ترجیح می‌دهم کتابم منتشر نشود! ( کلبه کتاب )
ترجیح می‌دهم کتابم منتشر نشود! ( کلبه کتاب )

مهرنوش چمنی درود بر دوستان و دوستداران همیشگی کتاب و کتاب‌خوانی! «من ترجیح می‌دهم کتابم هرگز منتشر نشود تا این‌که تسلیم سانسور شوم.» بله با این جمله «مصطفی مستور» که معلوم است حسابی توپ‌اش پر است، کتاب‌نامه این هفته را آغاز می‌کنیم. ماجرا از این قرار است که تازه‌ترین رمان این نویسنده با عنوان «از […]

مهرنوش چمنی

درود بر دوستان و دوستداران همیشگی کتاب و کتاب‌خوانی! «من ترجیح می‌دهم کتابم هرگز منتشر نشود تا این‌که تسلیم سانسور شوم.» بله با این جمله «مصطفی مستور» که معلوم است حسابی توپ‌اش پر است، کتاب‌نامه این هفته را آغاز می‌کنیم. ماجرا از این قرار است که تازه‌ترین رمان این نویسنده با عنوان «از عشق و چیزهای دیگر» به تیغ سانسور گرفتار شده و فرموده‌اند اگر تن به اصلاحات ندهد از مجوز انتشار خبری نیست! حالا جالب این جاست که واحد ممیزی باشد این قدر اصلاح‌طلب شده. عجب! فعلا برویم به سراغ یک کتاب تازه که مجوز هم گرفته.

 

بدبیاری‌ها

«بدبیاری‌های فردی تنگلز» یک مجموعه دو جلدی هست که همین تازگی نشر هوپا منتشر کرده. «فرِدی» که اسم کامل اون فردریک آگوستوس رجینالد تنگلز هست، پسری شیطون و شلوغه که هجی کردن اسمش برای خودشم سخته و اون رو فردی تنگلز صدا می‌زنن. این کتاب خنده‌دار و بامزه، همراه با تصویر هست و خوندن داستان رو برای بچه‌ها راحت‌تر می‌کنه. فردی شیطون توی خیابون با دوستش بلاکر آشنا می‌شه و وقتی اونو از دست یک آدم خشن نجات می‌ده با هم دوست می‌شن. البته بعدا فردی می‌فهمه که اون آدم خشن، مادر بلاکر بوده و خب این یه‌کم سوتی بزرگی حساب می‌شه! راستی بین تصویرهای کتاب دوتا مورچه هم هستن که همیشه‌ی خدا دارن درباره فردی و دوستاش نظر می‌دن.

تا یادم نرفته بگم که نویسنده‌ی این کتاب، یعنی آقای «جک برند» توی یک کتاب خونه کار می‌کنه و این اتفاقات حین کار به ذهنش رسیده.

بیایید با هم شیطونی‌های این دوتا رو بخونیم:

ماجرای بستنی

یک بچه کوچولویی درست جلوی ما بستنی‌اش افتاد روی زمین. وقتی خواست برش دارد، مامانش نگذاشت چون بستنیه کثیف شده بود. بعد بچه‌هه همان‌طور که گریه می‌کرد دوید پیش مامانش. باید دست به کار می‌شدم. در خانواده‌ی ما یک قانونی هست به اسم قانون ده ثانیه‌ای. قانونه این‌طوری است: هرچیزی روی زمین افتاده باشد، اگر قبل از ده ثانیه برش داری، قابل خوردن است.

وقت زیادی نمانده بود. مثل برق پریدم و برش داشتم. تابی گفت که او هم بستنی می‌خواهد، چون آنها هم در خانواده‌شان این قانون را دارند. فقط قانون آنها دوازده ثانیه ای بود! عجب ضد حالی.

