مردمي که روي آب زندگي مي کنند
مردمي که روي آب زندگي مي کنند

مردمي که روي آب زندگي مي کنند! رئيس شورا: قضيه مثل شمشير دو لبه است آزاده مهديار/ خيابان شريعتي، شريعتي 12، با قرار قبلي با يکي از ساکنين، وارد محله مي شوم. ديوارها تا ارتفاع دو متر نم گرفته است و ترک هاي عميق گوشه و کنار آن نشان از هر لحظه ريزش ديوار دارد! […]

مردمي که روي آب زندگي مي کنند!

رئيس شورا: قضيه مثل شمشير دو لبه است

آزاده مهديار/ خيابان شريعتي، شريعتي 12، با قرار قبلي با يکي از ساکنين، وارد محله مي شوم. ديوارها تا ارتفاع دو متر نم گرفته است و ترک هاي عميق گوشه و کنار آن نشان از هر لحظه ريزش ديوار دارد! دستم را روي ديوار مي گذارم؛ کاملا خيس مي شود! پشت اين ديوار ها مردمي زندگي مي کنند که فاصله شان تا مرگ، به اندازه ريزش ديوارنيمه تخريب يا هر لحظه نشست زمين خانه ها يشان است.

خياباني که به دليل وجود يک رشته قنات قديمي زير ساختمان هاي مسکوني و عدم تخليه آب آن، به اين شکل درآمده است. مردم محله يکي پس از ديگري جمع مي شوند و هر سري را سخن و اعتراضي است. همه مي خواهند خانه هايشان را نشان دهند که چگونه خراب شده است. چاهي را درست کنار ديوار خانه اي نشان مي دهند. يکي از اهالي آجري را به داخل چاه مي اندازد و صداي حجم زيادي از آب به طرز نگران کننده اي به گوش مي رسد. سرش را تکان مي دهد و مي گويد: ببينيد، مردم اينجا روي آب زندگي مي کنند! وي ادامه ميدهد: ارتفاع آب در اينجا هشت متر تخمين زده شده است!

يکي از پيرمرد هاي محل ضمن تشکر از حضورم مي گويد: ما شب ها با نگراني مي خوابيم که نکند هر لحظه خانه نشست کند يا ديوار رويمان فرو بريزد. وي ادامه مي دهد: مگر شما کاري انجام دهيد و الا حتما بايد عده اي بميرند تا مسئولين به فکر بيفتند!

خانم مسني مرا به خانه کوچک و محقر خود مي برد تا ترک هاي عميق کنار اتاق و آشپزخانه اش را ببينم که چگونه دردي را بر درد هايش اضافه کرده و بوي رطوبت ماندگار در خانه، آزار دهنده است.

به همراه ساکنين محل به خانه اي ديگر که حياط بسيار کوچکي دارد، مي روم. صاحبخانه قسمتي از حياط را نشان مي دهد که نشست کرده و تازه روي آن را پوشانده است. وي از خسارت هاي مالي زيادي که تا به حال مردم بيش از 50 واحد مسکوني متحمل شده اند، مي گويد.

يکي از ساکنين مي گويد: وقتي دو تا ساختماني که تازه ساخته شده جلو چشمان ما نشست کرده و خراب شده است، به چه اميدي در خانه هايمان زندگي کنيم.

به سراغ مغازه هاي پشت اين خانه ها مي روم که همين وضع را دارد. ترک هاي عميق، ديوارها و سقف هاي نمناک و بخش هاي نشست کرده زمين.

يکي از ساکنين معترضانه مي گويد: شش ماه است که مدام به شهرداري و شوراي شهر مراجعه کرده ام ولي هر دفعه جواب سر بالا داده اند؛ ميگويند صبر کنيد! يا خانه هايتان را بفروشيد تا ما اينجا را کانال کشي کنيم! وي ادامه مي دهد: خيابان هاي اطراف همه فاضلاب وصل است. نمي دانيم دليل اينکه اين محل فاضلاب ندارد چيست؟!

يکي از جوانتر ها مي گويد: اين آب بايد با پمپ کشيده يا کانال کشي شود و براي فضاي سبز استفاده شود ولي با اين وضع خانه هاي مردم در حال تخريب است.

خانمي معترضانه مي گويد: طرف صحبت ما شوراي شهر، شهرداري و فرمانداري است؛ اگر اين بار کاري انجام ندهند به جاهاي بالاتر شکايت مي کنيم و آبرويشان را مي بريم.

بنا بر اين بازديد، در حاشيه جلسه شوراي شهر، موضوع را از رئيس شورا جويا شدم. صالح آبادي با بيان اينکه طبق قانون، هيچ شهروندي نبايد در محدوده اي که قنات هاي داير وجود دارد، خانه بسازد، تصريح کرد: حالا که شهروند خانه ساخته و جهاد کشاورزي و شهرداري هم که بايد نظارت مي کرده، اين کار را انجام نداده! و به هر دليل اين تخلف صورت گرفته است، بايد با همکاري نهاد متولي، مشکل مردم حل شود.

وي افزود: آب اين قنات به نهري که کنار آن است مي ريزد و به سه راه رحمت آباد وارد مي شود و مالکين اين قنات از آن استفاده مي کنند؛ اين قنات هاي داير و جاري زير نظر جهاد کشاورزي است. رئيس شورا در توضيح چاره کار بيان داشت: شورا به جهاد کشاورزي پيشنهاد داده است که با هماهنگي دادستان، به شورا و شهرداري مجوز بدهند که سيستم امنيتي درست شود و اين آب به فضاي سبز منتقل شود اما قضيه مثل شمشير دو لبه شده است که از يک طرف مردم آسيب مي بينند و از طرف ديگر بايد پاسخگوي مالکين آن باشيم و اگر بدون مجوز آب آن تخليه شود، جواب مالکين اين آب را چه کسي بايد بدهد؟ صالح آبادي ادامه داد: ديروز با آقاي شهردار جلسه داشتيم و در اين خصوص صحبت کرديم که قرار شد هر چه زودتر در جلسه اي مشترک با حضور شهردار، دادستان و جهاد کشاورزي، به نتيجه برسيم.