سيد محمد خاتمي: نگذاريد دفاع مقدس و ارزش ها انحصارا در اختيار سياست بازان قرار بگيرد
سيد محمد خاتمي: نگذاريد دفاع مقدس و ارزش ها انحصارا در اختيار سياست بازان قرار بگيرد

سيد محمد خاتمي: نگذاريد دفاع مقدس و ارزش ها انحصارا در اختيار سياست بازان قرار بگيرد پويش: سيدمحمد خاتمي در ديدار با جمعي از ايثارگران، رزمندگان و جانبازان جنگ تحميلي و فرزندان شهدا گفت: بايد از دولتي که در جنگ بود و من هم در اين دولت بودم ياد کنم که چقدر مشکل داشت. جنگ […]

سيد محمد خاتمي: نگذاريد دفاع مقدس و ارزش ها انحصارا در اختيار سياست بازان قرار بگيرد

پويش: سيدمحمد خاتمي در ديدار با جمعي از ايثارگران، رزمندگان و جانبازان جنگ تحميلي و فرزندان شهدا گفت: بايد از دولتي که در جنگ بود و من هم در اين دولت بودم ياد کنم که چقدر مشکل داشت. جنگ آشفتگي و مشکل ايجاد مي کند، ملت ما نيز مشکل داشت اما مردم درآن مقطع احساس خفقان نکردند. جنگ مي توانست قحطي بياورد اما نه تنها قحطي نشد بلکه تلاش شد مردم بخصوص مردم عادي و متوسط به پايين در زندگي احساس تنگنا نکنند.

نگذاريد دفاع مقدس و ارزش ها انحصارا در اختيار سياست بازان قرار بگيرد. دفاع مقدس متعلق به کل کشور و انقلاب و تاريخ است؛ بخصوص برخي از تازه به دوران رسيده ها که حتي از دور نيز دستي بر آتش جنگ نداشتند، امروز مي خواهند جنگ و ايثارگري را وسيله اي براي حذف ديگران قرار دهند. ايثارگران و خانواده هاي آنها بهترين کساني هستند که نبايد اجازه دهند ارزش ها و عناوين مقدس دستاويز معاملات سياسي به ويژه حذف نيروهاي ارزنده اي قرار گيرد که در دلبستگي آنها به انقلاب شکي نيست و اجازه ندهند برخي افراد افراطي که ربطي به جنگ ندارند، ميدان دار شوند.

 

دفاع هاشمي رفسنجاني از دولت ميرحسين موسوي

پايگاه اطلاع رساني آيت الله هاشمي رفسنجاني در واکنش به حملات اخير به دولت ميرحسين موسوي مبني بر اينکه بودجه کافي به جنگ اختصاص نمي داد، بخشي از سخنان صريح هاشمي در سال 91 را منتشر کرده که گفته بود: ما در پايان دفاع مقدس چه چيزي مي خواستيم که به آن نرسيديم؟ ذره اي ازخاک خود را از دست نداديم، صدام مي خواست با جنگ ما را سيبل دنيا کند در پايان خودش گرفتار شد، حرف حق را در بالاترين مجمع جهاني ثبت کرديم و رسماً شوراي امنيت، عراق را آغازگر جنگ معرفي کرد.

يک شبهه بزرگ و غير منصفانه اي هم راجع به بحث پشتيباني جنگ مي کنند که واقعاً جاي تعجب دارد. مگر دولت دفاع مقدس چه چيزي در چنته داشت که آن را خرج جنگ نکرد؟ مگر مردم جز با کوپن و حداقل معاش با چه چيزي به زندگي خود ادامه مي دادند؟ من به عنوان رئيس مجلس آن دوران بايد شهادت بدهم که هر چه بود در طبق اخلاص بود و با کمترين درآمدهاي نفتي و با همدلي موفق به اداره همزمان جنگ و کشور در طي 8 سال شديم و اينگونه شبهه افکني ها غير منصفانه و غير عالمانه است و شايد درآمدهاي نفتي سرشار اين سال ها عده اي را به توهم پراکني واداشته است.

 

فتنه 88 در ايران حکم هولوکاست در اروپا و آمريکا را پيدا کرده است!

