کتاب هاي طلاب ديني در کتابخانه هاي مدارس!
کتاب هاي طلاب ديني در کتابخانه هاي مدارس!

کتاب هاي طلاب ديني در کتابخانه هاي مدارس! سلام، کلبه کتاب، اين هفته هم پذيراي دوست داران کتاب است. نخست سري به کتابخانه هاي مدارس مي زنيم بعد آرزوي پايتختي کتاب مي کنيم! سپس ديداري با يک مولف نيشابوري خواهيم داشت و سرآخرهم کمي براي خودمان تبليغات مي کنيم. بفرماييد تو! کتاب و مدرسه يک […]

کتاب هاي طلاب ديني در کتابخانه هاي مدارس!

سلام، کلبه کتاب، اين هفته هم پذيراي دوست داران کتاب است. نخست سري به کتابخانه هاي مدارس مي زنيم بعد آرزوي پايتختي کتاب مي کنيم! سپس ديداري با يک مولف نيشابوري خواهيم داشت و سرآخرهم کمي براي خودمان تبليغات مي کنيم. بفرماييد تو!

کتاب و مدرسه

يک نويسنده ي کودکان و نوجوانان گفت: شنيدن خبر تجهيز کتابخانه‌هاي کلاسي مدرسه‌ها خبر خوبي است ولي محدود کردن آن‌ها به کتاب‌هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان مي‌تواند اين حرکت خوب را به سرانجامي ناخوشايند برساند. آقاي عباس جهانگيريان با اشاره به پژوهشي که در زمينه کتابخانه‌هاي مدارس انجام داده است گفت: بسياري از کتاب‌هاي مدارس ما عمدتا براي کودکان و نوجوانان نوشته نشده‌اند و قريب به 50درصد آنها براي طلاب علوم ديني مناسب‌اند تا کودکان و نوجوانان. اين نويسنده با ابراز اميدواري از اين‌که گزينش کتاب‌ها براي تجهيز کتابخانه‌هاي مدارس با ديدگاه‌هاي صرفا سياسي و ايدئولوژي توام نباشد و نگاه‌هاي ادبي و کيفي را دنبال کند، تاکيد کرد: حتي کتاب‌هاي ديني هم که براي کودکان و نوجوانان نوشته مي‌شوند بايد به گونه‌اي نگاشته شوند که براي کودک و نوجوان قابل فهم و جذب باشند. مثلا برخي کتاب‌ها اگرچه کتاب‌هاي قابل اعتنايي هستند اما براي کودکان و نوجوانان نيستند و نبايد در دل مدارس دوره ابتدايي و راهنمايي ما جا گيرند، چون بچه‌ها از آن‌ها فهمي نخواهند داشت.

نيشابور، پايتخت جهاني کتاب؟

رييس کارگروه فرهنگ سازمان ملي يونسکو گفت: «تلاش ما اين است يکي از شهرهاي ايران را به عنوان پايتخت جهاني کتاب معرفي کنيم» عبدالمهدي مستکين اظهار کرد: «سازمان جهاني يونسکو هر سال يک کشور و شهر را به عنوان پايتخت جهاني کتاب مطرح مي‌کند. تلاش ما اين است براي سال 2018 – 2019 يکي از شهرهاي ايران را به عنوان پايتخت کتاب معرفي کنيم.» ما از همين جا و از همين نشريه اعلام آمادگي نيشابور عزيزمان را براي پايتختي کتاب اعلام مي داريم و از آقاي عباس کرخي، رياست تازه ي اداره ي فرهنگ و ارشاد اسلامي مي خواهيم تقاضاي آن را براي يونسکو بفرستند.

لعل سياوش

همان طور که مي دانيد در سايت کليدر (klidar.ir) صفحه ي ويژه اي را به مولفين نيشابوري اختصاص داده ايم. چندي قبل در همين جا از شما خواستيم که اگر نام شاعر يا نويسنده اي از همشهريان نيشابوري مان از قلم افتاده به ما اطلاع دهيد. يکي از دوستان در پاسخ به اين تقاضا ما را با آقاي «مسعود دستمالچي» آشنا کرد. از آقاي دستمالچي که کارمند بازنشسته ي بانک مرکزي (تهران) است تاکنون ده ها مقاله ي عمدتا اقتصادي در روزنامه هاي کشوري به چاپ رسيده است. همچنين به قلم ايشان دو کتاب رمان به نام هاي «لعل سياوش» و «من و اين جماعت» در سال هاي 84 و 88 منتشر شده است. اگر مايل هستيد بيشتر با اين همشهري ساکن پايتخت آشنا شويد و يادداشت هاي ايشان را بخوانيد مي توانيد به وبلاگ نيلک (nilk.persianblog.ir) سر بزنيد. (راستي نيلک همان گوجه سبز است!) براي اين همشهري انديشمند و پر انرژي مان آرزوي موفقيت داريم.

09362002120

اين شماره تلفني که آورديم قرار است خط ارتباط شما با اين ستون باشد. اگر هم در شبکه ي اجتماعي وايبر عضو هستيد مي توانيد اين شماره را به فهرست مخاطبان خود اضافه کنيد گاه گداري خبرهاي دنياي کتاب را درج مي کنيم. راستي شما هم مي توانيد نقد و معرفي کتاب برايمان ارسال کنيد. تا ديداري ديگر شاد باشيد و کتاب خوان!

کلبه کتاب