نيشابور، پايتخت کتاب ايران خواهد شد
نيشابور، پايتخت کتاب ايران خواهد شد

اگر مسئولين همت کنند! نيشابور، پايتخت کتاب ايران خواهد شد   نيشابور پيشينه تاريخي بيشتري در حوزه کتابخواني داشته‌است دبيرجشنواره انتخاب پايتخت کتاب ايران با اشاره به معيارها و ضوابط انتخاب پايتخت کتاب ايران گفت:‌ از ميان شهرهاي کشور شهري که بهترين برنامه‌هاي گذشته و بهترين برنامه‌هاي پيش بيني شده براي دو سال آينده را داشته […]

اگر مسئولين همت کنند!

نيشابور، پايتخت کتاب ايران خواهد شد  

نيشابور پيشينه تاريخي بيشتري در حوزه کتابخواني داشتهاست

دبيرجشنواره انتخاب پايتخت کتاب ايران با اشاره به معيارها و ضوابط انتخاب پايتخت کتاب ايران گفت:‌ از ميان شهرهاي کشور شهري که بهترين برنامه‌هاي گذشته و بهترين برنامه‌هاي پيش بيني شده براي دو سال آينده را داشته باشد‌، انتخاب مي‌شود.

محمد سلگي، گفت:‌ در اين جشنواره قرار است از ميان همه شهرهاي کشور، يک شهر که بيشترين فعاليت را در زمينه کتاب و کتابخواني دارد، انتخاب کنيم، اين انتخاب هم بر اساس فعاليت‌هايي که تاکنون بر محور کتاب در اين شهر انجام گرفته است و هم بر اساس برنامه‌ها و فعاليت‌هايي که قرار است در آينده در اين شهرها رخ دهد.

وي ادامه داد:‌ هدف از برگزاري اين جشنواره ايجاد انگيزه در استان‌هاي کشور براي توجه به موضوع کتاب و کتابخواني است،‌ بنابراين از ميان شهرهاي کشور شهري که بهترين برنامه‌هاي گذشته و بهترين برنامه‌هاي پيش بيني شده براي دو سال آينده را داشته باشد‌، به عنوان کانديدا براي انتخاب به عنوان پايتخت کتاب ايران برگزيده مي‌شود.

سلگي با بيان اين مطلب که در حال تعيين و بررسي معيارها و ميزان‌ها هستيم‌،گفت: به زودي فراخوان شرکت استان‌ها و شهرهاي کشور در اين جشنواره را اعلام خواهيم کرد.

وي تصريح کرد:‌ طرح انتخاب پايتخت کتاب ايران نگاه مختصري هم به پايتخت جهاني کتاب دارد، هر ساله يونسکو پايتخت جهاني کتاب را انتخاب مي‌کند‌، ايران نيز دو بار در سال‌هاي 2006 و 2013 براي انتخاب اقدام کرده است،‌انتخاب پايتخت کتاب ايران مي‌تواند ما را در رسيدن به اين هدف يعني انتخاب ايران به عنوان پايتخت جهاني کتاب ياري کند.

دبير جشنواره انتخاب پايخت کتاب ايران ادامه داد:‌متأسفانه ما در ايران تاکنون فعاليت منظم و ساماندهي شده‌اي براي انتخاب شدن به عنوان پايتخت جهاني کتاب نداشته‌ايم‌، هميشه تهران را معرفي کرده‌ايم،‌ در حاليکه برخي از شهرهاي ايران هم‌چون نيشابور پيشينه تاريخي بيشتري در حوزه کتابخواني داشته‌اند.

وي گفت:‌ اميدواريم با انتخاب پايتخت کتاب ايران بتوانيم به هدف اصلي يعني ترويج کتابخواني از طريق معرفي شهري که بالاترين فعاليت را داشته باشد، برسيم.

سلگي در پاسخ به اين پرسش که آيا صرف فعاليت‌هاي گذشته و برنامه‌ريزي‌هاي آتي براي انتخاب پايتخت کتاب ايران کافي خواهد بود‌؟ توجه به سرانه مطالعه‌، زيرساخت‌هاي ايجاد شده در حوزه کتاب و کتابخواني و . را نبايد بررسي کرد؟ گفت:‌ سرانه مطالعه و زيرساخت‌هاي موجود در حوزه کتاب و کتابخواني نيز از جمله معيارهايي است که ما آن‌ها را بررسي خواهيم کرد‌.

وي ادامه داد:‌ به عبارت ديگر ما هم حوزه زيرساختي و سخت‌افزاري و هم حوزه نرم‌افزاري را در نظر خواهيم گرفت،‌ در هر شهر شورايي ايجاد خواهد شد، مرکب از اداره کل ارشاد استان‌، شهردار، نماينده تشکل‌هاي نشر، نماينده نويسندگان و .. تا هم حوزه نرم‌افزاري و هم زيرساختي را بررسي کنند

سلگي افزود:‌هم‌چنين در بررسي برنامه‌ها پاره‌اي از شاخص‌ها براي ما مهم است، براي نمونه ابتکاري بودن، همه‌گير بودن،‌ خلاق بودن و در انجام برنامه‌ها و فعاليت‌ها..