موضوع انتقال کارخانه بهره برداري انتخاباتي نکنيد
موضوع انتقال کارخانه بهره برداري انتخاباتي نکنيد

جلسه پرحاشيه براي انتقال «سه گل» تصميمي نگيريم که 200 فرصت شغلي از بين برود استانداردهاي زيست محيطي در کارخانه کنترل و رعايت مي شود از موضوع انتقال کارخانه بهره برداري انتخاباتي نکنيد در پي نارضايتي برخي از شهروندان مبني بر بوي نامطبوع ناشي از فعاليت کارخانه سه گل که در بلوار جهوري اسلامي مشغول […]

جلسه پرحاشيه براي انتقال «سه گل»

تصميمي نگيريم که 200 فرصت شغلي از بين برود

استانداردهاي زيست محيطي در کارخانه کنترل و رعايت مي شود

از موضوع انتقال کارخانه بهره برداري انتخاباتي نکنيد

در پي نارضايتي برخي از شهروندان مبني بر بوي نامطبوع ناشي از فعاليت کارخانه سه گل که در بلوار جهوري اسلامي مشغول به کار است، جلسه اي با حضور اعضاي کميسيون بند20، چند عضو شوراي شهر و جمعي از مديران صنعت و مسئولين مربوطه در محل اداره صنعت، معدن و تجارت تشکيل شد و در اين جلسه موضوع روند انتقال کارخانه روغن نباتي سه گل خراسان به خارج از شهر و مسائل و مشکلات مختلف در اين زمينه مورد بحث قرار گرفت.

رئيس اداره محيط زيست ضمن اشاره به پيشينه موضوع، اظهار داشت: يکي از وظايف ذاتي ما نظارت بر مسائل زيست محيطي در واحدهاي صنعتي است و اين امر پيوسته در حال انجام است. آزمايشگاه معتمد اداره سيستم هاي زيست محيطي آب و هوا را به صورت تصادفي چک کرده و به سازمان محيط زيست گزارش مي دهد؛ لذا در صورتي که استانداردهاي مورد نظر رعايت نشود و يا واحدي آلايندگي داشته باشد، مشمول عوارض آلايندگي شده و بدون هيچ اغماضي به دستگاه قضايي معرفي مي شوند و حتي اگر خداي ناکرده منِ مسئول در نيشابور اغماض کنم، سازمان در استان رأساً وارد عمل مي شود.

وي افزود: بوي روغن داغ طبيعتاً بوي نامطبوعي است، ولي اين سخن که انتشار آن در هوا سرطان زا است، درست نيست و کنترل آلايندگي هوا و آب بر اساس استانداردهاي زيست محيطي در اين واحد صنعتي رعايت مي شود.

محمد مهدي نوربخش خاطرنشان کرد: در گذشته سيستم تصفيه فاضلاب کارخانه سه گل در زمان تعطيلي کارخانه غيرفعال مي شد که ما تذکر داديم بايد هميشه کار کند و با رعايت اين مسئله بخشي از مشکل حل شد. همچنين کانال هاي انتقال فاضلاب و پساب از حالت روباز به حالت روبسته درآمد. در مرحله بعدي انعقاد قرارداد براي خريد سيستم کنترل بو انجام گرفت که انتشار بو را تا حد زيادي رفع مي کند که با نصب تجهيزات، تأثير بسيار زيادي در کاهش بو داشت، چون سيستم نمي تواند به کلي بو را از بين ببرد اما کاهش آن کاملا محسوس بود.

وي تأکيد کرد: ما نظارت هاي خود را مرتب انجام مي دهيم و طي مدت اخير، فقط در شهريور ماه به دليل کمبود مواد مورد نياز به مشکل افزايش بو برخوردند که البته بايد مديران شرکت از قبل پيش بيني مي کردند. در مجموع آنچه ما خواسته ايم تا کنون شرکت اجرا کرده و طبعاً اگر اجرا نشود، ما از اهرم هاي قانوني لازم استفاده مي کنيم.

