سخنگوی شورا در نخستین نشست خبری با خبرنگاران:  باید مراقب افرادی که اقدامات شان به شهر لطمه زده، باشیم
سخنگوی شورا در نخستین نشست خبری با خبرنگاران:  باید مراقب افرادی که اقدامات شان به شهر لطمه زده، باشیم

  اولویت با حقوق کارکنان شهرداری است. اعضای شورا تا کنون حق الجلسه دریافت نکرده اند. مراقب هستیم که نگاه شورا مردسالارانه نباشد. اعضای شورا گرایش های سیاسی شان را پشت در گذاشته اند. برخی بدهی ها به شهرداری در اثر «رانت» ایجاد شده است. اگر ناچار شویم بدهکاران را به مردم معرفی می کنیم. […]

 

اولویت با حقوق کارکنان شهرداری است.

اعضای شورا تا کنون حق الجلسه دریافت نکرده اند.

مراقب هستیم که نگاه شورا مردسالارانه نباشد.

اعضای شورا گرایش های سیاسی شان را پشت در گذاشته اند.

برخی بدهی ها به شهرداری در اثر «رانت» ایجاد شده است.

اگر ناچار شویم بدهکاران را به مردم معرفی می کنیم.

آزاده مهدیار/ نخستین نشست خبری با سخنگوی شورای شهر گرچه با استقبال اندک خبرنگاران با مجموعه ای از دلایل از جمله زمان نامناسب برگزاری آن همراه بود اما واکنش رضا مهرداد را نیز در پی داشت که گفت: زمانی که اعلام می شود برای شفاف سازی آماده ایم و از آن استفاده نمی شود دیگر ضعف شورا نیست.

در این نشست از مهم ترین مشکلات پیش روی شورای پنجم تا تذکر به شهردار مبنی بر دوری از افرادی که به شهر لطمه زدند، سخن به میان آمد.

گرایش های سیاسی، پشت درِ شورا بماند

سخنگوی شورا در ابتدای نشست بیان کرد: تلاش شورای پنجم این بوده که هر کدام از اعضا افکار و گرایشات سیاسی خود را پشت در شورا بگذارند و تنها چشم به منافع شهر و شهروندان داشته باشند.

رضا مهرداد افزود: انتخابات در کشور ما براساس روال صحیح آن یعنی وجود احزاب مستقل و برخاستن کاندیداها از احزاب نیست؛ اگر چنین باشد نمایندگان احزاب و گروه های شناسنامه دار برای عملکرد خود به تشکیلاتِ خود پاسخگو هستند و هر خطایی مجموعه آنها را زیر سوال می برد و این گونه شفاف سازی و نظارت بیشتر است. در این شورا برای رفع این خلاء از ابتدا جلسات زیادی برای هم افزایی اعضا برگزار شد و نیز با جلسات مختلف با مسئولان شهرستان، سعی شد به شناخت کاملی از شهر، حوزه اختیارات و وظایف شورا برسیم و اختلافات به حداقل برسد.

وی افزود: از طرفی ضرورت داشته که معیاری برای تصمیمات مان داشته باشیم و آن آیین نامه داخلی شورا است. مهرداد مدعی شد که شهردار را در کمترین زمان و بیشترین دقت انتخاب کردیم و ایشان هم علی رغم این که بومی نیست، به خوبی با دستگاه ها ارتباط برقرار کرده است. اما شورا به کسی چک سفید امضا هم نداده، شهردار تا زمانی که به حل و فصل موضوعات شهر در چارچوب قانون و بر اساس منافع شهر عمل کند مورد حمایت صد در صدی شورا است و در غیر این صورت با کسی تعارف نداریم.

معضلات پیش روی شورای پنجم

مهرداد در مورد معضلات پیش روی شورای پنجم چنین گفت: با این که شورا پایه دموکراسی و اصلی ترین نشان مردم سالاری است، اما هنوز درک درستی از جایگاه شورا نزد مردم و مسئولان وجود ندارد و متاسفانه بدبینی و بی اعتمادی بخشی از مردم و مسئولان وجود داردکه باید با تلاش رفع شود.

