سکته ي سوم در کتاب فروشي ها !
سکته ي سوم در کتاب فروشي ها !

سکته ي سوم در کتاب فروشي ها ! سلام، به کلبه کتاب خوش آمديد! يک کتاب تازه از داريوش شايگان به بازار آمده که در آن از شعر و شاعري و شعردوستي ما ايرانيان سخن گفته و از جمله، نوشتاري هم درباره ي خيام خودمان دارد. بي مقدمه مي رويم به سراغ اين کتاب که […]

سکته ي سوم در کتاب فروشي ها !

سلام، به کلبه کتاب خوش آمديد! يک کتاب تازه از داريوش شايگان به بازار آمده که در آن از شعر و شاعري و شعردوستي ما ايرانيان سخن گفته و از جمله، نوشتاري هم درباره ي خيام خودمان دارد. بي مقدمه مي رويم به سراغ اين کتاب که همين چند روز پيش به دستمان رسيد.

پنج اقليم حضور

مدت ها خبري از نوشته هاي تازه ي داريوش شايگان در ويترين کتاب فروشي هاي ايران نبود، تا اين که چندي پيش در تاريخ 21 مهر ماه و در شبي از شب هاي بخارا به کوشش علي دهباشي از کتاب «پنج اقليم حضور» رونمايي شد. کتابي که در آن به رابطه ي بين مردم ايران و شاعران بزرگشان پرداخته است و نگاهي ويژه به پنج شاعر بزرگ ايران: فردوسي، مولوي، خيام، حافظ و سعدي داشته است. شايگان در اين مراسم گفت: « به ياد دارم در سال 1342، همسر نيکوس کازنتزاکيس نويسنده معروف يوناني، در ايران مهمان من بود، و در سفري که به شيراز داشتيم پس از بازديد از مقبره سعدي و حافظ، با تأثر و شيفتگي بسيار سخني گفت که هرگز فراموشش نکردم: «من در هيچ کجاي دنيا نديده‌ام که مزار و مقبرة يک شاعر بزرگ، زيارتگاه مردم باشد! شايد شما تنها ملتي باشيد که با شاعرانشان چنين ارتباط معنوي عميقي داريد و چنان ارجي برايشان قائليد که حضوري مدام در زندگي شما دارند.» داريوش شايگان، درباره ي اين کتاب توضيح داد: «شالوده اين مقالات، بر اساس زاويه ديد من نسبت به خصلت شاعرانگي ايرانيان پي‌ريزي شده است، بر محور اين پرسش که ارج و منزلت ايرانيان در قبال بزرگان ادبشان حاصل چه برداشتي است؟ پيوند و ارتباط دروني اين مردم با شاعران بزرگشان از چه سنخ است که چنين به اعماق سرشتشان رسوخ کرده و سايه‌اي سنگين بر کل جهان‌بيني آنان افکنده است؟ غرض از اين قلم‌فرسايي، سنجش و تحليل ارتباط ايرانيان با شاعران ارجمندشان است، بالاخص آنان که طي قرون و اعصار به پايگاهي اساطيري اعتلا يافته‌اند. ايرانيان مقهور و محسور نبوغ گرانمايه شاعرانشان، دمي از حضور فعال آنان نمي‌مانند، حضوري که نشانه‌هايش را در گوشه گوشه زندگي هر ايراني و در زواياي مختلف روحي او مي‌توان يافت».

پنج اقليم حضور در 148 صفحه ي قطع رقعي و با قيمت 12هزار تومان منتشر شده است. اين کتاب را مي توانيد از کلبه کتاب کليدر تهيه کنيد.

تازه ها

*هفته ي قبل از پاتريک موديانو صحبت کرديم که برنده نوبل ادبي امسال شده است. اتفاقا نشر چشمه درست در همان روزهاي برنده شدن ايشان، کتابي را راهي کتاب فروشي ها کرد به نام «سيرکي که مي گذرد» با ترجمه ي نسيم موسوي پاک. اين کتاب 130 صفحه دارد و قيمت آن هم 7500 تومان است. نشر چشمه، کتاب «پستچي هميشه دو بار زنگ مي زند» از جيمز ام.کين را هم با ترجمه بهرنگ رجبي به تازگي منتشر کرده است.

*اگر نوشته هاي طنز «پوريا عالمي» را گاهي در همين خيام نامه ي خودمان خوانده ايد با خبر باشيد که کتاب «قصه هاي آسانسورچي» ايشان را هم نشر مرواريد در 250 صفحه و با قيمت 13هزار تومان منتشر کرده است.

*براي دوست داران شعر، نشر نيماژ کتاب تازه اي از زنده ياد غلامرضا بروسان منتشر کرده به نام «سکته سوم» که 144ص دارد و قيمتش هم 9500 تومان است. اين انتشارات از محمدعلي بهمني نيز «هوا دو نفره هم که باشد در من جمعيتي ست» را به تازگي به کتاب فروشي ها فرستاده است.

*براي علاقمندان به هنر عکاسي هم يک کتاب تازه داريم با عنوان «زيبايي شناسي عکاسي» از استيفن بال با ترجمه محمدرضا شريف زاده که نشر علمي به قيمت 39500 تومان منتشر کرده است. اگر کمي گران است دليلش صفحات گلاسه و چاپ رنگي کتاب است.

*يک کتاب هم با عنوان ايران و ايرانيان (بررسي اوضاع سياسي و اجتماعي ايران از آغاز تا امروز) تاليف ژان پل رو، با ترجمه ي محمود بهفروزي در 472 صفحه ي قطع وزيري به تازگي توسط نشر جامي منتشر شده است. طرح جلدش آدم را ياد مجموعه تاريخ اجتماعي راوندي مي اندازد. قيمتش هم 22هزار تومان است.

*و سرآخر اين که نگارستان کتاب، به تازگي کتاب «عايشه بعد از پيغمبر» را منتشر کرده که از آن کتاب هايي است که سال ها بي هيچ دليل خاصي اجازه ي چاپ نداشت ولي نسخه ي کپي آن را مي شد به راحتي از کتاب فروش هاي انقلاب تهران تهيه کرد. اين کتاب اثر مشترک کورت فريشلر آلماني و ذبيح الله منصوري خودمان است و قيمتش هم 25 هزار تومان است. تا ديداري ديگر تندرست باشيد و کتاب خوان!

کلبه کتاب