آن ۹۴% در گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان می باشد. من علاقه زیادی به روانشناسی بالینی دارم که با ۹۵% رتبه ۱ در سهمیه و رتبه ۳ کشوری را کسب نمودم و تمایل دارم این رشته را در «دانشگاه ایران«، که قطب روانشناسی کشور است، ادامه دهم. البته به دلیل نامعلومی معدل کل کارشناسی من در سایت سازمان سنجش به اشتباه ۹۰/۰ کمتر وارد شده که در صورت عدم کسر آن قطعا رتبه اول کشوری را نیز کسب می کردم.

مدیریت بی بدیل مادر

از مادر سارا که یک خانم خانه دار و جاافتاده است در خصوص نقشی که در موفقیت فرزندش ایفا کرده می پرسم و این طور می گوید: بعد از اتمام دوره کارشناسی، دخترم به دلیل کمبود وقت و نداشتن اعتماد به نفس لازم، قصد شرکت در کنکور ارشد را نداشت و به سال بعد فکر می کرد. اما من تاکید کردم که امسال نتیجه ی بهتری نسبت به سال آینده حاصل می شود؛ بنابراین پنهانی با دوستش تماس گرفتم و از او خواستم که سارا را تشویق کند تا خود را برای کنکور آماده کند که همین اتفاق نیز افتاد و دخترم اواخر اسفندماه درس خواندن را شروع کرد.

این مادرمهربان که نمی توان نقش کلیدی اورا در موفقیت فرزندش نادیده گرفت ادامه می دهد: چون سال قبل هم دختر دیگرمان کنکور داشت به این روند عادت داشتیم؛ حتی استرس من در این زمینه بیشتر بود! بنابراین با محدود کردن رفت و آمد اقوام و آشنایان به منزل، فضای آرام و مناسبی را برای مطالعه سارا فراهم کردیم.

در پایان قبل از خداحافظی با این خانواده ی گرم و صمیمی از سارا می خواهم سخن آخرش را به مخاطبان بگوید و اواینگونه بیان می کند:

به نظر من رتبه برتر شدن کار چندان دشواری نیست و برخلاف دیدگاه خیلی ها دور از دسترس نیست. هدف، باور و اعتمادبه نفس خود آدم مهمترین عوامل برای رسیدن به هدف و موفقیت است.

وقتی آن موفقیت را به دست می آوری و رضایت و شادی خانواده را نظاره می کنی، ارزش کار خود را درک خواهی کرد.

من به تمام کسانی که می خواهند در این مسیر قدم بردارند توصیه می کنم که انگیزه، باور و اعتماد به نفس خود را حفظ کنند و با داشتن یک برنامه ریزی درست و دقیق نسبت به رسیدن به هدف موردنظر خود اطمینان حاصل کنند و هرگاه ناامید شدند به این فکر کنند که قرار است سال بعد کجا باشند.

لازم به ذکر است رتبه های وی بدون تایید و احتساب ۵% سهمیه رزمندگی به ترتیب:

رتبه ۳ کشوری در گرایش روانشناسی بالینی ، رتبه ۲ کشوری در گرایش بهداشت روان، رتبه ۲ کشوری در گرایش روانشناسی سلامت و رتبه ۳ کشوری در گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان می باشد.

خیام نامه برای تمامی داوطلبان کنکور آرزوی موفقیت های روزافزون و بال زدن در آسمان پیروزی دارد.