بهارنيوز: بخشي از نامه سرگشاده علي مطهري خطاب به رييس جمهور: قرائن نشان مي دهد که به هر دليلي اراده اي براي محاکمه متهمان فتنه 88 و طبعا بازخواني آن با حضور طرف هاي قضيه وجود ندارد و فتنه 88 در ايران حکم هولوکاست در اروپا و آمريکا را پيدا کرده است که فقط يک سخن بايد گفته شود و کسي حق تحليل متفاوت و تحقيق درباره ريشه ها و عوامل گوناگون آن را ندارد. لذا پيشنهاد مي کنم که جنابعالي به عنوان رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي امنيت ملي، در اجراي قانون اساسي به تنها راه باقي مانده يعني آزادي سه محصور مورد نظر عمل نماييد. قانون اساسي براي اجرا کردن است نه يک سند ملي که صرفا در ويترين قرار گيرد. عيد غدير نزديک است و چه بهتر اين کار در اين ايام صورت گيرد و وحدت ملي ما که به شدت به آن نيازمنديم بيشتر و استوارتر گردد. بديهي است که اگر همچنان مسامحه نماييد اين قضيه در قالب سؤال از رئيس جمهور در مجلس پيگيري و البته برخي سؤالات فرهنگي نيز اضافه خواهد شد.

 

حسين مرعشي: احمدي نژاد به دنبال تضعيف نهاد رهبري بود

ايلنا: نظر شما به طور کلي در مورد مساله حصر چيست؟ / حسين مرعشي: بنده واقعا از ادامه اين وضعيت متاسف هستم. ما در جمهوري اسلامي گاهي تصميماتي بنابر ضرورت هايي مي گيريم اما بعد که حتي آن ضرورت ها هم تمام مي شود و شرايط هم تغيير مي کند، اين تصميمات براي ما اصل مي شود. ما هميشه در کشور اين مشکل را داشته ايم. مثلا در روابط ايران و امريکا به خاطر پناه دادن شاه توسط آمريکايي ها درست يا غلط دانشجويان مان سفارت آمريکا را اشغال کردند، اما بعد از سال ها و از بين رفتن اين ضرورت و پاک شدن صورت مساله حتي در حاليکه شاه هم مرد، اما روابط تيره و تار ما با امريکا تبديل به اصلي شد که سال ها ما را سرگرداند. در مساله حصر هم با فرض اينکه و باز هم با فرض اينکه کسي تاييد کند که در مقطعي لازم بود چنين اتفاقي بيفتد، بايد توجه کرد که امروز صورت مساله عوض شده است. امروز ديگر احمدي نژاد در صحنه سياسي کشور نيست. انتخابات جديدي برگزار شده و طرفداران موسوي و کروبي سال گذشته به روحاني راي دادند و او رئيس جمهور ايران شده است و فضاي اختلاف به سمت فضاي دوستي و تفاهم پيش مي رود و به عبارت ديگر فضا سازنده شده است ولي حصر امروز به يک اصل در کشور تبديل شده است.

البته من معتقدم که فتنه اصلي کارهايي بود که احمدي نژاد انجام داد. آنچه در سال 88 اتفاق افتاد و واقعيت داشت اين بود که احمدي نژاد آمد يک بازي فرافکنانه اي را آغاز کرد و آن را ادامه داد. هدف او هم مشخصا اين بود که نيروهاي اصيل انقلاب را از رهبري جدا کند و با تنها گذاشتن رهبري به ايشان ضربه بزند، اما موفق نشد. مشکل احمدي نژاد، آقاي هاشمي، خاتمي و ناطق نوري نبود او از نظر خود اين شخصيت ها را تمام شده مي دانست و به دنبال تضعيف نهاد رهبري بود. او مي خواست با ايجاد رنجش بسياري از چهره ها را کنار بگذارد، اما نتوانست. ريشه ها و پيوندها در درون خانواده انقلاب به قدري قوي بود که کسي مثل احمدي نژاد نتوانست اين بازي را پيش ببرد. در واقع فتنه واقعي هم همين بود.

 

 

عبدالله رمضان زاده: مبارزه با فساد را از نقطه اصلي آن شروع کنيم

اعتدال: عبدالله رمضان زاده فعال سياسي اصلاح طلب در رابطه با ناهماهنگي بدنه مديريتي دولت با کابينه و تاثيرات آن گفت: اين بدنه نا هماهنگ قطعا به دولت آسيب مي زند، اما روحاني کاري نمي تواند با اين مديران بکند زماني که معاون نيروي انساني دولت در نامه ايي اعلام کرده که در طي 8 سال گذشته يک ميليون وپنجاه هزار نفر به کارمندان دولت اضافه شده است، يعني يک ميليون و پنجاه هزار نفر استخدام شده اند، اين درحالي است که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه و سند چشم انداز قرار بوده که حجم دولت کوچک شود، اما بيش از يک ميليون به آن اضافه شده است. بنا به گفته وي برخي از آنها بيسواد هم هستند! شما خودتان را بگذاريد جاي آقاي روحاني ، با اين يک ميليون نفر بايد چکار کرد؟ آيا بايد آنها را اخراج کرد؟ اگر اين جمع را ضربدر چهار نفر- تعداد اعضاي خانواده شان- بکنيم يعني چهار ميليون نفر دچار سردرگمي مي شوند. گذشته از اين شما با مجلسي روبه رو هستيد که ديديد با قضيه بورسيه هاي غير قانوني چه کرد .

