اعتراض سپرده گذاران کاسپين ازخيابان تادفتر نماينده مجلس موسسه مجوزنداشته است;گرمابی:اگرتانيمه خردادرسيدگی نشود در نطق خودم تذکرمی دهم
اعتراض سپرده گذاران کاسپين ازخيابان تادفتر نماينده مجلس موسسه مجوزنداشته است;گرمابی:اگرتانيمه خردادرسيدگی نشود در نطق خودم تذکرمی دهم

  آزاده مهديار/ بيش از 700 سپرده گذار موسسه مالي اعتباري کاسپين که از سال گذشته سود سپرده هاي خود را دريافت نکرده اند و اصل سپرده نيز از دسترس شان خارج شده، اقدام به تجمع چند باره مقابل دو شعبه اين موسسه در خيابان دارايي و فردوسي شمالي و نيز فرمانداري کردند. تجمعاتي که […]

 

آزاده مهديار/ بيش از 700 سپرده گذار موسسه مالي اعتباري کاسپين که از سال گذشته سود سپرده هاي خود را دريافت نکرده اند و اصل سپرده نيز از دسترس شان خارج شده، اقدام به تجمع چند باره مقابل دو شعبه اين موسسه در خيابان دارايي و فردوسي شمالي و نيز فرمانداري کردند.

تجمعاتي که گاه با بستن خيابان و شعاردادن ادامه مي يافت و منجر به دخالت نيروي انتظامي براي راه گشايي خيابان مي شد.

يکي از تجمع کنندگان مي گويد: خيلي ها همه دار و ندار خود را در اين موسسه گذاشته اند و به مجوز بانک مرکزي و تابلو اين موسسه اعتماد کرده اند، اگر اين موسسات غيرقانوني هستند چرا به آنها اجازه تاسيس و فعاليت داده شده؟ ما مردم از کجا بدانيم اين موسسه قانوني يا غير قانوني است؟

خانمي مي گويد: من همه پس اندازم را در اينجا گذاشته ام به اميد اين که مستمري از سود آن دريافت کنم ولي حالا اصل پول هم مسدود شده و خودم بايد برم گدايي کنم!

مردم از پول شهريه دانشگاه فرزندان شان، از مريضي که در خانه دارند و گرفتاري هاي شان مي گويند.

ديگري مدعي مي شود که ارائه وام کلان از طريق رابطه به يکي دو نفر از سپرده گذاران و عدم بازپرداخت آن منجر به اين مشکل شده است، قبل از سال جديد از اندک پول اقساط وام هايي که به مردم عادي داده شده است، سود پول ها واريز مي شد اما همان هم قطع شده است.

طبق گفته معاون نظارت بانک مرکزي چند تعاوني با هم ادغام شده اند و تشکيل موسسه کاسپين را داده اند و پس از بروز اين مشکلات بانک مرکزي نيز اعلام کرد که اين موسسه مجوز تاسيس ندارد، بايد دارايي اين تعاوني ها محاسبه گردد تا بتوان طلب مردم را از فروش آن وصول کرد.

پرسش در رابطه با اين موسسه در نشست خبري پيش از انتخابات حسن روحاني نيز مطرح شده بود و رئيس جمهور گفته بود: «در اين زمينه يک قاضي دخالت هايي داشته و مشکلاتي ايجاد کرده و در اين راستا من از رئيس بانک مرکزي خواستم که از آن قاضي به دستگاه قضائي شکايت کنند و پيگير مسئله باشند.»

در نيشابور اما روز پنجشنبه چهارم خرداد اعتراضات به دفتر نمايندگان مردم در مجلس رسيد و مسئول دفتر گرمابي قرار ديداري با نماينده مردم را در روز جمعه وعده داد.

صبح روز جمعه پنجم خرداد، حميد گرمابي در جمع سپرده گذاران، به اعتراضات شان گوش فرا داد و بيان کرد: با معاون رئيس بانک مرکزي جلسه اي داشتم و قرار شد تا نيمه خرداد به اين مسئله رسيدگي شود و اگر اين اتفاق نيفتد و ديدار من با دکتر سيف نيز ميسر نشود در نطق چهارشنبه خودم در مجلس تذکرات لازم را خواهم داد.

گفتني است ارائه مجوز انواع موسسات مالي-اعتباري در دولت نهم و دهم روي داد که با وعده سودهاي قابل توجه به سپرده ها، مردم را ترغيب به سپرده گذاري مي کرد، اما اين موسسات به دلايل مختلف اعم از اعطاي وام هاي کلان بر اساس رابطه و عدم بازپرداخت آن، بي انضباطي مالي موسسات و شرايط متلاطم اقتصادي کشور به لحاظ سرمايه گذاري، يکي پس از ديگري اعلام ورشکستگي کردند و توانايي بازپرداخت سود و حتي اصل سپرده مردم را نداشتند و هر بار بحران جديدي در نقطه نقطه کشور از جمله در نيشابور به وجود آوردند.

سعيد شيباني، معاون استاندار و فرماندار نيشابور در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره اين تجمع اعتراضي عنوان کرد: اين موضوع در سراسر کشور است و اين نگراني مردم نسبت به عملکرد کاسپين و فرشتگان وجود دارد؛ اقدامات اوليه‌اي انجام شده، اين اعتراض به خاطر مسئله سود سپرده است؛ گويا بخشي از آن سود از سال 94 يا 95 احتمالا قابليت پرداخت نخواهد داشت، اين افراد چون سپرده‌هاي زيادي داشتند، برايشان نگراني ايجاد شده و مي‌گويند «سود نيز بايد محاسبه شود؛ چراکه قراردادمان با بانک همين بوده است» اين موضوع نگراني به وجود آورده و معترضان به فرمانداري هم آمده‌اند و مقابل شعبه نيز جمع شده‌اند.

وي ادامه داد: به سهم خودمان از تهران و مشهد پيگيري کرده‌ايم، فردا هم استانداري به علت شعب زيادي که در استان داريم بناست جلسه‌اي با مجموعه کاسپين، فرشتگان، بانک مرکزي و دست‌اندرکاران استان برقرار کند تا ابهامي که ايجاد شده رفع و نگراني سپرده‌گذاران کمتر شود.

شيباني با بيان اين که اين يک موضوع کشوري است و ابهام آن نيز درباره سود است؛ گفت: مردم نگران ‌اند و علت نگراني آن‌ها اين است که سپرده‌هاي کلان داشته‌اند و براي رفع اين ابهام تعاملاتي در حال انجام است.

وي افزود: درباره پرداخت نيز اعلام شده بود که تنها در مشهد صورت مي‌گيرد، پيگيري کرده‌ايم که به علت اين که سهم ما در نيشابور زياد است، يک شعبه نيز در نيشابور اختصاص دهند تا وقتي اين مسئله بر طرف شد؛ مردم نياز نباشد که به مشهد بروند.