از فرشتگان تا کاسپين ; خواب پريشان 6000  خانواده نيشابوري
از فرشتگان تا کاسپين ; خواب پريشان 6000  خانواده نيشابوري

  گر چه سرمايه‌گذاري در موسسه‌هاي غيرمجاز با ريسک بالايي همراه بوده و البته بانک مرکزي هم بارها هشدار داده که سپرده‌گذاران از حرکت به اين سمت خودداري کنند، اما شايد کمتر کسي تصور مي‌کرد موسسه‌اي که مجوز بانک مرکزي را هم دريافت کرده، در نهايت به سرنوشت غيرمجازها دچار شده و سپرده‌گذاران خود را […]

 

گر چه سرمايه‌گذاري در موسسه‌هاي غيرمجاز با ريسک بالايي همراه بوده و البته بانک مرکزي هم بارها هشدار داده که سپرده‌گذاران از حرکت به اين سمت خودداري کنند، اما شايد کمتر کسي تصور مي‌کرد موسسه‌اي که مجوز بانک مرکزي را هم دريافت کرده، در نهايت به سرنوشت غيرمجازها دچار شده و سپرده‌گذاران خود را درگير حاشيه کند.

کاسپين، موسسه اي است که اين روزها با وجود دريافت مجوز از بانک مرکزي، با مشکلاتي مواجه شده است که پيش از آن فرشتگان و ديگر موسسات مالي و اعتباري با آن روبه رو شده اند. هجوم سپرده گذاران به موسسه اعتباري کاسپين مشکلاتي را چند هفته اي است براي اين موسسه و بانک مرکزي بوجود آورده است.

به گزارش ايسنا، اسفند 1394 زماني بود که سرانجام بعد از مدت‌ها گمانه‌زني، برگزاري جلسات متعدد در شوراي پول و اعتبار  و بحث براي ساماندهي مجموعه‌اي از تعاوني‌هاي غيرمجاز، مجوزي براي موسسه‌اي تحت عنوان کاسپين صادر شد و هشت تعاوني در آن گرد هم آمدند.

تعاوني‌هاي «فرشتگان»، «الزهرا»،  «دامداران و کشاورزان کرمانشاه»، «عام کشاورزان مازندران»، «حسنات»، «پيوند»، «بدر توس» و «اميد جلين» تعاوني‌هايي بودند که قرار شد با مجموعه کاسپين ترکيب شوند. در نهايت با سرمايه نزديک به 300 ميليارد تومان در آخرين روزهاي سال گذشته فعاليت کاسپين به طور رسمي در شبکه بانکي آغاز شد.

در شرايطي که در زمان صدور مجوز براي کاسپين توضيح يا اطلاع‌رساني کاملي درباره نحوه صدور مجوز براي اين موسسه و چگونگي دارايي‌ها و بدهي آن ارائه نشد، اما اوضاع تا جايي پيش رفت که چندي پيش با برخي اعلان‌ها از سوي مراجع قضايي، ماجراي کاسپين روي ديگري از خود را نشان داد؛ به طوري که با اعلام بدهي حدود 4000 ميليارد توماني تعاوني فرشتگان به عنوان يکي از زيرمجموعه‌هاي کاسپين که از سوي دادستان تهران منعکس شد، سپرده‌گذاران مجموعه کاسپين براي دريافت سپرده‌هاي خود به سمت موسسه هجوم بردند.

مشکل کاسپين چيست؟

اما موضوع قابل بحث اينجاست که چرا موسسه اي با وجود دريافت مجوز از بانک مرکزي بايد دچار چنين شرايطي شود و بانک مرکزي چگونه و چرا به اين موسسه مجوز فعاليت داده است.

باتوجه به مواضع بانک مرکزي ، شرط ارائه مجوز به کاسپين ، انحلال زيرمجموعه هاي آن از طريق موسسه بوده است. به عبارتي مديرعامل و اعضاي هيات مديره آن موظف شدند تا در راستاي وظايف خود با طي مراحل حسابرسي، کارشناسي و ارزيابي لازم براي تعيين ارزش و انتقال دارايي‌ها و بدهي‌ها و همچنين برآورد ميزان مازاد يا کسري هر يک از تعاوني‌هاي منحل شده، اقدام کنند .

اما با اين وجود فرآيند ساماندهي تعاوني‌ها با کندي مواجه شده و تا آنجا که باتوجه به نگراني ايجادشده، سپرده گذاران اين مجموعه پس از گذشت بيش از 6 ماه از دريافت نکردن سود سپرده هاي خود، پيگير ماجرا شده و در شهرهاي مختلف  در مقابل اين موسسات دست به اعتصاب و مطالبه حق خود نمودند.