-مگر اين ها هم به نوعي فساد مديريتي نيستند؟ / بله، اما نبايد مبارزه با فساد را از نقطه کوچکي که حقوق بگير دولت اند شروع کرد، به نظرم بايد مبارزه با فساد را از نقطه اصلي آن شروع کنيم . بايد رفت جاي ديگر و تقاضاي مبارزه با فساد را شروع کرد.

-مثلاکجا؟ / مثلا بايد رفت ، به قوه قضاييه و از دادستان خواست به موضوع فساد بورسيه هاي غير قانوني رسيدگي کند، يا از دستگاه قضا خواست نسبت به برخورد با فساد دستگاه تامين اجتماعي اقدام کند. اين نکاتي است که توجه به آن ها سبب مي شود دولت فريب بازي جناح مقابل را نخورد که دارند براي روحاني اولويت تراشي مي کنند و در اصل و فرع کردن موضوعات دارند با پشتوانه اجتماعي روحاني بازي مي کنند.

 

بررسي سلوک سياسي و منش اجتماعي افراد در احراز صلاحيت!

فرارو: بررسي «سلوك سياسي» به روزترين متد شوراي نگهبان براي احراز صلاحيت افراد است. فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان دستور كارشان را براي دو انتخابات بعدي روشن كرده اند. تصميم دارند كه در انتخابات مجلس و خبرگان براي ميزان التزام به قانون اساسي و شرع به بررسي سوابق و رفتار افراد در زندگي شخصي و اجتماعي آنان بپردازند و در بررسي سلوك سياسي افراد هم به راي دادگاه توجه داشته باشند. يك سال و چند ماهي تا انتخابات مجلس دهم باقي مانده و معادلات پيش روي شوراي نگهبان رو به زايش است. عملكرد اين شورا در انتخابات رياست جمهوري يازدهم به اندازه كافي براي آنها انتقاد و حاشيه به دنبال داشت اما گويا قرار است انتخابات بعدي مجلس هم براي شوراي نگهبان كم حاشيه نباشد. دستور كار شوراي نگهبان اما مشخص شده است. به صراحت اعلام كرده اند كه در حوزه اثبات شرط التزام به قانون اساسي و شرع قرار است كه سلوك سياسي افراد و منش اجتماعي آنها را مورد بررسي قرار دهند.

 

عضو سابق انصارحزب الله: اصلاً فکر نمي کرديم و با چماق اداي تکليف
مي کرديم!

بهارنيوز: عليرضا فرقاني در وبلاگ خود نوشت: اواخر سال 1383 بود که سي دي سخنراني آتشين استاد در 16 خرداد 1383 در مشهد که به موضوع پاسخگويي در دنيا و آخرت پرداخته بودند به دستم رسيد. همان سخنراني که خرداد1388 هاشمي رفسنجاني در نامه اش به رهبر انقلاب آورد :» هجمه ها هم که از حدود پنج سال پيش در سخنراني مشهد مقدس مطرح شده….» ؛ به تهران آمدم و به زحمت توانستم ايشان را ملاقات کنم. پيش از آن در انصار حزب الله مشهد به صورت حرفه اي مشغول به (مثلا) انجام تکليف بودم. تکليفي که با چماق نوشته مي شد اما هميشه يک احساس خلائي مي کردم. با داشتن 22 نيروي زير دست سخت بود که به فضاي علمي فکر کنم. تا آن زمان وقتي ده نمکي به ما مي گفت که فيلم آدم برفي بد است مي گفتيم بد است و سريعا پرده سينما بود که پايين مي آمد. بگذريم که ده سال بعد اخراجي هاي 3 که صد برابر بيشتر از آدم برفي، فحشا و منکرات را به صورت فشرده در خود جاي داد آمد اما ديگر پرده اي پايين نيامد!

