مي بخشم، اما فراموش نمي کنم!
مي بخشم، اما فراموش نمي کنم!

مي بخشم، اما فراموش نمي کنم! ماندلا جاودانه شد ماندلا به دليل مبارزه با نظام تبعيض نژادي حاکم بر آفريقاي جنوبي وبه خاطر دخالت در فعاليت‌هاي مقاومت مسلحانه مخفي ،27 سال از عمر خود را در دوره رژيم آپارتايد در آفريقاي جنوبي در زندان سپري کرد . در حالي که اقليت سفيدپوستان آفريقاي جنوبي از […]

مي بخشم، اما فراموش نمي کنم!

ماندلا جاودانه شد

ماندلا به دليل مبارزه با نظام تبعيض نژادي حاکم بر آفريقاي جنوبي وبه خاطر دخالت در فعاليت‌هاي مقاومت مسلحانه مخفي ،27 سال از عمر خود را در دوره رژيم آپارتايد در آفريقاي جنوبي در زندان سپري کرد .

در حالي که اقليت سفيدپوستان آفريقاي جنوبي از بالاترين استاندارد زندگي قاره آفريقا که برابر سطح زندگي در کشورهاي غربي جهان اول بود، برخوردار شده بودند، اکثريت سياه‌پوستان از لحاظ هرگونه استانداردي همچون درآمد، تحصيل و حتي ورود به ادارات دولتي مورد تبعيض قرار داشتند در اين شرايط بود که نلسون ماندلا رهبري جنبش ضد آپارتايد را به دست گرفت.

وي روز يازدهم فوريه 1990 زماني که پس از قريب به سه دهه تحمل حبس در رژيم آپارتايد از زندان آزاد شد، همه چشم‌هاي جهان به وي دوخته شد و پس از آزادي رئيس جمهور کشورش شد و مسير آشتي ملي در آفريقاي جنوبي را بنيان نهاد، اعتبار اکثريت سياهپوست اين کشور را به آنها بازگرداند و البته به سفيدپوستان نيز اطمينان خاطر داد که تغيير چيز نگران کننده‌اي براي آنها نمي‌تواند باشد.

 نلسون ماندلا پس از رهبري جنبش ضدآپارتايد (تبعيض نژادي)، اولين سياهپوستي بود که در يک انتخابات دموکراتيک از سال 1994 تا 1999 رياست‌جمهوري آفريقاي جنوبي را بر عهده گرفت.

ماندلا را در آفريقاي جنوبي اغلب تحت عنوان «ماديبا» مي‌شناسند، اين عنوان افتخاري را بزرگان خاندان ماندلا به وي داده‌اند و بسياري از مردم آفريقاي جنوبي نيز به نشانه احترام وي را «مخولو» (پدربزرگ) صدا مي‌زنند.

نلسون ماندلا چهره‌اي شناخته شده در جهان و از احترام جهاني فراواني‌ برخوردار است. مبارزات او عليه ظلم و تبيعيض زمان نزد عام و خاص است. ماندلا جوايز و نشان هاي متعدد افتخار دريافت کرده که جايزه صلح نوبل از جمله آنهاست.در سال 2009 سازمان ملل براي گراميداشت وي روز تولدش را روزي جهاني اعلام کرد.

اسقف اعظم دسموند توتو که خود نيز برنده جايزه صلح نوبل است مي‌گويد: ماندلا در سال 1994 به قدرت رسيد اما بخشش و مهرباني که در روحش موج مي‌زد به وي اجازه نداد که کساني را که روزي در حق وي ظلم و جفا روا داشته بودند مجازات کند.

ماندلا قهرمان مبارزه باآپارتايد، رئيس جمهور و پدربزرگ ملت رنگين کمان همچون دوران مقاومت خود عليه ظلم و تبعيض با بيماري دست و پنجه نرم کرد و سرانجام تسليم مرگ شد.

سخنان حکيمانه نلسون ماندلا

هر روز صبح در جنگل آهوئي از خواب بيدار ميشود که ميداند بايد از شير تندتر بدود تا طعمه او نگردد ، و شيري که ميداند بايد از آهوئي تندتر بدود تا گرسنه نماند. مهم نيست که شير باشي يا آهو ، با طلوع هر آفتاب با تمام توان آماده دويدن باش.

از خدا پرسيدم: خدايا چطور مي توان بهتر زندگي کرد؟

خدا جواب داد :گذشته ات را بدون هيچ تاسفي بپذير،

با اعتماد زمان حال ات را بگذران و بدون ترس براي آينده آماده شو.

ايمان را نگهدار و ترس را به گوشه اي انداز .

شک هايت را باور نکن و هيچگاه به باورهايت شک نکن.

زندگي شگفت انگيز است فقط اگربدانيد که چطور زندگي کنيد .

مهم اين نيست که زيبا باشي زيبايي در اين است که مهم باشي حتي براي يکنفر.

شادترين مردم لزوماً کسى که بهترين چيزها را دارد نيست بلکه کسى است که از چيزهايى که دارد بهترين استفاده را مى‌کند.

هميشه کافى نيست که توسط ديگران بخشيده شويم، گاهى بايد ياد بگيريم که خودمان هم خودمان را ببخشيم.

من باور دارم …که گاهى هنگامى که عصبانى هستم حق دارم که عصبانى باشم امّا اين به من اين حق را نمى‌دهد که ظالم و بيرحم باشم.

شکوه زندگي اين نيست که هرگز به زانو در نيائيم ،در اين است که هر بار افتاديم دوباره برخيزيم .

موفقيت پيش رفتن است نه به نقطه ي پايان رسيدن .

کوچک باش و عاشق.. که عشق مي داند آئين بزرگ کردنت را ..

اگر قرار باشد خون را با خون شست دچار بدبختي ميشويم ،ببخشيم اما فراموش نکنيم!

آزادي به بريدن زنجيرها از دست و پا خلاصه نمي شود ،آزادي به احترام گذاشتن آزادي ديگران نيز نياز دارد.

(  تلخيصي ازمقاله  ماندلادرسليت: fa.wikipedia.org/wiki و ir .ww wtabnak)