خسارت سنگين شکستن سد در يک روستاي نيشابور
خسارت سنگين شکستن سد در يک روستاي نيشابور

خسارت سنگين شکستن سد در يک روستاي نيشابور در اثر تخريب بخشي از ديواره ي يک سد خاکي خصوصي، واقع در اراضي حسين آباد نيشابور ؛ قسمتي از زمين هاي زراعي ، معابر و خانه هاي اين روستا دچار آب گرفتگي شدند . اين حادثه حوالي غروب يکشنبه در اثر ورود بيش از حد آب […]

خسارت سنگين شکستن سد در يک روستاي نيشابور

در اثر تخريب بخشي از ديواره ي يک سد خاکي خصوصي، واقع در اراضي حسين آباد نيشابور ؛ قسمتي از زمين هاي زراعي ، معابر و خانه هاي اين روستا دچار آب گرفتگي شدند .

اين حادثه حوالي غروب يکشنبه در اثر ورود بيش از حد آب به اين بند رخ داد که باعث تخريب بخشي از جداره ي بند و تخليه ي آب درون بند شد که اين آب بخشي از زمين هاي زراعي و معابر و خانه هاي اين روستا را در برگرفت . پس از وقوع حادثه نيروهاي هلال احمر ، پليس و آتش نشاني با عزيمت به محل و با بکارگيري پمپ آب وارد شده به روستا را جمع آوري و هدايت کردند و علي رغم آنچه در سايت هاي خبري نوشته شده است ، اين حادثه هيچ مصدومي برجاي نگذاشته است.

اعلام 50 نفر مصدوم از سوي سازمان هلال احمر و بازتاب آن در سايت هاي خبري باعث حساسيت موضوع شد تا آنجا که به گفته ي اسحاقي، معاون فرماندار براي روشن شدن ماجرا روز بعد از محل اين حادثه بازديد کرد.

5-2

اسحاقي ، عضو شوراي اين روستا در تشريح اين حادثه با گلايه از انتشار خبر کذب مبني بر مصدوميت 50 نفر در اين حادثه از سوي خبرگزاري هاي داخلي ، گفت : اين بند خاکي توسط مالکي شخصي در بخش بالايي روستا و به منظور آب رساني به زمين هاي شخصي اش احداث شده است وآب آن از آب چاه عميق و رودخانه ي ميرآباد تامين مي شود که توسط لوله به استخر انتقال مي يابد اين در حالي است که با مراجعه به سازمان هلال احمر در خصوص خبر منتشر شده ، مسئول مربوطه درج 50 نفر مصدوم از سوي سايت هاي خبري را نوعي ابهام دانست و گفت : 50 نفر اعلام شده مصدوم نبوده و حادثه ديده بوده اند که اشتباهي در سايت ها مصدوم درج شده اند .

وي در ادامه توضيح داد : حادثه ديده به کسي گفته مي شود که به نوعي درگير حادثه بوده باشد، در اين حادثه نيز 10 خانه دچار آب گرفتگي شده بودند و با در نظر گرفتن هر خانه 5 نفر (به طور متوسط) تعداد حادثه ديدگان به 50 نفر مي رسد که اشتباهي بجاي حادثه ديده ؛ واژه ي مصدوم در خبر درج شده است .

در ادامه ي اين گزارش با مراجعه به اداره ي آب ، فخريان جانشين آب منطقه اي نيز با تاکيد بر اينکه حادثه مصدومي نداشته است گفت : احداث اين بند توسط مالکش به صورت غير قانوني بوده است و تنها خسارات ناشي از اين حادثه آب گرفتگي قسمتي از معابر و نم افتادن در ديوار بعضي از خانه هاي روستا بوده است . وي با بيان اينکه هرگونه دخل و تصرفي در زمين هاي کشاورزي مربوط به سازمان جهاد کشاورزي است و ساختن بند خاکي يا استخر در زمين هاي کشاورزي نيزمنوط به کسب مجوز از سازمان جهاد مي باشد گفت: اداره آب در قبال ساخت اين گونه بندهاي خاکي يا استخر ها مسئوليتي نداشته و نظارت يا جلوگيري از احداث اين موارد با سازمان جهاد کشاورزي است.

5

همچنين وي انتقال آب به اين استخر را غير مجاز دانست اين در حالي است که فرح نيا، مالک اين استخر مدعي شد که آب ذخيره شده در استخر از پس آب هاي رودخانه اي و بارندگي تامين مي شود و هيچ ربطي به آب هاي زير زميني ندارد.

در انتها با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزي، اين سازمان جهت روشن تر شدن موضوع، حادثه را بدون مصدوم توصيف کرد و خسارت هاي ايجاد شده را در حد آب گرفتگي معابر، خسارت جزيي به ديوارها ، ورود آب به منازل و بعضي از انبار علوفه و همچنين آب گرفتگي حدود 2 هکتار زمين زير کشت زعفران ، گندم و جو اعلام کرد.

همچنين اين سازمان احداث اين استخر را بدون هماهنگي با اين سازمان و رعايت اصول فني دانست و نيز انتقال آب از طريق لوله کشي از رودخانه به استخر را مستلزم کسب مجوز از سوي اين سازمان دانست.

بنا به گفته مالک ؛ اين استخر حدود 400 مترمکعب آب و 1و نيم متر ارتفاع دارد که در اثر حادثه تقريبا کل آب آن تخليه شده و تماما در زمين هاي زراعي شخص مالک جاري شده است .

محسن بیات