نيشابور نيز ازين قاعده مستثنا نبوده و سپرده گذاران کاسپين دراين شهر نيز حدود 10 روز است که با تجمع در مقابل شعبه هاي اين موسسه خواستار احقاق حقوق خودشده اند.

صبح روز پنج شنبه ، پنجم خرداد ماه ، جمعي از سپرده گذاران کاسپين مقابل دفتر نمايندگان نيشابور تجمع کرده و خواستار گفتگو با نمايندگان شدند.

صداي اعتراضي که از طريق تلفن همراه به گوش نماينده نيشابور رسيد، نشان از نگراني بسيار مردم داشت.

حميد گرمابي ، نماينده نيشابور و فيروزه در مجلس شوراي اسلامي نيز جهت گفتگو با اين جمع، صبح روز جمعه ساعت 7:30 صبح در محل دفتر خود با مردم ديدار و با نماينده آنها به گفت و گو دراين باره نشست.

در پي اعلام اين موضوع که مردم نيشابور بايد مطالبات خود را از مرکز استان پيگيري کنند، به گفته گرمابي چندين مکاتبه دراين باره صورت گرفت و با مذاکرات انجام شده با ولي ا… سيف، رئيس بانک مرکزي قرار بر اين شد که خط اعتباري جدا و مستقل از مشهد جهت پيگيري امور در نيشابور ايجاد شود و  يکي شعب از موسسه کاسپين در نيشابور جهت پاسخگويي به مردم باز گردد.

توافق مشتريان نيشابوري کاسپين در دفتر نماينده مجلس

همچنين در جلسه گفت و گوي گرمابي  با نماينده سپرده گذاران کاسپين در نيشابور ، نامه اي مکتوب شد که تمام معترضين در آن روز آن را به امضا رساندند. در اين نامه توافق شد که طبق قرار موسسه کاسپين با سپرده گذاران ، سود سپرده ها تا پايان سال 95  به ميزان توافق شده با سپرده گذاران به آنها پرداخت گرديده و از ابتداي سال 96 ، سود با توجه به نرخي که بانک مرکزي اعلام مي کند پرداخت گردد.

همچنين مردم اجازه دهند سپرده هاي بلند مدت خود طبق توافق تا تاريخ مقرر در موسسه باقي بماند و ازين بابت نيز آسوده خاطر باشند که بعد از اتمام تاريخ مقرر مي توانند سپرده خود را از موسسه دريافت کنند. اين نامه توسط نماينده نيشابور به رئيس بانک مرکزي تحويل داده شود.

اما علي رغم اين توافق، باتوجه به وجود شايعاتي دراين باره و افزايش نگراني مردم نسبت به دريافت سود و اصل سپرده خود، اين جمع  روز دو شنبه نهم خرداد، در گرماي هوا ‌و با وجود روزه بودن بسياري ازآنان، بار ديگر مردم در مقابل فرمانداري نيشابور تجمع کردند و با سر دادن شعار عليه بي عدالتي و قانون شکني ‌و تاکيد بر کوتاه نيامدن از گرفتن حق خود، خواستار گفت و گو با فرماندار شهرستان شدند‌.

پاسخ هاي فرماندار به معترضان

پس از رايزني ها توسط نماينده اين جمع با مسئولين مربوطه، فرماندار به جمع مردم آمد و بيان کرد: من متاسفم که شما عزيزان در گرما با زبان روزه براي مطالبات خود که حق قانوني و شرعي شماست به زحمت افتاده ايد. من و همکاران م متوجه نگراني شما هستيم.کاري که از ما برآمده اين است که موضوع را به طور جدي پيگيري کرده و منعکس کنيم. درخواست هاي شما مخصوصا در رابطه با سودي که اين چند ماه اخير پرداخت نگرديده را به استانداري اعلام و با تاييد استاندار به تهران اعلام کرده ايم. پاسخي که دريافت شده اين است که مبالغ سپرده هاي 10 ميليون توماني تا نيمه اين ماه و مبالغ 20 ميليون تومان هم تا آخر اين ماه پرداخت گردد.

اما مشکل اين است که شما از اين موضوع رضايت نداريد اما اين کار تنها ازطريق يک ارگان قابل پيگيري نيست. مراجع قضايي، بانک مرکزي، صاحبان اين موسسه کاسپين همه با هم در انجام اين امر دخيل هستند. متاسفانه آن پاسخي که مد نظر شماست هنوز دريافت نگرديده است.

امروز صداي فرياد اعتراض  شمارا ضبط کرده و به استانداري ارسال کرديم.

