کلبه کتاب
کلبه کتاب

مهدی کاکلی توقيف قلب روي پلاستيک! درود! به کلبه کتاب خوش آمديد! در نخستين شماره خيام نامه در سال 1395 همراه شما هستيم تا گشتي در بازار کتاب بزنيم و خبرها و تازه هاي کتاب را با هم مرور کنيم. امسال به لطف عيدانه کتاب و هزينه اي که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي […]

مهدی کاکلی

توقيف قلب روي پلاستيک!

درود! به کلبه کتاب خوش آمديد! در نخستين شماره خيام نامه در سال 1395 همراه شما هستيم تا گشتي در بازار کتاب بزنيم و خبرها و تازه هاي کتاب را با هم مرور کنيم. امسال به لطف عيدانه کتاب و هزينه اي که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي حمايت از کتابخواني درنظر گرفته بود آغازِ سال متفاوتي داشتيم و دو کتابفروشي نشر دانش و کلبه کتاب کليدر در روزهاي نخست سال با استقبال نسبي مردم از تخفيف بيست درصدي روبرو شدند. بد نيست نيم نگاهي به اين طرح داشته باشيم.

عيدانه کتابانه

اصل طرح به اين صورت بود که کتابفروشي هاي فعال، 20% تخفيف به مشتري ها مي دادند و دولت با توجه به فاکتورهاي ثبت شده توسط کتابفروشي ها در وبسايت خانه کتاب، متعهد شده که اين تخفيف ها را بعدا به آنها پرداخت کند. برخلاف متن غلط اندازي که در شبکه هاي موبايلي منتشر شده بود خبري از يارانه 20هزار توماني مستقيم براي افراد نبود. يک خوبي اين طرح همين بود که فقط افراد کتابخوان از آن استفاده مي کردند و چون بايد 80درصد بهاي کتاب را مي پرداختند با دقت دست به انتخاب زده و کتابهاي مورد نظر خود را برمي گزيدند. به عبارتي اگر قرار به يارانه همگاني و کتاب رايگان بود انبوه افراد راهي کتابفروشي ها شده و کتابهايي را مفت انتخاب مي کردند که بعدها شايد هيچگاه مطالعه نمي کردند! همزماني اين طرح با نوروز و تشويق مردم به کتاب عيدي دادن نيز باعث شد در چندروز پاياني سال براي ساعاتي ظرفيت کتاب فروشي کوچک ما پر شود و از برخي دوستان بخواهيم در زمان مناسب تري مراجعه کنند. (اميدوارم ماموران اداره دارايي اين سطرها را نخوانند!) به هرحال اگر قرار بر پيداشدن نکوييِ سال از بهارش باشد اميدواريم اين روند همچنان ادامه داشته باشد و چه با تخفيف و چه بي تخفيف مردم انگيزه ي کافي براي کتاب خواندن داشته باشند.

پلمب به خاطر قلب!

خب مثل اين که آرزوي مان به گوش باد و فلک رسيد. همين الان خبر آمد که يک کتابفروشي در تهران پلمب شده! ببينيم مدير اين کتابفروشي درباره ي اين ماجرا چه مي گويد: «در روزهاي 25 و 26 بهمن‌ماه 94 دوستان اماکن به ترنجستان آمدند و با اشاره به وجود عکس قلب بر روي جلد دو کتاب، اين موضوع را ترويج فرهنگ غرب خواندند؛ درحالي‌که موضوع هر دو کتاب سبک زندگي ايراني – اسلامي و ازدواج بود. اعتراض‌هاي ما براي جلوگيري از اين امر به نتيجه‌اي نرسيد و آنان با اين استدلال که شما در حال ظاهرسازي هستيد، اعلام کردند که در اين روز‌ها (هم‌زمان با ولنتاين) ما مي‌توانيم و مجوز داريم تا حتي اگر کسي روي پلاستيکش عکس قلب بود، آن را توقيف کنيم. با اين استدلال تعدادي از کتاب‌هاي ما را که مجوز ارشاد داشتند، برداشتند و با خود بردند و برگه اخطاريه پلمب را به ما دادند. 16 فروردين به ما اعلام شد که به زودي اين مکان پلمب مي‌شود در حالي‌که ما روال قانوني را طي کرده‌ايم و هنوز نمي‌دانيم که علت اصلي پلمب چيست.»

