با تکميل ضبط موسيقي در لندن و با اجراي همايون شجريان در نقش خيام
با تکميل ضبط موسيقي در لندن و با اجراي همايون شجريان در نقش خيام

  احسان سليماني/ اپراي عروسکي «خيام» 28 ارديبهشت ماه در نيشابور به روي صحنه مي رود  رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور از آخرين مذاکرات با بهروز غريب پور سرپرست و کارگردان اپراي عروسکي «خيام» همزمان با روز بزرگداشت خيام خبر داد. عباس کرخي با اشاره به سفر اخير خود و شهردار نيشابور به تهران […]

 

احسان سليماني/

اپراي عروسکي «خيام» 28 ارديبهشت ماه در نيشابور به روي صحنه مي رود 

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور از آخرين مذاکرات با بهروز غريب پور سرپرست و کارگردان اپراي عروسکي «خيام» همزمان با روز بزرگداشت خيام خبر داد.

عباس کرخي با اشاره به سفر اخير خود و شهردار نيشابور به تهران براي حضور در جشنواره ملي پايتختي کتاب، اظهار داشت: در حاشيه ي اين سفر ملاقاتي با بهروز غريب پور داشتيم و براي برگزاري اين اپرا مذاکراتي صورت گرفت.

وي همچنين از صاحب نظران و عموم شهروندان خواست براي برگزاري متفاوت روزهاي بزرگداشت خيام و عطار، پيشنهادها و ايده هاي خود را با اداره ي  ارشاد در ميان بگذارند.

گفتني است چند روز پيش سرپرست گروه تئاتر«آران» درباره وضعيت توليد و ساخت اپراي عروسکي «خيام» در گفتگو با  خبرگزاري مهر اظهار کرد: که در صورت وجود حمايت لازم و به موقع بنياد رودکي، اين اپراي عروسکي ارديبهشت ماه 96 در نيشابور به صحنه خواهد رفت.

بهروز غريب پور درباره ي  وضعيت توليد اپراي عروسکي «خيام» به عنوان جديدترين فعاليت گروه تئاتر «آران» گفت: نگارش متن اپراي خيام که از دوسال پيش آغاز شده بود يک سال به طول انجاميد و از اسفند94 نيز فرايند آهنگ‌سازي پروژه کليد خورد. در حال حاضر مراحل مختلفي از توليد اين اپرااز جمله  ساخت عروسک هاي اين اثر به پايان رسيده و ساخت دکورهاي صحنه نيز در دست انجام است. همچنين موسيقي اين اپرا توسط ارکستر «Euroasia» به رهبري فرنوش بهزاد در لندن ضبط شد و در حال حاضر مراحل ميکس و ادامه ي ضبط صداي خواننده ها نيز در دست انجام است.

وي ادامه داد: فعلا بيشتر در حال تکميل کردن بخش موسيقي اپراي عروسکي «خيام» هستيم و شرايط ما به گونه اي است که حدود 80 درصد اين اپراي عروسکي انجام شده است.

سرپرست گروه تئاتر «آران» يادآور شد: ما منتظر پرداخت اقساط از سوي بنياد فرهنگي و هنري رودکي بر اساس قول مسئولان اين بنياد و وعده معاون هنري وزير ارشاد هستيم زيرا به دليل مشکلات مالي که بنياد رودکي داشته، نتوانسته اقساط را بر اساس قرارداد به گروه پرداخت کند.

گفتني است: در اپراي عروسکي خيام 30 بازي‌دهنده همکاري مي‌کنند و نزديک به 80 عروسک و 70 عروسک ماکت بايد ساخته شود به گونه‌اي که حدود 150 عروسک در اين پروژه به کار مي‌رود. همچنين چندين خواننده و گروه کُر پر تعدادي در اجراي اين اپرا نقش دارند و گروه آهنگ سازان اين اثر هنري را امير بهزاد، همايون شجريان، اسحاق انور، نويد نيکبخت و فرنوش بهزاد تشکيل مي‌دهند و همايون شجريان در اين طرح به عنوان آواگر و ايفاگر نقش خيام همکاري مي‌کند.

بر اساس توضيحات غريب پور در اپراي عروسکي قطعه ي  از پيش آماده‌اي براي خواندن خواننده وجود ندارد؛ آواگران يا خواننده‌- بازيگران بايد مفاهيم نقش را از ماکت موسيقي استخراج کنند و پس از آن خواننده اصلي نقش را ايفا مي‌کند.

کارگردان اپراهاي عروسکي «سعدي»، «حافظ» و «عاشورا» پيرامون زمان رونمايي و اجراي اپراي عروسکي «خيام» اظهار کرد: با شهردار و مديرکل ارشاد شهر نيشابور نيز مذاکراتي انجام شده تا در صورت وجود حمايت مالي به موقع براي تکميل کار، بتوانيم در فروردين ماه تمرين هاي گروه را شروع کنيم و اين اپرا همزمان با زادروز خيام در شهر نيشابور رونمايي و اجرا شود.

کارگردان اپراي عروسکي خيام در رابطه با دغدغه ي خود براي اداي احترام به بزرگان شعر و ادب ايران‌زمين گفت: در پنجگانه فردوسي، مولوي، حافظ، سعدي و خيام، اگر خيام را روي صحنه بياورم، به پنج قله شعر و انديشه و ادبيات ايران عزيزم اداي احترام کرده و سر تعظيم بر آستان آنان فرود آورده‌ام.

وي درباره برنامه گروه تئاتر «آران» براي اجراي اپراي عروسکي «عاشورا» در ايام ماه محرم اظهار کرد: گروه جواني از من اجازه گرفتند تا با استفاده از موسيقي و صداي اپراي عروسکي «عاشورا»، اپرايي را به صورت زنده و با حضور بازيگر روي صحنه ببرند. اين گروه به گفته ي  خود حدود يک سال است که روي اين اپراي زنده کار مي‌کند از اين رو ما امسال اپراي عروسکي «عاشورا» را به صحنه نبرديم و احتمالا در سال آينده اجرا خواهد شد.