وقتي به ما مي گفتن نظارت استصوابي خوب است مي گفتيم خوب است و در جايگاه مدافع با مخالفين تمرين تکليف مي کرديم بدون اينکه بدانيم املاي آن چگونه است. اصلا به فکر کردن، فکر هم نمي کرديم چه برسد به آنکه تفکر مخالفين را به چالش بکشيم. وقتي نظر آيت الله مکارم را در مورد سخنراني 16 خرداد حسن عباسي در مشهد اين چنين شنيدم که از جهت يادآوري آخرت به ياد جامعه بسيار خوب بود؛ ياد حديث پيامبر افتادم که فرمودند بهترين دوست شما کسي است که آخرت را به ياد شما بيندازد. پس به تهران آمدم و ايشان را ملاقات کردم. اصلا روزي فکر نمي کردم که چماق در دستانم به قلمي تبديل شود که مفهوم «بصيرت» مورد تاکيد رهبري را تئوريزه کنم اما به ياري استاد شد. هيچ وقت فکر نمي کردم که دليل مخالفت مان با هاشمي اختلاف در مباني اسلام و ليبراليزم است، به ما مي گفتند مهدي بد است و پدرش از او حمايت مي کند پس…..

 

نقد به معناي واقعي در جامعه ما جايگاهي ندارد

پويش: صادق زيباکلام گفت: نقد به معناي واقعي، خيلي در جامعه ما از جايگاه ويژه اي برخوردار نيست؛ چراکه اساساً نمي توان خيلي جدي، دولت، حاکميت و عملکردهايشان را نقد کرد. در خصوص کتاب نيز همين مشکل وجود دارد؛ اساساً برخلاف جوامع توسعه يافته که نقد کتاب در آنها مسأله اي بسيار جدي است، در ايران اين وضعيت وجود ندارد. وي توضيح داد: در مجموع سه گروه کتاب وجود دارند که نمي شود آنها را شايد به لحاظ سوژه، جدي نقد کرد؛ گروه نخست، کتاب هاي حوزه دين هستند، دومين گروه کتاب هايي هستند که توسط نويسندگان ديني تأليف مي شوند و در نهايت کتاب هايي را که در خط فکري رسمي جامعه چاپ مي شوند نمي توان خيلي جدي نقد کرد.

 

سود 7 هزار ميليارد توماني سه صراف با همکاري بانک مرکزي!

ايسنا: بازار ارزي که اين روزها روي آرامش به خود ديده در سال هاي 90 و 91 با چنان التهابي همراه بود که تنها طي يک دوره يک ساله افزايش 80 درصدي نرخ دلار را تجربه کرد. با وجودي که کارشناسان اقتصادي تحريم و ايجاد مشکل در نقل و انتقال پول را از دلايل جهش نرخ ارز در آن سال ها عنوان مي کردند اما حال پس از گذشت سه سال، موضوع سود 7 هزار ميليارد توماني سه صراف در سال 90 با همکاري بانک مرکزي مطرح شده است.

چندي پيش ارسلان فتحي پور رئيس کميسيون اقتصادي مجلس از رانت 7 هزار ميليارد توماني سه صراف با همکاري بانک مرکزي خبر داد و گفت: اين صراف ها در سال 90 با همکاري بانک مرکزي 7 هزار ميليارد تومان سود کرده اند که اکنون اين رانت در مقايسه با سوءاستفاده هاي مالي سه هزار ميليارد توماني اهميت بيشتري دارد. وي با بيان اينکه اين رانت در دولت دهم انجام شده است، گفت: مسئولان دولت زمان وقوع اين رانت بايد پاسخگو باشند.

 

پاي 4 وزير احمدي نژاد در پرونده بابک زنجاني گير است

انتخاب: اميرعباس سلطاني نماينده مجلس با اشاره به افزايش فساد مالي در کشور گفت: در مملکت ما بابک زنجاني ها زيادند، متاسفانه يک سر تمام اختلاس ها، خرابکاري و فسادها به بانک ها مي رسد، چراکه بنگاه اقتصادي راه انداخته و با گرفتن پول مردم کار ديگري مي کنند.

عضو کميسيون انرژي گفت: زنجاني 13 هزار ميليارد تومان بالا کشيده است، حالا شما حساب کنيد سودش در اين اوضاع چقدر است و چقدر به کشور و مردم ضربه خورده است. زنجاني 13 پرونده تخلف مالي داشته و شناسنامه جعلي استفاده مي کرده است، متاسفانه باوجود اين تخلفات بازهم نفت را در اختيار او قرار مي داده اند. سلطاني با بيان اينکه پاي مسئولان دولت احمدي نژاد در پرونده زنجاني گير است خاطرنشان کرد: سه يا چهار وزير و مسئول دولت احمدي نژاد از جمله وزير دارايي، رئيس بانک مرکزي و وزير نفت در اين مسئله درگير بوده و بايد پاسخگو باشند.