در اين ميان يکي از مردم با بيان اين که در ديگر شهرها استاندار و‌ فرماندار  صحبت ها و درخواست هاي مردم را پيگيري کرده اند، گفت: چرا اين کار در نيشابور انجام نشده است؟

شيباني گفت: تمام مکاتبات ما با استانداري و تهران موجود است، اما موسسه اي که متولي فرشتگان است بايد اين مبلغ پول را بپذيرد وپرداخت کند. موجودي فرشتگان پاسخگوي اين مبلغ نيست، بايد محاسبات انجام شود و سرمايه جمع بندي گردد تا بتوان مبالغ سپرده گذاران را پرداخت کرد.

سپس شيباني نامه هاي مکاتبه شده با استانداري  دراين رابطه را به رويت مردم رساند و مردم را دعوت به تأمل کرد تا موضوع مسير خود را طي کند و به نتيجه برسد .

و اما صداي اعتراض به اينجا ختم نشد و مردم دراين بين سوالاتي را مطرح کردند که از جمله آنها اين بود : چرا در برخي رسانه گفته مي شود که مردم مطالبات خود را دريافت کرده اند؟ چرا دروغ مي گويند و صداي مارا به گوش مسئولين مربوطه نمي رسانند؟

چرا صداسيما در پوشش دادن اين اخبار مهم و رساندن صداي مردم به گوش مسئولين کوتاهي مي کند؟ مگر ما همان مردمي نبوديم که زمان انتخابات با توجه به فرمايش  رهبري، پاي صندوق هاي رأي آمديم ، چرا اکنون مارا فراموش کرده اند؟

اگر موسسه فرشتگان منحل شده است چگونه اجازه فعاليت داشته است؟ ما با نام کاسپين حساب باز کرديم اما اکنون سپرده هاي ما بنام فرشتگان ثبت شده است.

چگونه مي شود براي  يک شغل کوچک در منزل بايد تابلو داشته باشيم و ماليات بدهيم ، اکنون برخي ادعا مي کنند اين  موسسه مجوز نداشته و بدون مجوز فعاليت مي کرده است؟

پس از شنيدن سخنان مردم ، فرماندار آنها را به آرامش دعوت کرد و گفت : تصميم گيري در اختيار ما نيست ، اما وظيفه ماست که امور را پيگيري کنيم و من خوشبين ام که حتما پاسخي دريافت خواهد شد.

تذکر نماينده نيشابور در صحن مجلس

پس از پيگيري هاي انجام شده و باتوجه به اهميت موضوع، حميد گرمابي در روز چهارشنبه يازدهم خرداد، در قسمت دوم از نطق پيش از دستور در صحن علني مجلس گفت: وضعيت مؤسسات مالي ورشكستة علويه و كاسپين و امثالهم که مشکلات عديده‌اي براي مردم بوجود آورده است، تبديل به معضلي خارج از ظرفيت شهرستان و حتي کشور گرديده و مسئولان مربوطه (بانک مرکزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي) بايد هرچه سريع تر نسبت به رفع نگراني مردم اقدام مؤثر و کاملي بنمايند. مردمي که به سيستم مالي کشور اطمينان کرده‌اند و همگام با مريضي اقتصاد کشور در گذشته، اندوخته خود را که در بعضي موارد با مصيبت و حتي فروش دارايي‌هاي ضروري زندگي خود فراهم کرده‌اند، در اين مؤسسات سپرده‌گذاري کرده‌اند تا با توجه به مشکل عدم اشتغال، به اميد درآمدي که از اين طريق کسب مي‌شود ، زندگي خانواده اي را تأمين کنند. پس سعي بليغ کنيد تا مردم متضرر نشوند و مطابق قراردادقانوني که با اين موسسات دارند عمل شود.

جمعيت درگير در مساله کاسپين

بررسي هاي  خيام نامه از عضويت حدود 6000  نفر در اين موسسه سپرده گذاري کرده اند، به عبارتي حدود 6000 خانوار از جمعيت نيشابور درگير اين مساله اند. برآورد مي شود که نيشابوري هايي که در موسسه فرشتگان، از موسسات ادغام شده در کاسپين، سرمايه گذاري کرده اند، بيش از 100 ميليارد تومان وجه به اين موسسه پرداخته اند.

کاسپين 8 موسسه را در زير مجموعه خود دارد، علي رغم  سهم حدود 57٪ موسسه فرشتگان که دربين اين 8 موسسه بزرگترين و سرمايه دارترين آنهاست ، ديگر موسسات اين مجموعه مشکلات خود را زودتر حل کرده اند و اما مردم در بسياري از شهرها با تجمع باعث بسته شدن 7 موسسه ديگر شدند چراکه معتقدند تمام موسسات زير مجموعه کاسپين هستند و بايد حقوق همه به يک اندازه بررسي و مورد توجه قرار گيرد‌.