نماينده دانشکده علوم پزشکي نيشابور نيز ضمن اشاره به ارجاع پرونده کارخانه سه گل به کميسيون بند 20 ماده 55 شهرداري ها در خصوص مشاغلي که براي شهروندان مزاحمت ايجاد مي کنند، اظهار داشت: براي شکايات مردمي در زمينه اين بوي نامطبوع پاسخي نداريم، لکن ما در حوزه سلامت غذايي با جديت نظارت خود را انجام مي دهيم.

رئيس اداره کار نيشابور هم با طرح اين پرسش از مسئولين و اعضاي شورا که در سال جاري براي اشتغال چه کار کرديم و چند مورد اشتغال ايجاد کرده ايم؛ تصريح کرد: شکي در آن نيست که واحد صنعتي سه گل بايد به بيرون شهر انتقال داده شود و ما هم از ماندن آن هيچ حمايتي نمي کنيم، ولي اگر طوري عمل کنيم که 200 فرصت شغلي که شرکت ايجاد کرده از بين برود؛ چه تبعات اجتماعي به دنبال خواهد داشت. لذا هر تصميمي که مي گيريم بايد طوري باشد که حقي از کارگران ضايع نشود و لطمه اي به اين فرصت اشتغال براي شهروندان وارد نشود.

نبوي با اشاره به سابقه شرکت و اينکه تا کنون افراد زيادي از اين کارخانه بازنشسته شده اند، متذکر شد: طبق اختيارات بنده هيچ گونه کمکي در خصوص بيمه بي کاري کارکنان اين شرکت نمي توانم بکنم، حتي اگر توقف کار براي مدتي موقت باشد و اين تعطيلي هرچند موقت باشد، سابقه بيمه فرد را با فاصله و مشکلات قانوني مواجه مي کند.

رئيس شوراي شهرستان نيشابور در اين جلسه بيان داشت: شوراها دست سرمايه گذاران را مي بوسند و اين طور نيست که اعضاي کميسيون شمشير را از رو بسته باشند؛ اما بايد طوري باشد که حرمت نظر و رأي اعضاي کميسيون هم حفظ شود.

علوي متذکر شد: مشکلي که کارخانه چيني ها در خرو ايجاد کرده، دليل تعلل مسئولين در دو سال قبل است و نبايد اينجا هم همان مسائل پيش آيد.

پارسا عضو شوراي شهر نيشابور نيز در جلسه تصريح کرد: نمي شود براي انتقال کامل کارخانه زماني قطعي را مشخص کرد و اجراي آن به دليل مسائل مختلف ممکن است با دشواري محقق شود. بهتر است بر اساس کارگروه کارشناسي پيش رفته و نماينده معتمد مديران صنعت هم در کارگروه باشد و در بازه هاي منظم گزارش بدهند که پيشرفت کار به صورت منطقي پيش مي رود يا خير.

سراج رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت که ميزبان جلسه بود، از مديران کارخانه خواست زماني را مشخص کنند که عملي باشد.

قاسميه مديرعامل شرکت فضل (روغن نباتي سه گل خراسان) خطاب به حاضران در جلسه و اعضاي شورا گفت: خواهش مي کنم دوستان اين ذهنيت را از خودشان دور کنند که مديران شرکت هيچ همت و قصدي براي انتقال ندارد و مي خواهند با مسئولين شهر بازي مي کند تا وقت بخرند. دليلي ندارد که من 18هکتار زمين بخرم، سوله بسازم و ماشين آلات نصب کنم و بالغ بر ده ميليارد تومان سرمايه اي که با بهره 27 درصد تسهيلات گرفته را هزينه کنم بعد بگويند قصدي براي انتقال نداريم.