ص 16

بدبیاری‌ های فردی تنگلز/ جک برند/ اعظم مهدوی/ نشر هوپا/ قیمت هر جلد 13000 تومان

 

راهبی که فراری‌ اش را فروخت

جولین و جان دو وکیل کارکشته و حرفه‌ای هستند. جولین به حدی در کارش غرق شده و براش وقت می‌ذاره که بیست سال پیرتر نشون می‌ده و دست آخر در جریان یکی از دادگاه‌ها دچار حمله قلبی می‌شه. بعد از اون از کارش استعفا می‌ده و دارایی‌های خودش رو می‌فروشه و به هند می‌ره.

بعد از مدتی که دوباره با جان ملاقات می‌کنه خبری از اون آدم شکسته و داغون و افسرده‌ی سابق نیست.

گرچه باورش سخته اما جان با چشمان خودش تغییرات عجیب دوستش رو می‌بینه. حالا مشتاقه بدونه زندگی و تفکر راهبان هندی چطور بوده که جولین تا این حد تغییر کرده.

کتاب «راهبی که فراری‌اش را فروخت» به شرح یک سفر درونی می‌پردازه که زندگی و فکر افراد رو تغییر می‌ده. طبق نوشته‌ی ابتدای کتاب، رابین شارما نویسنده‌ی این کتاب از سخنرانان برتر در زمینه رهبری و تسلط شخصی هست و به مردم کمک می‌کنه تا کارهای درخشان ارائه داده و شکوفا شوند.

***راهبی که فراری‌ اش را فروخت/ رابین شیلپ شارما/ مترجمین: حمیده شاکر طاهری و پرستو نبی پور/ویراستار: دکتر علی صاحبی/نشر سایه سخن/قیمت:18500تومان

 

 

تازه‌ها

*نشر نگاه مجموعه داستان‌های هانس کریستین اندرسون رو در یک مجموعه نفیس قاب دار گردآوری کرده. این مجموعه در قطع وزیری و با قیمت 102 هزار تومان منتشر شده.

*کتاب انجمن شاعران مرده نوشته ن.ه. کلاین بام هم دوباره تجدید چاپ شده. انجمن شاعران مرده/ مترجم: حمید خادمی/ ناشر: کتاب پنجره/ قیمت: 21000 تومان/تعداد صفحات: 207/ و البته همزمان نشر نیماژ هم ترجمه جدیدی از این کتاب رو منتشر کرده با ترجمه زهرا طراوتی

*نشر چشمه هم که خیلی فعاله و چندتا چندتا کتاب چاپ می‌کنه بعد از کتاب‌های سعید پورعظیمی کتابی در مورد احمد شاملو منتشر کرده: سندباد در سفر مرگ (مجموعه گفت و گوهای احمد شاملو: بخش اول (1358-1342))/ نویسنده: احمد شاملو/ ناشر: چشمه/ موضوع: زندگینامه/ قیمت: 36000 تومان

 

 

*آقای حسین یعقوبی که مترجم خوب و زبردستی هم هستند، یک مجموعه داستان نوشتن که اون رو هم نشر چشمه چاپ کرده: تهران،دنیا،تمام وقت/ قیمت: 14000 تومان

*اگر جزو والدینی هستید که کتاب های تربیت کودک می خرید، حتما با نشر صابرین آشنا هستید. این نشر که مجموعه کتاب هایی با عنوان کلیدهای تربیتی داره، یک کلید جدید چاپ کرده که عنوان خیلی جالبی داره و خالی از لطف نیست معرفیش کنم: “کلیدهای تربیت فرزند قدرشناس”/ نویسنده: امی مک کریدی/ مترجم: اکرم کرمی/ ناشر: صابرین/ موضوع: روانشناسی کودک و نوجوان/ قیمت: 25000 تومان

 

 

مست کنید!

در پایان هم شعری از شارل بودلر بخونیم که نشر نیماژ به تازگی ترجمه و منتشر کرده:

مست کنید، مست

تنها همین

تا که درهم نشکند زمان،

شانه هایتان را

مست؟ مست چه؟

شراب،

شعر،

یا که تقوا؟

تنها مست

*دندیِ شهر/ شارل پیر بودلر/مترجم: آسیه حیدری/نشر نیماژ/قیمت: 7000 تومان