 

هشتاد سال با يک شيوه؟

روزنامه اعتماد در مقاله اي پيرامون نحوه برخورد حکومت با رسانه هاي مدرن فهرستي داده از برخوردهاي حکومتي با تلگراف، تلفن، بلندگو، راديو، تلويزيون، کامپيوتر و اينترنت که همه جا با منع و بندهاي بي نتيجه روبرو شد و سرانجام نوشته: کمتر کسي فکر مي کرد که وقتي به چهارراه و تقاطع موبايل و اينترنت برسيم چه اتفاقي خواهد افتاد؟ حالا رسيديم و آن اتفاق هم افتاده. وايبر و واتس آپ و ده ها مورد ديگر که در راه است و آينده يي که نمي دانيم، از اين نظر چگونه است؟ حدود 80 سال است که وقت خود را صرف مبارزه با اين شيوه ها کرده ايم، به جاي آنکه خود را نسبت به عوارض احتمالي آنها واکسينه کنيم و از آنها بهره مند شويم.

در جايي که حکومت ها فکر کردند وسيله جديد در کنترل است، مروج آن شدند، متوجه نبودند که دنياي رسانه يي و ارتباطات در حال دگرگوني برگشت ناپذير است ولي چون فقط فضاي جديد نفي مي شود و درباره آن انديشيده نمي شود، به تقابل مي رسند و البته در اين تقابل هيچ راهي جز عقب نشيني ندارند مگر آنکه زندگي در اين دنياي جديد را بياموزند. به نظر شما اين رفتار تا کي دوام خواهد آورد؟

 

پارازيت؛ ضد عقل، ضد نظام، ضد سلامت؛ تمامش کنيد!

عصرايران: جعفرمحمدي: پارازيت ها هنگامي در فضاي ايران به طور جدي حاضر شدند که شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان يکي پس از ديگري شکل گرفتند. در آن زمان عده اي تصور کردند که اگر ايراني ها پاي برنامه هاي ماهواره اي فارسي زبان بنشينند، هم اجتماع از هم مي پاشد و هم حکومت دچار چالش مي شود. واقعيت اما چيز ديگري بود. مردم برنامه هاي ماهواره اي فارسي را برغم پارازيت ها ديدند ، گاه صاف و گاه کج و معوج ، اما نه جامعه ايران فروپاشيد و نه جمهوري اسلامي ايران به بن بست رسيد. اتفاقاً بسياري از برنامه هايي که اپوزيسيوني ها ساختند و روانه آنتن کردند بيشتر وهن خودشان بود تا تضعيف نظام. آنچه مردم را در ماجراي ماهواره آزرد و بدبين کرد، نه برنامه هاي ماهواره اي که اتفاقاً همين پارازيت هايي بود که داخلي ها براي مهار امواج ماهواره اي ارسال کردند. در واقع ، آنچه اتفاق افتاد ، دقيقاً مصداق بارزي از نقض غرض بود.

وقتي بيننده ايراني بعد از روشن کردن تلويزيون ، به جاي برنامه مورد علاقه، با پارازيت مواجه مي شود، برنامه هر چه باشد، به دليل آن که احساس مزاحمت مي کند، موضع مي گيرد و اين يعني کمک به سازندگان برنامه هاي ماهواره اي که حتي بدون ديدن برنامه هايشان هم افراد عليه نظام موضع بگيرند! حال آن که اگر برنامه را مي ديدند ، شايد اين اتفاق مي افتاد و شايد هم نمي افتاد. پارازيت ، نسيه آنها را نقد مي کند!

نکته بعدي درباره پارازيت ها، تأثيرات منفي آن بر سلامتي انسان هاست. اخيراً سازمان محيط زيست که متولي سلامت محيط زيست است اعلام کرد که تحقيقات نشان مي دهند پارازيت ها احتمال ابتلاي انسان ها به سرطان را افزايش مي دهند.پيشتر نيز برخي متخصصان نسبت به آثار منفي پارازيت ها هشدار داده و از جمله بر تبعات ناگوار آن بر جنين و نوزادها تأکيد کرده بودند.

در اين باره بايد گفت که اگر آثار منفي پارازيت ها بر سلامت انسان ها ثابت شده ، ادامه ارسال پارازيت ها با هر بهانه و توجيهي ، يک جنايت آشکار عليه انسان هاست. در شرع و قانون و عرف، فرقي نمي کند که فرد ، با چه وسيله اي به ديگران آسيب برساند و مثلاً آنها را بکشد ، روزگاري با سنگ و چوب اين کار را مي کرد، زماني با دشنه و شمشير و سپس با تفنگ و بمب و شايد با امواج! در هر حال آسيب رساندن به ديگران ممنوع است و مستوجب مجازات و اي بسا قصاص.