تازه هاي کتاب

«در زير پوست انگشتهاي دست چپم» مجموعه اي از شعرهاي مسعود احمدي است که انتشارات نگاه در 136 صفحه به قيمت 11500 تومان منتشر کرده است. مسعود احمدي مي گويد: «بسيار خوشحال و حيرت‌زده‌ام که بالاخره بيش از 80 درصد شعرهايي که از سال 1383  تا به امروز اجازه چاپ و نشر نيافته بودند، توسط انتشارات معتبر نگاه به چاپ رسيدند.» رماني تازه از مهدي يزداني خرم با عنوان «سرخ سفيد» به بازار کتاب آمده است  که 266 صفحه دارد و چشمه منتشرش کرده است. «بيست نامه و چهارده چهره براي واژگوني جهان» از احمدرضا احمدي را نشر نيماژ با قيمت 13900 تومان منتشر کرده است. از علي اشرف درويشيان، «سلول 18» بازچاپ شده است. اين کتاب 118 صفحه اي 7500 تومان قيمت دارد. «مخلوقات فاني و ديگر داستان هاي روان درماني» عنوان کتاب تازه ي اروين يالوم است. اين روانشناس داستان نويس که «وقتي نيچه گريست» اش حسابي گل کرده و در ايران با ترجمه هاي مختلف بازچاپ شده است در اين کتاب هم شرح حال تحليلي بيمارانش را در قالبي جذاب روايت مي کند. «عاليجناب اژدها»، پنج نمايشنامه ي طنز از حسين يعقوبي را انتشارات مرواريد با قيمت 18000 تومان منتشر کرده است. «شعرهاي گاوي» محصول مشترکي است از اکبر اکسير و ابوالقاسم تقوايي که انتشارات نيماژ منتشر کرده است. «تاريخ اروپا، از قرن نوزدهم تا اوايل قرن بيست و يکم» را سرژ برستاين و پير ميلزا نوشته اند که پيروز ايزدي ترجمه کرده و نشر ثالث با قيمت 48000 تومان منتشر کرده است. همين انتشارات، کتابي هم دارد درباره ي زندگي و بازيگري پرويز فني زاده با عنوان «مثل تکه شعري بيان شده» که 504 صفحه و 35000 تومان قيمت دارد. انتشارات آدميت «فرهنگ واژگان محاوره اي» را از مهدي صدرالحفاظي منتشر کرده است. «قاتلي پاک همچون برف» از کريستيان بوبن را مهوش قديمي ترجمه کرده و نشر آشيان به کتابفروشي ها فرستاده است. و سرانجام اين که «نگاهي نو به تاريخ اديان» کتابي است از شوئاميت آئبالو با ترجمه ي رحيم کوشش که انتشارات سبزان به قيمت 22000 تومان منتشر کرده است.

4

4 (8)

4 (7)

4 (6)

4 (5)

4 (4)

4 (1)4 (3)4 (2)

 

 

 

 

 

                 و اين هم شعري از مسعود احمدي

اميد که نه/ آرزو دارم/ خيره/ به همين درخت پير/ داربست پوشيده از شاخ و برگ مو/ يله در کنار تو/ از دست بروم/  بروم تا آن طرف بود/ تا تَه نبود/ مي‌ترسم/ اين روزها/ همه رؤيا باشند/ اين شب‌ها همه خيال/ و باد/ يا فرياد/ آن‌ها را متلاشي کند/ و به هر سو پراکنده/ هنوز/ باور نکرده‌ام/ که تنت را لمس کرده‌ام/ روحت را نوازش/ و فهم کلماتي را/ که خودِ تو اند/ و بي‌آن‌ها زندگي بي‌معناست