وي با بيان توضيحاتي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي انتقال، وضعيت فعلي و مشکلات پيش رو، اظهار داشت: روند انتقال به دلايل فني با مشکلاتي مواجه است و زمان بر است. به نظر من هم به جاي مشخص کردن زمان، همان موضوع تشکيل کارگروه کارشناسي معقول تر و اجرايي تر است و شما مي توانيد تا پايان سال پيشرفت کار را به طور مشهود ببينيد. مسئله افزايش بو در شهريور نيز به دليل مشکلات ترخيص مواد مورد نياز براي سيستم افشانه اي کنترل بو از گمرک بوده است.

امامي مقدم نائب رئيس هيئت مديره شرکت سه گل نيز بيان داشت: ما 8 سال پيش مصوبه اي داشتيم که 15 ميليارد وام بگيريم و ظرف دو سال کارخانه را منتقل کنيم؛ ولي وقتي وام را ندادند خوب روند انتقال هم به مشکل برمي خورد. براي همين است که مي گوئيم نمي شود زماني را قطعي اعلام کرد. ما داريم کار خودمان را مي کنيم و به هيچ عنوان هم به صلاحمان نيست داخل شهر بمانيم، اما بايد شرايط و مسائل لازم انجام شود.

وي خطاب به يک عضو شورا که از گردانندگان يکي از نشريات محلي است، گفت: شما قضيه را در نشريه تان رسانه اي مي کنيد و اعمال فشار مي کنيد و فضاسازي مي کنيد، در حالي که بدون اين چيزها هم روند انتقال در حال انجام بوده و خواهد بود.

گفتني است: هوشمند عضو شوراي شهر، به رغم آن که تنها يک حق رأي دارد، چند نوبت سعي کرد صحبت کند و طوري وانمود مي شد که نظر و رضايت وي تعيين کننده است. اين عضو شوراي شهر در شماره قبلي نشريه اش وعده شمارش معکوس براي پلمپ يا انتقال کارخانه سه گل را داده بود.

صائب نيا سخنگوي شوراي شهر با اشاره به نياز شهرستان به اشتغال جوانان و اوضاع سرمايه گذاري در نيشابور توصيه به تعامل با اين واحد کارآفرين کرد و گفت: بعضي مشکلات دست شرکت نيست و ما مطئن ايم دوستان پيگير موضوع انتقال هستند. لذا بايد مشکلات اين واحد توليدي توسط مسئولان مورد بررسي و پيگيري قرار گيرد و بعد از حل مشکل، مديران شرکت موظف به انتقال باشند و آن وقت اگر کوتاهي انجام شد، مسئولان کارخانه مقصرند.

هوشمند و جدي دو عضو ديگر شوراي شهر که در موضع مخالف قرار داشتند، از عدم هماهنگي صائب نيا با نظرات خود برآشفته شده و واکنش نشان دادند و گفتند: چرا از ديروز که به شرکت رفته اي، نظرت تغيير کرده است؟!

صادق هوشمند که خود نيز تجربه اي در حوزه صنعت ندارد، تلويحا سخنگوي شورا را به بي اطلاعي از صنعت متهم کرد و صائب نيا در پاسخ گفت: مگر من از پشت کوه آمده ام که چيزي نفهمم.

سپس علي جدي گفت: من صنعتي هستم و به نظر من اين کارخانه طي يک ماه منتقل مي شود.

محمديان رئيس هيئت مديره شهرک صنعتي خيام و عضو هيات مديره انجمن مديران صنايع در جلسه خطاب به جدي گفت: اينکه مي گوييد من صنعتي هستم و بعد هم مي گوييد روند انتقال يک ماهه صورت مي گيرد، با هم تناقض دارد و کسي که اهل صنعت است مي داند چنين امري شدني نيست.

وي در واکنش به اختلافات و توهين هاي اعضاي شورا نسبت به يکديگر بيان داشت: هميشه وقتي نشريات شهر را به خانه مي برم و گزارش هاي حاشيه هاي جلسات شورا را مي خوانم، فرزندان ام از من مي پرسند آيا شوراي شهر ابرشهر نيشابور همين است؟ متأسفانه امروز به عينه اين مسئله را ديدم. واقعا براي خودمان متأسفيم که اعضاي شوراي شهرمان اين گونه با يکديگر صحبت مي کنند و حرمت هم را نگه نمي دارند.