اخيراً هم سازمان هواشناسي رسماً اعلام کرده است که يک سوم تصاوير ماهواره اي هواشناسي ، به دليل تأثيرپذيري از پارازيت ها ، نامفهوم هستند. در واقع ، ميلياردها تومان سرمايه گذاري فني و نيروي انساني شده تا سازمان هواشناسي بتواند خدمت رساني کند ولي به راحتي پارازيت ارسال مي شود تا اين امکانات بلااثر شوند! اين کار معنايي جز عمليات عليه نيروهاي خودي ندارد.

ارسال پارازيت، به معناي تلاش براي پاک کردن صورت مسأله است. هيچ کس نمي تواند منکر آثار مثبت و منفي شبکه هاي ماهواره اي بر جامعه ايران باشد. روش منطقي و آينده نگرانه در تعامل با اين پديده گريزناپذير اين است که به مردم آموزش هاي لازم داده شود و مثلاً به والدين آموخته شود که چگونه برخي شبکه ها را از دسترس فرزندان خود دور کنند ، يا به آنها ياد داده شود که هنگام تماشاي برخي برنامه ها ، بايد در کنار فرزندان خود باشند تا بتوانند هر جا لازم شد توضيحاتي دهند يا همان جا به سؤالات آنها پاسخ دهند، يا در مقابل برخي برنامه هاي ماهواره اي ، برنامه هاي مناسب در داخل توليد شود و … ولي همه اين ها وقتي که صورت مسأله با پارازيت پاک مي شود ، به محاق مي رود و جالب اينجاست که در واقع، صورت مسأله هم پاک نشده است و تنها توهم پاک شدنش وجود دارد!

 

اوباما: درباره داعش اشتباه کرديم / داعش خطري بزرگ تر از اسد است!

عصرايران: باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا در يک برنامه تلويزيوني در آمريکا اعتراف کرد آمريکا تهديد داعش در سوريه را چندان جدي نگرفته بود و به قابليت هاي ارتش عراق براي مقابله با خطر گروه داعش ، بيش از ميزان واقعي حساب کرده بود و بر اين باور بود که ارتش عراق خواهد توانست از پس اين گروه بر آيد. اوباما در عين حال تاکيد کرد اسلام دين صلح است و گروه هايي چون داعش نماينده اسلام نيستند چرا که به گفته او اکثريت مسلمانان انسان هايي صلح طلب هستند.

 

رئيس جمهور آرژانتين : ايران در انفجارهاي بوئنوس آيرس دخالت نداشت

ايسنا: سخنان رئيس جمهور آرژانتين در مجمع عمومي سازمان ملل که در آن دخالت جمهوري اسلامي ايران را در انفجارهاي بوئنوس آيرس در سال 1994 ميلادي رد و از نظام سوريه و حزب الله لبنان و غزه حمايت کرد باعث خشم برخي رسانه ها شد. فرناندز در سخنراني خود افزود: نام حزب الله لبنان پيش از اين در فهرست سازمان هاي تروريستي گنجانده شده بود و روشن شده است حزب الله يک حزب بزرگ و به رسميت شناخته شده در لبنان است. رئيس جمهور آرژانتين گفت : «شما ايران را در پي انفجاري که در سفارت اسرائيل در بوئنوس آيرس در سال 1994 ميلادي رخ داد متهم کرديد و تحقيقاتي که ما انجام داديم دخالت ايران را در اين انفجار تأييد نکرد».

وي تصريح کرد : شما قطعنامه جنگ با القاعده را پس از حوادث يازده سپتامبر سال 2001 ميلادي صادر کرديد، مجوز ورود ( نظامي) به چندين کشور را داديد و مردمان آنها مانند عراق و افغانستان به اين بهانه کشته شدند در حالي که اين دو کشور همچنان از تروريسم رنج مي برند! فرناندز گفت :امروز اينجا هستيم تا يک قطعنامه بين المللي درباره مجرم دانستن گروه «داعش» و مقابله با آن صادر شود در حالي که داعش مورد حمايت چند کشور شناخته شده است و شما بهتر از ديگران آنها را مي شناسيد و داعش هم پيمان برخي قدرت هاي بزرگ عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد است!

 

نخستين سخنراني رئيس جمهور جديد افغانستان؛ ما «سياست حذف» را «حذف» كرديم!

تابناک: اشرف غني احمدزي و عبدالله عبدالله پس از هفته ها گفت وگو، موافقتنامه دولت وحدت ملي را امضا کردند که براساس آن نامزدي که بيشترين راي را به دست آورد رئيس جمهوري خواهد شد و پست رياست اجرايي در اختيار تيم نامزد ديگر قرار خواهد گرفت.

