تکاپوي پيوند حکمت، عرفان و طبابت_در همايش متخصصان خارجي و داخلي مغز واعصاب: 
تکاپوي پيوند حکمت، عرفان و طبابت_در همايش متخصصان خارجي و داخلي مغز واعصاب: 

فرماندار خواستار رساندن پيام صلح دوستي و مهرباني مردم نيشابور به دنيا شد. آزاده مهديار/ نيشابور در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، ميزبان متخصصاني از سراسر کشور و دنيا و مسئولين و مردم شهرستان بود تا در همايشي بين المللي که  عنوان «اوج انسان» بر آن نهاده شده بود، مدعاي ارتباط علم و مشخصا […]

فرماندار خواستار رساندن پيام صلح دوستي و مهرباني مردم نيشابور به دنيا شد.

6آزاده مهديار/ نيشابور در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، ميزبان متخصصاني از سراسر کشور و دنيا و مسئولين و مردم شهرستان بود تا در همايشي بين المللي که  عنوان «اوج انسان» بر آن نهاده شده بود، مدعاي ارتباط علم و مشخصا «علم پزشکي» را با «عرفان»، را در ديار «عطار» را نيز بار ديگر مطرح سازد.

همايشي با دو پنل علمي و ارائه مقالات از سوي محققان که به بررسي زواياي انديشه حکماي ايراني و به خصوص نيشابوري در رابطه با موضوع مطروحه پرداختند که عمدتا به زبان انگليسي ارائه و همزمان براي حضار ترجمه مي شد.

اين همايش که در فرهنگسراي سيمرغ برگزار شد، با استقبال نيشابوريان و نيز اجراي موسيقي توسط گروه «شادياخ» همراه بود و در حاشيه مراسم، عکس هاي سلفي که شرک کنندگان با مهمانان خارجي مي گرفتند و پيام هاي خوش آمد گويي مکرر نيشابوريان به آنان و ابراز خشنودي اين مهمانان از مهمان نوازي نيشابوريان جالب توجه بود.

در ابتداي همايش فرماندار ويژه شهرستان ضمن تشکر از خانم ها ماحوزي و فتحعلي زاده براي تلاش مستمر و هماهنگي مراسم، خود را نماينده مردم نيشابور در خوش آمد گويي به انديشمندان و صاحب نظران حاضر در سالن از سراسر دنيا معرفي کرد و اظهار داشت: نيشابور شهري است که حوادث تلخ و شيرين زيادي را پشت سر گذاشته و ققنوس وار زنده شده است و آثار فرهنگي و علمي بسياري را به جهانيان عرضه داشته است.

مظفري نيشابور را چهارراه حوادث پُرخاطره و عبرت انگيز توصيف کرد و آن را يکي از مهم ترين مراکز دانش جهان و زادگاه انديشمندان بزرگ معرفي کرد.

وي آثار به جاي مانده از اين شهر را چون اسطوره هايي دانست که به مانند تکه هايي از تفکر بشر در سراسر دنيا پخش شده است و ابراز اميدواري کرد که روزي تمام اين آثار گرد هم آيد و به منبع فرهنگي غني بدل شود.

وي با بيان اين که اولين ديوان سالاري تاريخ ايران در نيشابور شکل گرفته است، خاطر نشان کرد: حال نيشابور براي به دست آوردن جايگاه و هويت واقعي خود قد برافراشته است تا در دوران «تدبير و اميد» ميراث خود را به جهان معرفي کند. مظفري با اعلام اين که نيشابور در سال 2010 در شبکه ميراث جهاني، ثبت جهاني شد و در سال 2015 به اتحاديه شهرهاي تاريخي جهان پيوست و اکنون پايتخت کتاب ايران است، خطاب به مهمانان بيان داشت: من از شما مي خواهم پيام صلح و دوستي و مهرباني مردم شهرم را به جهان برسانيد، نيشابور آماده همکاري با مراکز علمي و فرهنگي دنيا است و پذيراي چهره هاي توانمند علمي و فرهنگي است.

پرفسور حسين صادقي در ابتداي سخنان خود ضمن مقاله اي که از طريق پروژکتور ارائه مي شد به معرفي خيام پرداخت و تقويم جلالي، تئوري خطوط موازي، محاسبات هندسي و جبري، بسط و حل اتحاد دو جمله اي مثلث خيام را حاصل مطالعات خيام دانست که بسياري از آنها به نام افراد ديگري در دنيا رقم خورده است.

