در نشست خبری اداره آموزش و پرورش عنوان شد
در نشست خبری اداره آموزش و پرورش عنوان شد

در نشست خبری اداره آموزش و پرورش عنوان شد: علت سهمیه پایین نیشابور در استخدامی اخیر: مازاد نیرو داریم لباس فرم ها ارزان شد بیش از هزار پدر و مادر بی سواد دانش آموز در نیشابور آزاده مهدیار/ نشست خبری رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان و معاونین وی به مناسبت روز خبرنگار، علاوه بر […]

در نشست خبری اداره آموزش و پرورش عنوان شد:

علت سهمیه پایین نیشابور در استخدامی اخیر: مازاد نیرو داریم

لباس فرم ها ارزان شد

بیش از هزار پدر و مادر بی سواد دانش آموز در نیشابور

آزاده مهدیار/ نشست خبری رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان و معاونین وی به مناسبت روز خبرنگار، علاوه بر ارائه گزارش کار توسط ریاست و معاونین این اداره، به پاسخ سوالات خبرنگاران گذشت و قوامی نژاد با بیان اینکه تنها کسی که راه نمی رود، منتقد ندارد، از انتقادات رسانه ها استقبال کرد و در پایان از خبرنگاران تجلیل به عمل آمد.

در این نشست که روز یک شنبه 18 مرداد ماه برگزار شد، رئیس اداره آموزش و پرورش با اشاره به اجلاس چندی پیش روسای آموزش و پرورش کشور در تهران، از حضور رئیس جمهور، معاونین و وزرای وی و نیز شخصیت هایی چون هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی خبر داد و تصریح کرد: در این اجلاس ضمن طرح سیاست های آموزش و پرورش همگام با برنامه ششم توسعه، عنوان «تجربه برتر» به مدیریت آموزش و پرورش نیشابور تعلق گرفت. قوامی نژاد آموزش و پرورش نیشابور را تنها اداره ای خواند که از دست وزیر تقدیر نامه دریافت کرد و نیز عنوان «تجربه برتر» روسای ادارات را از آن خود کرد.

وی از تأکید رئیس جمهور بر توجه به آموزش و پرورش به عنوان نهادی که می تواند مسیر اقتصادی کشور را رقم زند گفت و ابراز عقیده کرد: پیروزی ما در جنگ دیپلماتیک هسته ای مدیون آموزش و پرورش و ریشه علمی و نیروهای نخبه کشورمان بود و اگر این اقتدار علمی نبود، طرف مذاکره کننده کوتاه نمی آمد.

قوامی نژاد با بیان این که در هیچ دوره ای در کشور این میزان توجه به آموزش و پرورش را ندیده ایم، اظهار داشت: با برداشته شدن تدریجی تحریم ها، شرکت های تولیدی بزرگی به ایران خواهند آمد و ما باید با کمک نیروهایی که پرورش می دهیم قادر به رقابت با آنها باشیم، وگرنه بیش از دوران تحریم ضرر خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید به کیفیت تولیدات مان بیفزاییم، افزود: اولین گام در این مسیر افزایش کیفیت نیروی انسانی است تا با توسعه دیپلماسی، به تبادل تجربیات با سایر کشورها بپردازیم و کشور را کم هزینه تر و بهتر مدیریت کنیم.

رییس اداره آموزش و پرورش با اشاره به نقطه پایانی سند بیست ساله توسعه در 1404 با هدف تبدیل ایران به قدرت منطقه در تمام وجوه، هشدار داد: اگر امروز به آموزش و پرورش توجه نشود، به آن هدف نخواهیم رسید.

علوم انسانی مغفول مانده است

قوامی نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با چرایی مغفول ماندن رشته های علوم انسانی، با اشاره به این که این مسئله یکی از چالش های جدی ماست، اظهار کرد: وقتی صدا و سیما اعلام می کند که یک پزشک 700 میلیون تومان در سال فقط مالیات می دهد، دانش آموز و خانواده اش محاسبه می کند که این پزشک چقدر حقوق می گیرد که این میزان مالیات می دهد؟! و به همین دلیل گرایش به رشته تجربی افزایش می یابد. وی از عناصر فراوانی، که به گفته او در تصمیم گیری های آموزش و پرورش مداخله می کنند و اجازه تصمیم گیری های تخصصی به این نهاد را نمی دهند، انتقاد کرد و آن را یکی از چالش های جدی نیشابور خواند.