اشرف غني احمدزي گفت: «اين براي نخستين بار در تاريخ افغانستان است که قدرت از يک رئيس جمهوري به رئيس جمهوري ديگر به صورت مسالمت آميز منتقل مي شود. از مردم افغانستان بخاطر حوصله مندي شان براي طولاني شدن روند انتخابات تشکري مي کنم.» او گفت: «بارها اعلام کردم که رقيبان ديروز ما همکاران امروز ما خواهند بود و سياست حذف را ما حذف خواهيم کرد.» او گفت که ثبات افغانستان بالاتر از همه چيز است و «ما در عمل ثابت کرديم که ثبات افغانستان را قرباني نمي کنيم.»

رئيس جمهور جديد افغانستان گفت دولت وحدت ملي نماينده تمام مردم افغانستان است و «هدف واحد اصلاحات گسترده براي تحول متداوم را دنبال مي کند.» اشرف غني احمدزي تاکيد کرد که «اصلاحات گسترده» شعار عبدالله و «تحول متداوم» شعار او بوده که اکنون به شعار مشترک دولت وحدت ملي تبديل شده است.

 

آيت الله وحيد خراساني فتوا به جايز بودن استفاده مشروط از ماهواره داد

به گزارش شفقنا، آيت الله وحيد خراساني در پاسخ به استفتايي مبني بر «استفاده از آنتن ماهواره براي مقاصد مباح و شرعي چه حکمي دارد؟» پاسخ داده است: «در فرض سؤال در صورتي که خوف انحراف عقيده يا سستي در مسائل شرعي نباشد و يا ارتکاب حرام براي ديگران نيز پيش نبايد، اشکالي ندارد.» ايشان همچنين در پاسخ به استفتاي ديگري با اين متن که «آيا خريد و فروش، تنظيم و استفاده صحيح از ماهواره جايز است؟» پاسخ داده است: «استفاده مشروع با رعايت جهات شرعيّه، در صورتي که موجب ارتکاب خلاف شرع براي ديگران نشود، جايز است.»

کليه ام فروشي ست ، قيمت توافقي!

تابناک: احساس بدبختي مي کني، دلت مي خواهد به اولين کسي که سر راهت سبز شد هرچه از دهنت درمي آيد بگويي و بر سر اولين کسي که حالت را پرسيد فرياد بکشي که اين چه حال و روزي است داريم؟ اين چه اوضاعي است که مردم محتاج، آگهي فروش اعضاي بدنشان را به ديوار مي زنند؟ «کليه فروشي، فوري، 28 ساله، سالم، قيمت توافقي»

پيچ کوچه فيروزگر را که رد کنيد، از روي پُست برق بگير تا نرده هاي افقي پارکينگ ها و حتي روي آجر ديوارها و تابلوهاي تبليغاتي، شماره تلفنها را افقي و عمودي روي کاغذ و ديوارها نوشته اند، بعضي ها را البته با اسپري سياه پوشانده اند، اما هنوز آن قدر هست که بتوانيد کدهاي مختلف تلفن، کدهاي شهرستان هاي مختلف و همه نوع گروه خوني را دسته بندي کنيد. زير آگهي ها، تاريخ هم نوشته اند؛ اغلب با ماژيک، روي چندين ديوار، بيشتر همين شماره ها هم البته روي ديوارهاي باقي بيمارستان ها تکرار شده اند. اغلب اپراتورهاي اعتباري، اغلب با آهنگ پيشواز برنامه تلويزيوني «ماه عسل»!

 

محصولي: هيچ خبري از احمدي نژاد ندارم

ايسکانيوز: محصولي در برنامه شناسنامه در پاسخ به اين سوال که اگر روزي احمدي نژاد بخواهد به عرصه سياسي بازگردد آيا جبهه پايداري بازهم پشت او خواهد ايستاد يا خير گفت: اگر دوباره به سال 84 وهمان شرايط و همان نامزدها بازگرديم ما بازهم به احمدي نژاد راي خواهيم داد اما اينکه مجدداً شرايطي به وجود بيايد که به همان تصميم قبلي برسيم، با توجه به اينکه نامزدها عوض شده اند و احمدي نژاد هم عوض شده بعيد به نظر مي رسد.

 

شجوني: پشت سر مرده حرف زدن درست نيست!

