مسافران محترم قطار محلي! ديگر منتظر نباشيد
مسافران محترم قطار محلي! ديگر منتظر نباشيد

مريم عارفي پور- «قطار محلي نيشابور به مقصد مشهد، هم اکنون آماده حرکت است» اين جمله اي است که احتمالا ديگر در سالن قديمي راه آهن نيشابور طنين انداز نمي شود.  قطار محلي نيشابور، که با آيين افتتاح پرشکوه و سلام و صلوات مردم و مسئولان محلي در سال گذشته راه اندازي شده بود، و […]

Untitledمريم عارفي پور- «قطار محلي نيشابور به مقصد مشهد، هم اکنون آماده حرکت است» اين جمله اي است که احتمالا ديگر در سالن قديمي راه آهن نيشابور طنين انداز نمي شود.  قطار محلي نيشابور، که با آيين افتتاح پرشکوه و سلام و صلوات مردم و مسئولان محلي در سال گذشته راه اندازي شده بود، و استاندار و مسئولان محلي در مراسم افتتاح آن، اين خدمت مهم به نيشابوري ها را گام بزرگي در توسعه وسايل نقليه عمومي و ايمني مسافران دانسته بومدند، ديگر در اين مسير تردد نخواهد کرد.

همواره مراکز استان داراي امکانات بيشتري نسبت به شهرستان ها بوده و به تبع آن بسياري از مراکز اداري، دانشگاه ها، مراکز خريد و… در مرکز استان تجمع دارد و ساير شهرستان ها براي انجام امور خود مجبور به مسافرت به آن جا هستند.

در حال حاضر نيشابور به عنوان يکي از بزرگترين شهرستان هاي استان و از نظر مجاورت، يکي از نزديک ترين شهرستان ها به مشهد مي باشد. مشهد هم به علت وجود حرم امام رضا(ع) همواره داراي مسافران زيادي است. از سوي ديگر، نيشابور به علت وجود همه ي دانشگاه ها اعم از ملي، آزاد و … داراي دانشجويان زيادي است و اين روند طبيعتا نيازمند راه هاي ارتباطي و وسايل حمل و نقل مناسب است که در کوتاه ترين زمان بتوان به مقصد رسيد.

در خصوص مسيرهاي ارتباطي نيشابور به مشهد، يکي از راحت ترين وسايل حمل و نقل عمومي، به ويژه با وجود ناوگان بسيار فرسوده ي اتوبوس هاي بين شهري  قطار محلي است که چندين سال است درحال تردد در اين مسير بوده  و سالانه تعداد زيادي مسافر را جابجا مي کند.

پيش از اين قطار محلي درجه ي 2 در اين مسير تردد داشت و در انتهاي سال 94 قطار اتوبوسي دو طبقه اي براي اين مسير در نظر گرفته شد که هزينه بليط آن 3500تومان بود و مسير مشهد به نيشابور را حدود يک ساعت و نيم طي مي کرد. اما متاسفانه حرکت اين قطار از اول تير ماه متوقف مي شود.

هر شهروند نيشابوري که يک بار از اين قطار استفاده کرده باشد، احتمالا شاهد بوده باشد که اين قطار گاهي روزانه تا 150 مسافر را به نيشابور مي رساند يا از شهر ما راهي مشهد مي کند. اما مسئولين دست اندرکار مي گويند از قطار استقبال نشده و ادامه کار آن  به صرفه نيست! اين در حالي است که لوکوموتيو ران هاي اين مسير، نظر متفاوتي دارند و مسافر اين مسير را کافي مي دانند.

اين در حالي است که مشهد و نيشابور تعداد زيادي دانشجو دارند که يکي از مقرون به صرفه ترين و ايمن ترين وسايل نقليه آن ها، همين قطار محلي است.

حذف اين قطار، که در شبکه هايي اجتماعي انتشار گسترده يافت، اعتراض بسياري از شهروندان نيشابوري را به همراه داشته است. شهرونداني که حتي با نصب چندين بنر در نقاط مختلف شهر، سعي کرده اند با تشکيل کمپين هاي خودجوش، اين موضوع مهم را به گوش مسئولين برسانند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوي روابط عمومي راه آهن خراسان؛ قطار محلي مشهد به نيشابور و بالعکس هر روزه ساعت 6:30 صبح به سمت نيشابور حرکت کرده و ساعت 17:30 مجددا به مشهد بازمي گشت. اين قطار شامل دو واگن بود که ظرفيت هر واگن 108 نفر بوده و جمعا 216 مسافر را جابجا مي کرده است. به اين معنا که روزانه نزديک به 450 مسافر در اين مسير تردد داشتند.

روابط عمومي راه آهن خراسان در خصوص قطار هاي جايگزين اين مسير گفت: در حال حاضر از نيشابور در ساعت هاي 6:33 صبح 12:24و 12:41 ظهر و 16:55 عصر قطار حرکت مي کند و از مشهد حرکت قطارهايي در ساعت هاي 5:50، 6:05 ، 7:55 صبح 12 ظهر و ساعت  15 وجود دارند که مسافران مي توانند از آن ها استفاده کنند.

قطارهايي که البته تنها به نيشابور اختصاص ندارد و فقط بخشي از واگن هاي آن، سهميه نيشابور است و از نظر مبلغ پرداختي نيز گران تر از قطار محلي اين مسير است و طبيعتا چون اين قطار مبدا و مقصد نهايي اش نيشابور نيست، زمان رسيدن آن به مقصد دقيق نخواهد بود و مشکلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

ضمن آن که ساعات اعلام شده از سوي روابط عمومي راه آهن، قطعي نيست و احتمال تغيير در ساعات اين قطارها هم وجود دارد.

بايد منتظر ماند و ديد مسئولان استان و شهرستان که عکسهاي يادگاري آن ها در مراسم افتتاحيه اين قطار هنوز در حافظه بسياري از مردم نقش بسته است، راهي براي پاسخ به دغدغه همشهرياني که از حذف تنها قطار اختصاصي محلي به شهرستان به شدت ناراحت شده اند، خواهند يافت و آيا دوباره سوت قطار محلي در ايستگاه هاي راه آهن نيشابور و مشهر شنيده مي شود؟