وي با اشاره به اين که بيست سال در زمينه رباعيات خيام مطالعه داشته، درصد بالايي از اشعاري که به خيام منسوب شده را در شأن و مرام «حضرت خيام» ندانست و از لزوم تحقيق و پرداختن بيشتر به اين انديشمند شاعر گفت.

در ادامه دکتر منيژه نوري که دو بار منطق الطير عطار را از روي دو نسخه به فرانسه برگردانده است، اظهار کرد: اين کتاب به 23 زبان ترجمه شده و طي تحقيقات من به دليل اين که زبان اصلي مترجمان فارسي نبوده شيره سخن عطار را نمي رساند، به خصوص که زبان خراسان افعال مرکب و حروف اضافه خاص خود را دارد.

وي نتيجه 12 سال تحقيق خود و عالم سوري گارسيا، محقق فرانسوي حاضر در همايش، در خصوص ارتباط فرهنگي و علمي شهر تولوز در جنوب غرب فرانسه را مشترکا ارائه داد.

عالم سوري گارسيا که ارائه دهنده اين مقاله بود، با اشتياقي مثال زدني از علاقه خود به شناساندن فرهنگ ايراني، نفوذ طب ايراني و مکتوبات دانشمندان ايراني و به خصوص خراساني به شهر تولوز در فرانسه گفت. وي همچنين تصاوير و اسنادي تازه از تأثير فرهنگ ايراني و خراساني بر آثار تاريخي سرزمين تولوز ارائه کرد که تنها تماشاي اين تصاوير غنيمتي ارزشمند بود.

حسن نظريان نيز علاوه بر برشمردن خواص «ريواس» که خاص کوه پايه هاي نيشابور است، از انديشمندان برخاسته از خاک نيشابور سخن گفت و به معرفي سعيد بن سلام (ابوعثمان) مغربي، عارف درگذشته در قرن چهارم، پرداخت که به گفته وي اصالتا ايتاليايي بوده ولي خاک نيشابور او را کشانيده و در اين شهر چشم از جهان فروبسته است. وي گفته هاي خود را با اين سخن از آندره ژيد، متفکر فرانسوي به پايان برد که: «افسوس که باغ هاي نيشابور را نخواهم ديد.»

در ادامه دکتر عليزاده، استاد يار دانشگاه علوم پزشکي تهران، مقاله اي در رابطه با طب سنتي و حکمت آن در زمان فعلي ارائه داد. وي طب جديد را داراي دو نقطه ضعف دانست و افزود: نقطه ضعف اول فيزيکال است به اين معنا که گاه نتيجه تمام آزمايشات پزشکي آدمي طبيعي است ولي فرد داراي مشکلات و دردهايي است و طب سنتي اين ريزفاکتورها را تشخيص مي دهد. نقطه ضعف بعدي متافيزيکال است و به مفهوم زندگي تأکيد دارد. وي زندگي را پديده اي زيبا، ظريف و درهم تنيده توصيف کرد و ادامه داد: آيا اين پديده طراح ندارد؟ آيا هدفي در کار بوده است؟ آيا مرگ پايان همه چيز است؟ يعني همه چيز براي هيچ؟ وي با اين پاسخ که حکيم اصلي خالق متعال است و کار بيهوده انجام نمي دهد، از نياز بشر به تکامل از طريق وحي و از رابطه انسان با طبيعت و نيز لزوم شناخت المان هاي طبيعي سخن گفت. عليزاده 6 اصل ضروري براي سلامت انسان را چنين برشمرد: آب و هوا، خوراکي ها و نوشيدني ها، حالات روحي و رواني، دفع مواد زايد، خواب و ورزش.

برنامه چهارشنبه شب با طنين موسيقي گروه «شادياخ» و عطار نوازي اين هنرمندان نيشابوري به پايان رسيد.

گفتني است صبح روز چهارشنبه آرامگاه خيام در کنار نواي دهل و سورنا، ميزبان مهمانانِ آمده به نيشابور بود و نيز کارگاه هنري داشجويان دانشکده هنر در لابي فرهنگسرا و پيانو نوازي شب هنگام ارشيد آذين در کاروانسراي شاه عباسي از حاشيه هاي نکوي مراسم بود.