مازاد نیرو در آموزش و پرورش نیشابور

قوامی نژاد در پاسخ به علت سهمیه پایین نیشابور در استخدامی اخیر آموزش و پرورش با بیان این که در نیشابور در بسیاری از دوره ها مازاد نیرو داریم، افزود: ما به اندازه هر نیم نفر دانش آموز یک حقوق بگیر داریم در حالی که در کشورهای دیگر به اندازه 17 دانش آموز یک حقوق بگیر وجود دارد.

لباس فرم ها ارزان شد، پول ها به جیب که رفته؟

رئیس اداره آموزش و پرورش در رابطه با قیمت های ارزان تر لباس های فرم دانش آموزان نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: قیمتی که اتحادیه خیاطان امسال اعلام کرد سی درصد از قیمت اعلام شده پارسال کم تر بود آن هم به استثنای تورم!

قوامی نژاد افزود: حال پول اضافی بالغ بر 300 تا 400 میلیون تومان که پارسال دریافت شد به جیب چه کسی رفته است؟! چرا بیست هزار دست لباس هر دستی 15 هزار تومان گران تر و با کیفیت پایین تر دوخته شد؟

سیاست تشویقی برای سواد آموزان

این مقام مسئول همچنین در رابطه با طرح انسداد بی سوادی با اشاره به اینکه 1019 ولی بی سواد دانش آموز در نیشابور شناخته شده است، تصریح کرد: این ها می توانند تا 700 میلیون تومان اعتبار برای شهرستان جذب کنند چراکه در طرح تشویقی دولت هم سواد آموز و هم آموزش دهنده پول در یافت خواهند کرد ولی ممکن است سیاست ها از سال آینده تنبیهی باشد نه تشویقی.

این مقام فرهنگی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در رابطه با برنامه خرید دانش آموزان استان های مرزی در اردوی نیشابور، که تنها از مشهد انجام گرفت، بیان کرد: برنامه ریزی این اردوها به صورت کشوری انجام شده بود ولی قصد داریم در اردوگاه شهید رجایی بازار خرید دایر کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگاری دیگر، مهم ترین فعالیت خود در دوران مدیریت ش را تزریق روحیه قانون گرایی، شایسته سالاری و سفارش ناپذیری عنوان کرد.

در ادامه معاون آموزش متوسطه از قبولی 90 درصدی دانش آموزان نیشابوری در کنکور امسال و از رشد قبولی 28 درصدی خبر داد.

حسینی از افتتاح «مجتمع مشاوره پیوند و کانون مهر تابان» برای اولین بار در نیشابور گفت که به مباحث فرهنگی-تربیتی حاشیه نشینان شهر می پردازد.

در این نشست همچنین از برگزاری همایش کشوری مدرسان منتخب کلاس های چند پایه پس از سالهای متمادی به میزبانی نیشابور اطلاع داده شد که 26 تا 28 مرداد ماه و با حضور احتمالی وزیر آموزش و پرورش و با هدف توجه به کلاس های چند پایه در مناطق محروم، آشنایی با روش های نوین تدریس و افزایش کیفیت تدریس برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است کلاس های چندپایه معمولا در روستاها تشکیل می شود و تدریس چندین کتاب از چند پایه در یک کلاس صورت می گیرد.

قوامی نژاد همچنین از راه اندازی آزمایشگاه نانو به عنوان مجهزترین آزمایشگاه استان در نیشابورخبر داد و افزود: صد میلیون اعتبار آن توسط اداره نیشابور پرداخت شده است و 300 میلیون تومان نیز از نهاد ریاست جمهوری به آن تعلق خواهد گرفت.

وی در خصوص امکان جداسازی مدارس فرزانگان و استعدادهای درخشان پسران که دو دوره متوسطه «یک» و «دو» در یک مدرسه وجود دارد و علاوه بر آسیب های تربیتی مدیریت آن را نیز با مشکل مواجه می کند، با بیان این که این جداسازی کار بزرگی می طلبد و اگر تمام ظرفیت ها و امکانات آن مجزا شود، دانش آموزان ضرر می کنند، تصریح کرد: این اختلاط از نظر آموزشی تاثیر مثبت داشته است و مجزا کردن فواید بیشتری نسبت به مضرات آن ندارد.