علي جدي سعي داشت موضع خود را به کل شورا تعميم دهد با واکنش نماينده حقوقي شرکت سه گل مواجه شد که گفت: شما تنها يک عضو هستي، خودت را کل شورا تلقي نکن.

صائب نيا تصريح کرد: کار شورا اينگونه است، بحث و دعواي بسيار دارد و بعد جلسه هم با سر يک ميز مينشينيم و غذا مي خوريم. من و آقاي هوشمند خيلي اسرار با هم داريم که کسي خبر ندارد. ما از سال 83 با هم کار سياسي مي کرديم. احتمالا آقاي هوشند مي خواهد ستاد ما را هم مي به عهده بگيرد.

هوشمند از موضعي نرم تر نسبت به قبل اظهار داشت: خوشبختانه مطلع شديم که مديران شرکت با کارگران خوش برخورد بوده و ماليات و عوارض خود را هم سرموقع داده اند. به نظر من هيچ کس از خود مديران شرکت کارشناس تر به مسئله نيست. بهتر است خود دوستان بررسي کنند و زمان انتقال را اعلام کنند. طرح و املاک و معاملات ما در شهرداري هم اينطوري است. که عضو انجمن مديران صنايع نيشابور در واکنش گفت: صنعت با شهرداري خيلي تفاوت دارد.

اين فعال صنعتي در پايان جلسه به خيام نامه گفت: طي تماس تلفني که با مؤمني معاون استاندار صورت گرفته، وي با پلمپ کارخانه به شدت مخالفت کرده و گفته تا من باشم، نمي گذارم واحدي صنعتي را تعطيل کنند.

حسين محمديان افزود: متأسفانه دولت گذشته به تعهدات خودش عمل نکرده و براي تسهيل انتقال کارخانه سه گل بايد به اين شرکت کمک شود. از سويي بايد اين مسئله را هم مد نظر داشت که در نزديکي محل جديد شرکت در اکبرآباد که در حال ساخت است، ساخت و ساز مسکوني صورت مي گيرد و با توسعه منازل در اطراف چند سال بعد، باز هم همين مشکل نارضايتي ساکنان در آنجا پيش مي آيد، لذا شايسته است مسئولان پيرامون ادامه ساخت و سازها در مجاورت واحد توليدي اکبرآباد چاره انديشي کنند.

وي افزود: من به دوستان هم گفتم که نگران نباشند، ما انتقال را تا انتخابات بعدي شما مي رسانيم!

ابوالفضل فرحبخشي نماينده حقوقي شرکت پس از جلسه به خيام نامه گفت: شرکت سه گل روزانه 75 تا 80 تن روغن توليد نموده که 15 تن آن در نيشابور و مابقي در شهرهاي مختلف شرق کشور توزيع مي شود. همچنين اين کارخانه روغن مورد نياز چهار شرکت بزرگ کشور را تأمين روغن مي کند و تا کنون سه نسل از شهروندان نيشابوري در اين واحد توليدي مشغول به کار شده و بازنشسته شده اند.

وي از انجام تست هاي ايمني بر روي کليه دستگاه ها و حذف گاز هيدروژن از روند ساخت روغن جامد خبر داد و گفت: مشاور ايمني و آتش نشاني شرکت در اين خصوص نظارت دارد.

گفتني است: در پايان اين جلسه مقرر شد، کميته اي کارشناسي متشکل از مديران صنعت، نماينده کميسيون بند 20، خانه صنعت و مسئولان مربوطه در فواصل منظم از وضعيت پيشرفت طرح توسعه شرکت بازديد نموده و گزارش آن را در اختيار ديگر اعضاي کميسيون و مسئولين مربوطه قرار دهد. در همين رابطه نخستين بازديد از شرکت چند روز پس از جلسه صورت گرفت و بازديدکنندگان از وضعيت پيشرفت کار ابراز رضايت نمودند.

نویسنده :احسان سلیمانی