فرهاد و دوستان ( کلبه کتاب )
فرهاد و دوستان ( کلبه کتاب )

مهرنوش چمنی درود بر دوستان اهل کتاب. این هفته با یک کتاب جالب و پرفروش به نام «رهبر عزیز» شروع می‌کنیم و بعد از معرفی کتاب «فرهاد و دوستان» میریم سراغ تازه‌های نشر و سایر کتاب‌های پرفروش.  تا آستانه نابودی  کتاب «رهبر عزیز» توسط نشر ققنوس ترجمه و منتشرشده است. البته این کتاب به رهبر […]

مهرنوش چمنی

درود بر دوستان اهل کتاب. این هفته با یک کتاب جالب و پرفروش به نام «رهبر عزیز» شروع می‌کنیم و بعد از معرفی کتاب «فرهاد و دوستان» میریم سراغ تازه‌های نشر و سایر کتاب‌های پرفروش.

 تا آستانه نابودی 

کتاب «رهبر عزیز» توسط نشر ققنوس ترجمه و منتشرشده است. البته این کتاب به رهبر کره شمالی اشاره می‌کند. این کتاب تقریباً هم‌زمان با «روح گریان من» که آن هم با موضوع کره شمالی است منتشر شد و خیلی زود مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت و هر دوی آن‌ها به چاپ مجدد نیز رسیدند. جَنگ جین‌سونگ در کره شمالی زندگی می‌کرد، زندگی آرام و شادی داشت، حتی هنگامی‌که کشور دچار قحطی شد و آدم‌های زیادی از گرسنگی مردند، جیره غذایی او قطع نشد. زندگی‌اش امن‌وامان بود تا زمانی که مجله ممنوعه‌ای را که به دوستش داده بود گم شد و امتیازات و زندگی او را تا آستانه نابودی کشاند. حالا جنگ جین‌سونگ برای نجات جان خودش و خانواده‌اش چاره‌ای جز فرار نداشت. در داستان نفس‌گیر فرار جنگ جین‌سونگ به کره جنوبی افشاگری حیرت‌انگیزی بیان می‌شود. این معرفی کوتاه از انتشارات ققنوس بود. اگر مایلید با کشوری دیکتاتوری مثل کره شمالی آشنا شوید، این دوتا کتاب‌ تازه‌ی نشر ققنوس گزینه‌های مناسبی هستند. کشوری که گم‌شدن یک مجله‌ی ساده می‌تواند به کشته شدن و انتقال کل خانواده به اردوگاه کار اجباری بیانجامد. جایی که امید برای آینده‌ای بهتر، به این راحتی در دل کسی جوانه نمی‌زند.

 چند سطر کتاب

در بخشی از کتاب رهبر عزیز می خوانیم:

مادرم از صندلی‌اش پرید و به من نزدیک شد: «بذار ببینم.»

ناخودآگاه صورتم را از او برگرداندم و گفتم: «همه چی رو به راهه، مسئله مهمی نیست. فقط می‌خواستم یه کم تیپ بزنم.»

«مطمئنی بلایی سرشون نیاوردی؟ بذار ببینم.»

دستانش را در دست گرفتم و با خواهش گفتم: «آره مطمئنم. امروز باید یکی رو تحت تاثیر قرار بدم.»

پدرم با تندی گفت: «اما آخه چه معنی می‌ده که سر صبحونه عینک آفتابی بزنی؟ موقع صبحونه هم میخوای بذاری رو چشات؟»

دیگر چیزی برای گفتن نداشتم، پدرم مرا گیر انداخت و بدون بهانه‌ای بهتر نمی‌توانستم با عینک آفتابی صبحانه بخورم. میخوام اینجا پیش شما بشینم. این آخرین وعده غذاییه که با هم می‌خوریم. اما نمی‌توانستم این کلمات را بیان کنم. با تصور این‌که بعدا والدینم با پشیمانی حسرت خواهند خورد که چطور مرا بدون غذا خوردن راهی جهان ناشناخته کرده بودند اشک در چشمانم جمع شد. ص 106

***رهبر عزیز/ نوشته: جنگ جین سونگ/ مترجم: مسعود یوسف حصیرچین/ نشر ققنوس/ قیمت: 24000 تومان

 فرهاد و دوستان

 «فرهاد و دوستان: گذری بر زندگی هنری فرهاد مهراد». یکی دو هفته پیش همکارم این کتاب رو توی تازه‌ها آورده بودن و حالا که کتاب به دستمان رسیده یک معرفی کوتاه هم از این کتاب خواهیم داشت.

