روابط سالم و انساني با فرزندان
روابط سالم و انساني با فرزندان

روابط سالم و انساني با فرزندان دوستان خوبم سلام، داشتن رابطه خوب با آدم هاي ديگر، زندگي را براي همه زيباتر و دلچسب تر مي کند و نقش مهمي در موفقيت انسانه دارد،شايد شماهم لذت برخورد صميمانه و غير منتظره اي را چشيده باشيد و آن قدر اين برخورد در دلتان نشسته باشد که متقابلا […]

روابط سالم و انساني با فرزندان

دوستان خوبم سلام، داشتن رابطه خوب با آدم هاي ديگر، زندگي را براي همه زيباتر و دلچسب تر مي کند و نقش مهمي در موفقيت انسانه دارد،شايد شماهم لذت برخورد صميمانه و غير منتظره اي را چشيده باشيد و آن قدر اين برخورد در دلتان نشسته باشد که متقابلا از خود برخورد صميمي تري نشان داده ايد يا اينکه فردي با شما به تندي رفتار کرده باشد و شما هم در عوض با عصبانيت جوابش را داده باشيد. از همين جا مي توانيم نتيجه بگيريم که اگر با ديگران با خشونت رفتار کنيم، آن ها هم با خشونت  با ما رفتار مي کنند  و اگر ادب را رعايت کنيم آنها هم با احترام با ما رفتار مي کنند. اصل قضيه اينجاست که رفتار آدم ها بر يکديگر تاثير  مي گذارد ،يعني اينکه رفتار شما ميتواند در شکل گيري رفتار همسرتان تاثيرگذار باشد، پس بسيار مهم است که مسئوليت رفتارهاي خوب و بد خود را بپذيريم.

اگر دوست داريد ديگران مودّبانه با شما رفتار کنند، با ادب با ديگران رفتار کنيد، چنانچه خواهان گفت و گويي سالم هستيد، خودتان در اين امر پيش قدم شويد، شايد مثال ساده و ملموس اين رابطه مبتني بر احترام در اين روزها، مذاکرات ژنو باشد، ملاحظه مي فرماييد بدون اينکه تقاضاي طرفين تغيير کرده باشد، صرفا نوع تعامل و برخورد محترمانه است که به سال ها درگيري بي خود و بي جهت پايان داده است. فراموش نکنيد که آدم ها با خصوصياتي مثل بداخلاقي، بي ادبي، خيرخواهي، متانت و… به دنيا نمي آيند، بلکه در طول زمان آن ها را مي آموزند. نيرويي به اسم آزادي در انتخاب عمل وجود دارد که باعث مي شود با استفاده از قدرت تفکر رفتار مناسب را انتخاب کنيم و آن چيزي را که دنبالش هستيم بدست آوريم. زندگي ميدان نبرد است و انسان به شکل منحصر به فردي در اين نبرد شرکت مي نمايد، برخي قادرند استرس آن را تحمل کنند و برخي ديگر از اين توانايي بي بهره اند.

گاهي در شرايط سخت، فرد کنترل روحي خود را از دست داده و همين موضوع مشکلاتي را براي ارتباط بين او و ديگران به وجود مي آورد، اين ارتباط مي تواند بين شخص و همسرش باشد، فراز و نشيب هاي زندگي، تجارب گذشته، ارتباط نادرست با اطرافيان، استرس شغلي و …. نقش بسيار مهمي در اين فرايند دارند. گاهي پدر و مادر بودن توجه تمام وقتي مي خواهد که با توجه به ساير مشغوليت هاي همسران ،دشوار شده و با استرس همراه است.در اين ميان  فرزندان هستند که قرباني عصبانيت والدين مي شوند. در اين شرايط توصيه مي شود که در صدد کنترل اوضاع بر آمده و با آرامش احساس دروني خود را با اعضاي خانواده در ميان گذاشته و به آنها بگوييد امروز روز سختي را پشت سر گذاشته ايد و اکنون خسته هستيد با اين حال گاهي فرزندان آنقدر کوچک اند که توانايي درک اوضاع و احوال روحي والدين خود را ندارند. در اين مواقع  در آغوش گرفتن و ناز و نوازش کودک تاثير بسزايي در آرامش او دارد.

خلاقيت، محور و مرکز هر گونه رابطه مطلوب است .خصوصا در رابطه با فرزندان مي توان از آن بهره برد .به عنوان والدين مسئول  ابتدا نيازها و دنياي مطلوب فرزندان را برايشان توضيح دهيد و سپس در مورد رفتار کلّي با آنها صحبت کنيد.

آنچه به عشق و محبت مربوط مي شود را هيچ گاه به رفتار ديگري ربط ندهيد، براي فرزندان خود روشن کنيد که در همه حال و صرف نظر از اين که چه رفتاري دارند آن ها را دوست داريد. بهترين راه ابراز عشق و محبت به فرزندانمان اين است که دريچه ي گفتگو با آنان را هميشه باز نگه داريد. به اين ترتيب هميشه حق اظهار نظر خواهيد داشت و وقتي با کارهاي آنها مخالف هستيد، حق داريد مخالفت خود را ابراز داريد ولي توجه داشته باشيد وقتي کار اشتباهي را بار ها تکرار مي کنند، مدام و پي در پي مخالفت و اعتراض خود را به رخ آنها نکشيد، دو بار بيان کردن مطلب کافي است .درباره کودکان توصيه بهتر از دستور دادن است بدون آنکه بيش از حد غرق در آينده فرزندانتان شويد سعي کنيد نزديکي و صميميت خود را با او حفظ کنيد  پيشنهادات خود را تکرار نکنيد و غر نزنيد بدون شک اوهمان دفعه اول پيشنهاد شما را شنيده و آنچه را که بايد فهميده است اگر آنچه در گذشته انجام داده موفقيت آميز نبوده زياد به رويش نياوريد ،گذشته ها گذشته است و ياد آوري آنها به جز ايجاد اختلاف فايده ي ديگري ندارد اما اشاره به موفقيت هاي قبلي کار بسيار خوبي است کم پيش مي آيد که ما از شنيدن موفقيت هاي قبلي خود از زبان ديگران خسته شويم وقتي فرزندتان بسيار کوچک است به او بياموزيد بسياري از اشتباهات او قابل جبران هستند خود را فردي نشان دهيد که هميشه آماده کمک کردن هستيد ولي قصد نداريد کارهاي او را انجام دهيد به فرزندان خود عشق بورزيد و دوستشان بداريد اما اجازه بدهيد از همان سنين پايين کمي به زحمت بيفتد و با مشکلات دست و پنجه نرم کنند مشکلاتي که در کودکي رخ مي دهند پيامد هاي قابل جبراني به دنبال دارند ولي اگر در بزرگسالي مرتکب آن شوند ممکن است پيامد هاي ناگوار و غير قابل جبران به همراه داشته باشند. اساس و بنيان رابطه سالم و انساني با فرزندان اعتماد است. اعتماد سازي يعني به فرزندان خود بفهمانيم هيچ چيزي وجود ندارد که اگر آن ها بگويند يا انجام دهند به طرد آنها منجر شود .وقتي فرزندان وارد دوره ي نوجواني مي شوند انجام اين کار دشوار تر مي شود با اين حال بهترين کار طرد نکردن فرزندان است آن ها بايد بدانند عشق و محبت والدين نسبت به آن ها هميشگي و غير مشروط است.

تبسم را فراموش نکن، لبخند تو گران ترين هديه است براي عزيزانت