فرارو: شيخ شجوني عضو جامعه روحانيت مبارز با تاکيد بر اينکه از حضور يک اصولگرا در انتخابات رياست جمهوري آينده به شدت استقبال مي کنيم درباره حضور احتمالي احمدي نژاد گفت: پشت سر مرده حرف زدن درست نيست. ما رييس جمهوري مي خواهيم که مثل هاشمي و روحاني دوگانه سوز نباشد و گاهي به سمت اصلاح طلبان غش کند و گاهي به سمت اصولگرايان. ما رييس جمهوري مي خواهيم که اصولگراي قاطع باشد تا کشور را نجات دهد.

 

دولت مخالفت کرد، مجلس تصويب كرد

نهادسازي موازي براي« امر به معروف»

اعتماد: طرح حمايت از آمرين به معروف از پيچ اول رد شد، ديروز مجلسي‌ها كليات اين طرح را تصويب كردند؛ طرحي كه به نظر نمي‌رسد تصويب جزييات آن هم به همين راحتي باشد. دولتي‌ها مهم‌ترين مخالفان اين طرح بودند؛ مخالفتي آنقدر جدي كه سبب شد تا مجيد انصاري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري براي نخستين بار پشت تريبون مجلس برود و با طرحي مخالفت كند.

موافقان اين طرح هم البته همانقدر جدي هستند. ورود چهره‌هاي اصلي جريان منتقد دولت همچون احمد سالك و مرتضي آقاتهراني به ميدان موافقت با اين طرح حكايت از همين جديت داشت. هر چند در نهايت راي موافق 156 نفر از مجموع 202 نماينده حاضر در جلسه به كليات اين طرح آن را از پيچ اول گذراند اما هنوز اما و اگرهاي اصلي بر سر جزييات آن باقي مانده است. چه آنكه سابقه طرح‌هاي سياسي و اجتماعي مجلس هم پيش روي موافقان طرح حمايت از آمرين به معروف قرار دارد. آنها به خوبي به ياد دارند كه كليات طرح اصلاح قانون احزاب هم به همين راحتي در صحن علني راي آورد، اما اختلاف‌نظرهاي عميق بر سر جزييات آن طرح را به كميسيون تخصصي خود برگرداند. مجيد انصاري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري هم البته در نطق مخالفت خود با كليات اين طرح خواست تا قبل از هر چيز يك بار ديگر طرح حمايت از آمرين به معروف به كميسيون‌هاي قضايي و فرهنگي مجلس ارجاع داده شود. نبود ضابطه مشخص براي اجراي امر به معروف و نهي از منكر محور مخالفت با اين طرح بود. موافقان اما معتقد بودند كه وضعيت فرهنگي جامعه آنقدر نگران‌كننده است كه اين طرح به خاطر برخي خلأ‌ها ناديده گرفته نشود. طرح حمايت از آمرين به معروف چيزي حدود پنج ماه پيش توسط مجتبي رحماندوست، نماينده تهران تهيه و بعد از آن كميسيون مشتركي به رياست مرتضي آقاتهراني توسط كميسيون‌هاي فرهنگي و قضايي مجلس تشكيل و مامور بررسي آن شد. ديروز از ميان نمايندگان چهره‌هايي چون كمال الدين پيرموذن، مهرداد لاهوتي و حسين گروسي در مخالفت با اين طرح صحبت كردند.

اما مهم‌ترين مخالف آن دولت بود كه مجيد انصاري تصميم گرفت تا شخصا به نمايندگي از قوه مجريه مخالفت با اين طرح را اعلام كند. در مقابل نمايندگاني چون احمد سالك، محمد دهقان و احمد آريايي‌نژاد تركيب ناطقان موافق طرح حمايت از آمرين به معروف را تشكيل مي‌دادند. مرتضي آقاتهراني نيز در اين ميان به عنوان رييس كميسيون مشترك بررسي اين طرح دقايقي بعد از سخنان مجيد انصاري دلايل خود را براي لزوم موافقت نمايندگان با طرح حمايت از آمرين به معروف بيان كرد. كمال الدين پيرموذن نماينده اردبيل در مخالفت با كليات اين طرح گفت: «اين طرح بايد قابليت قانوني داشته باشد و خلأ قضايي را برطرف كند كه اينگونه نيست.» وي افزود: «متاسفانه مواد اين طرح خلاف اصل 75 قانون اساسي است و كار كارشناسي روي آن انجام نشده است.» پيرموذن البته در تذكري كنايه‌وار خطاب به نمايندگان خاطرنشان كرد: «ما مي‌توانيم به جاي اينگونه طرح‌ها به موضوعات ديگري همچون حمايت از حقوق شهروندي، كشته شدن دستفروش‌ها و موضوعات ديگر بپردازيم.»

تنظیم: رسول بخشعلی