ازدیاد نسل آهو در دشت نیشابور
ازدیاد نسل آهو در دشت نیشابور

فرصتی کم نظیر برای توسعه اکوتوریسم در قُرق رئیسی. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور از افزایش قابل توجه جمعیت آهو‌های ایرانی در منطقه حفاظت شده رئیسی نیشابور خبر داد. محمد مهدی نوربخش با اعلام این خبر اضافه کرد: هم اکنون حدود سه هزار راس قوچ اوریال و بیش از هزار و پانصد آهوی […]

فرصتی کم نظیر برای توسعه اکوتوریسم در قُرق رئیسی.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور از افزایش قابل توجه جمعیت آهو‌های ایرانی در منطقه حفاظت شده رئیسی نیشابور خبر داد.

محمد مهدی نوربخش با اعلام این خبر اضافه کرد: هم اکنون حدود سه هزار راس قوچ اوریال و بیش از هزار و پانصد آهوی ایرانی در نیشابور وجود دارد و این در حالی است که در اولین سرشماری‌ها در سال‌های گذشته جمعیت آهوی ایرانی در این منطقه فقط ۲۰۰ راس بوده است.

وی با بیان اینکه  منطقه حفاظت شده رئیسی شهرستان نیشابور چهارمین زیستگاه اصلی آهو در ایران است افزود: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت آهو‌ها و همچنین محصور بودن این منطقه از شمال و غرب و شرق با اراضی کشاورزی که باعث آسیب رساندن آهو به مزارع می شود، امیدواریم در جنوب منطقه با همکاری ادارات «صنعت، معدن و تجارت» و «جهاد کشاورزی» بتوانیم این منطقه را وسعت دهیم تا در سال‌های آینده مشکلی از لحاظ جغرافیایی نداشته باشیم و منطقه بسته نشود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور گفت: چرای بی رویه دام، طاق بُری، تله گذاری و صدمه زدن سگ‌ها به بره‌ه آهوها از جمله مشکلات منطقه رئیسی است.

نوربخش اضافه کرد: یکی دیگر از راه‌های درآمد این مناطق بحث اکو توریسم و حضور گردشگر است که می‌تواند از این مناطق بازدید و عکاسی کند که پیشنهاد‌های اولیه آن را نیز داده ایم، اما این مساله به دستور مراجع بالاتر سازمانی احتیاج دارد.