این کتاب به روایت حامد احمدی هست و با افراد مختلفی از دوستان و نزدیکان این خواننده‌ی به‌یادماندنی مصاحبه انجام داده. روایت فعالیت فرهاد از رستوران کوچینی تا گروه بلک کتس. مشکلاتی که به‌عنوان یک خواننده در ایران داشت و سپس بیماری و مرگ ایشان. جالبه که فرهاد چندان مایل نبوده به فارسی آهنگ بخونه و دوستان و همکارانش اون رو مجاب می‌کنند تا فارسی خوندن رو امتحان کنه. در انتهای کتاب هم چند عکس از دوران زندگی حرفه‌ای فرهاد چاپ‌شده که این کتاب رو جالب‌تر می‌کنه.

در بخشی از کتاب می‌خونیم: «فرهاد لابد بعد از مرگش این‌همه تیتر و روایت و آشناهای ندیده و نشناخته را نمی‌خواست. شاید فقط کمی خوش‌حال‌تر می‌شد، اگر برای این‌همه مشتاق غایب، در هتل شهر یا فرهنگسرای گلستان می‌خواند.» ص 37

***فرهاد و دوستان (گذری بر زندگی هنری فرهاد مهراد)/ حامد احمدی/نشر نگاه/ قیمت: 13500 تومان

 

 

تازه‌های کتاب

خب حالا می‌رسیم به تازه‌های نشر. به‌تازگی کتابی از ایوانکا ترامپ ترجمه شده با نام «زنانی که کار می‌کنند» (بازنویسی قوانین موفقیت). این کتاب توسط نشر جامی منتشرشده و قیمت اون هم 25000 تومان است.

کتاب دیگری هم توسط نشر نون با نام «هیل بیلی» (روزگار آمریکایی‌های پشت کوه‌نشین) منتشرشده است. روی جلد این کتاب نوشته اثری برای اینکه با پدیده دونالد ترامپ بیشتر آشنا شوید. در این کتاب بدنه‌ی سرمایه‌داری و مردمی که ترامپ را انتخاب کردند، به تصویر کشیده شده است.

انتشارات فرهنگ معاصر هم کتاب تازه ای از داریوش شایگان منتشر کرده با عنوان «فانوس جادویی زمان» که درباره مارسل پروست هست و قیمتش هم 45 هزار تومانه.

سایر تازه‌های نشر رو هم مرور کنیم:

از گورب خبری نیست/ نویسنده: ادواردو مندوسا/ مترجم: مجتبی ویسی/ ناشر: ثالث/ موضوع: رمان خارجی/ قیمت: 16500 تومان

هرمیت در پاریس/ نویسنده: ایتالو کالوینو/ مترجم: محمدحسین واقف/ ناشر: چشمه/ موضوع: زندگینامه/ قیمت: 22000 تومان

از برگه های ناشناخته‌ام/ نویسنده: نزار قبانی/ مترجمین: محمدجواد مهدوی، زهرا یزدان نژاد/ ناشر: ثالث/ موضوع: زندگینامه/ قیمت: 15500 تومان

معمولا تازه‌های نشر رو بررسی می‌کنیم، حالا سری هم به پرفروش‌ها بزنیم:

کتاب تازه‌ی نسیم مرعشی به نام هرس، به چاپ دهم و کتاب از سرد و گرم روزگار، نوشته احمد زیدآبادی هم به چاپ پنجم رسید.

رمان نوجوان «شاید عروس دریایی» نوشته‌ی الی بنجامین هم به چاپ پنجم رسیده. این رمان توسط نشر پرتقال منتشرشده، تابه‌حال نامزد سه جایزه مختلف بین‌المللی هم شده است. تا دیداری دیگر بدرود.