تأثير خوشنويسي روي انسان، منضبط ساختن اوست
تأثير خوشنويسي روي انسان، منضبط ساختن اوست

تأثير خوشنويسي روي انسان، منضبط ساختن اوست گفتگو با: اکرم سليماني فوق ممتاز رشته خوشنويسي و مدرس خط خوشنويسي يا خطاطي به معني زيبا نويسي يا نوشتن همراه با خلق زيبايي است و فردي که اين فرايند توسط او انجام ميگيرد خوش نويس نام دارد .در ايران بعداز اسلام خطاطي به شيوه نسخ وجود داشت […]

تأثير خوشنويسي روي انسان، منضبط ساختن اوست

گفتگو با: اکرم سليماني فوق ممتاز رشته خوشنويسي و مدرس خط

خوشنويسي يا خطاطي به معني زيبا نويسي يا نوشتن همراه با خلق زيبايي است و فردي که اين فرايند توسط او انجام ميگيرد خوش نويس نام دارد .در ايران بعداز اسلام خطاطي به شيوه نسخ وجود داشت .در زمان حکومت ايلخانيان در ايران ،تذ هيب و نقشهاي تزييني به خط اضافه و در حکومت تيموريان خوشنويسي به اوج کمال و زيبايي خود رسيد.ميرعلي تبريزي خط نستعليق رابنيان نهاد وبالاخره در زمان شاه عباس صفوي ميرعماد حسني خط نستعليق را به اوج زيبايي رساند.درزمان قاجار خوشنويسي از کاربرد اصلي خود يعني کتابت بازماند وبا تاکيد وتمرين سياه مشق به سمت هنر ناب سوق داده شد و با پديدار شدن روزنامه و چاپ سنگي به هنرهاي کاربردي نزديک شد.در قبل از انقلاب نيازهاي مدرن خط را از کنج کتابخانه ها به بستر اجتماع کشاند و جريانات مدرن هنري شيوه هايي همچون نقاشي خط رابه وجود آورد.که کماکان مورد توجه محافل هنري جهان قرار دارد.در سالهاي بعد از انقلاب خوشنويسي با اقبال عمومي روبرو شد و انجمن خوشنويسان ايران که در سال1339 تشکيل شده بود نقش بارزي در رشد و توسعه کمي و کيفي اين هنر به عهده گرفت.از آخرين دستاوردهاي خوشنويسي ايران مي توان به ابداع خط سبحان اشاره کرد.براي آشنايي با اين هنر ملي گفتگويي داشته ايم با خانم سليماني که مرخله فوق ممتاز خوشنويسي را طي نموده است.

 

آشنايي شما با هنر خوشنويسي به چه زماني بر مي گردد؟

پس از اتمام دوره تحصيلي متوسطه ابتدا به فيلمسازي روي آوردم حتي دوره اي هم در رشته فيلمسازي در انجمن سينماي جوان به اتمام رساندم اما علاقه و کشش من به هنر ديگري بود. ابتدا باديدن تابلو انجمن خوشنويسان اير ان شعبه نيشابور جذب اين انجمن شده و در کلاسهاي آموزشي آن ثبت نام کردم.عامل بعدي خط خوش پدرم بود که مشوق من در ادامه راه شد.

چه مراحلي طي شد تا جنابعالي به مدارج بالاي خوشنويسي راه پيدا کرديد؟

ابتدا در کلاسهاي خانم محبوبي شرکت و پس از آن مربي و استادم جناب شايان بود.مدارک متوسط-خوش-عالي و ممتاز حاصل کوشش من در اين دوره بودکه حدود ده سال طول کشيد.تمامي اين مراحل به صورت کتبي و با تاييد انجمن خوشنويسان ايران بوده است.

خب پس از آن چه شد؟

پس از کسب مدرک ممتاز به دليل نبودن کلاس فوق ممتاز مجبور شدم در انجمن خوشنويسان مشهد نزد استاد قايم مقامي (سرايدار} به کسب فيض بپردازم.دوران سختي بود براي شخص هنرمند که دنبال جاي دنجي جهت خلاقيت مي گردد رفت و آمد در جاده و ترافيک شهري عذاب آور مي باشد.باهمه اين احوال به علت عشق و علاقه اي که به اين هنر داشتم سختي ها را به جان خريدم اين دوره حدود سه سال طول کشيد اما به دليل شخصيت والاي استادم زمان براي من بسرعت سپري شد و آموزش به پايان رسيده و هنگام آزمايش اندوخته ها فرارسيد.

مراحل کسب مدرک در رشته خوشنويسي چگونه است؟

متوسط (خط نستعليق يک سطر) خوش (خط نستعليق دو سطرو آشنايي باکتابت) عالي (چليپا-کتابت-خط دوم-شکسته نستعليق) ممتاز (چليپا-کتابت-خط دوم) که به صورت امتحان و عملي ميباشد.

درباره فعاليتهاي هنري خود براي علاقه مندان اين رشته توضيحاتي ارايه نماييد؟

همزمان با شرکت در کلاسهاي آموزشي در نمايشگاههاي زيادي شرکت داشته ام .رتبه سوم دانشجويان کشور در سال86 -مقامهاي دوم و سوم شهرستان ودر سالهاي86 و 87 و مقام دوم کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي در رشته خوشنويسي از جمله اين فعاليتها مي باشد.

هنر خوشنويسي چه اثر ي روي شخصيت شما داشته و زندگي روزمره شما چگونه مي گذرد؟

تاثير مستقيم خوشنويسي روي انسان منضبط ساختن اوست. به اين معني که در خطاطي هر کلمه بااسلوب و ضابطه خاصي نوشته ميشود. لذا پس از مدتي خوشنويس بايد خود را با اين قوانين تطبيق دهد. اين نظام مند شدن کم کم روي زندگي روزمره آدمها تاثير مثبت گذاشته و اورا منضبط بار مي آورد. ضمنا چون سرمشق هنر جو از متون درخشان ادب فارسي انتخاب مي شود،اين سر مشق ها روي اخلاق و رفتار هنر جو اثر مثبت دارد .لذا اگر به شخصيت خوشنويسان دقت شود شما با انسانهاي متين وآرامي مواجه مي شويد. از طرفي اين هنرمتون ادبي ما را مملو اززيبايي و کمال نموده و گيرايي خاصي به آن داده است.

در حال حاضر مشغول چه فعاليتي مي باشيد؟

ضمن اشتغال به آموزگاري ،با تاسيس آموزشگاه آزادهنري در خدمت شهروندان عزيزهستم.ضمنا خودم در حين آموزش به هنر جويان هر زمان به سخن نغز يا مطلب جالبي بر خورد مي کنم شروع به خوشنوسي مي کنم و برايم جالب است اينکار انگار غير ارادي است.

و سخن پاياني

با هم ازاستادم کمال تشکررا دارم که آنچه آموخته ام مديون زحمات ايشان مي باشد.قابل ذکر است که استاد قائم مقامي(سرايدار) به مدت پانزده سال در نيشابور اقامت داشته است.پيام من به پدرها ومادرها اين است که به خوشنويسي کودکانشان اهميت بدهند که اين کار چندين حسن دارد.ابتدا کودک به نظم و ترتيب عادت مي کند و در نتيجه روي درس و اخلاقش نيز موثر مي باشد .

هاشم مداح