124 میلیارد تومان طلب و 87 میلیارد تومان بدهی شهرداری

مشکل بعدی مسائل مالی شهرداری است که از پرداخت حقوق کارکنان خود عاجز است و برخی کارکنان دچار مشکلات جدی خانوداگی شده اند، بخشی از آن به دلیل «سوء مدیریت» به وجود آمده و بخشی از آن به دلیل عدم وصول بدهی های شهروندان به شهرداری است. شهرداری 90 میلیارد تومان چک برگشتی از مردم دارد و از دستگاه ها و نهاد ها 34 میلیارد تومان طلبکار است، دادگستری و نیروی انتظامی در پرداخت این مطالبات عملکرد خوبی داشته اند اما باقی دستگاه ها خیر، من از شهروندان و مدیران ادارات می خواهم به وظایف خود در  پرداخت بدهی ها عمل کنند تا اداره شهر و خدمات رسانی بهتر انجام شود. شهرداری 87 میلیارد تومان نیز بدهی دارد.

مشکل بعدی بحران نیروی انسانی در شهرداری است به طوری که شهرداری حتی آمار دقیقی از پرسنل و کارکنان خود ندارد و تعدادی از نیروها از تخصص کافی در حوزه کاری خود برخوردار نیستند، امیدواریم این معضل با حضور شهردار جدید و مصوبات شورا حل شود.

یکی دیگر از مشکلات درخواست های شخصی و یا خارج از قانون از شورا است، مثلا باید دید پرداخت هزینه زیارت زائرین عراق در چارچوب قانونی شورا و شهرداری وجود دارد یا خیر، برخی از این مخالفت ها این طور نمود پیدا می کند که شورا با برخی ارزش ها مخالفت کرده در حالی که شورا موظف است در چارچوب قانون فعالیت کند.

مشکل بعدی عدم پاسخگویی برخی دستگاه های شهرستان و عدم همکاری برخی ادارات در لوایح و مصوبات شورا است، این روند قابل پذیرش نیست و باید با همکاری دستگاه ها مصوبات اجرایی شود.

آیا حضور شهردار در جلسات شورا تداوم دارد؟

مهرداد در پاسخ به این سوال که حضور شهردار در جلسات شورا را چگونه ارزیابی می کنید و آیا این روند ادامه دارد یا خیر، اظهار داشت: حضور شهردار موجب می شود مصوبات ما کامل تر و اجرایی تر باشد ما همواره از حضور مسئولان مرتبط با حوزه کاری کمیسیون ها برای حضور در جلسات کمیسیون ها استقبال می کنیم تا به مصوبات نگاه اجرایی تر داشته باشیم و در عملی شدن آن تسریع شود.

اعضای شورا تا کنون حق الجلسه دریافت نکرده اند

وی در خصوص نحوه برخورد با بدهکاران و راه کار وصول بدهی های گفت: لیست چک های برگشتی مشخص شده، برخی از آن ها در کمیسیون ماده صد محکوم شده اند و پیگیری آن را به وکلای شهرداری سپرده ایم. کارگروهی هم در شهرداری تشکیل شده تا پیگیر این امر باشند و گزارش کار ارائه کنند، به شهرداری تذکر داده شده که با بدهکارانی هم که با رانت احتمالی ایجاد شده اند برخورد قانونی شود و وصول بدهی کند درغیر این صورت پس از مدت زمانی ناچاریم آنها را به عموم مردم معرفی کنیم. مهرداد افزود: اعضای شورا تا کنون هیچ حق الجلسه ای دریافت نکرده اند و اولویت را پرداخت حقوق کارکنان شهرداری دانسته ایم.

سخنگوی شورا ادامه داد: سیاست مالی انقباضی در پیش گرفته شده و توقعات افراد، سازمان ها و گروه ها را خارج از بودجه و قانون، صفر کرده ایم. تا زمانی که مشکلات مالی برطرف نشود درخواست های کمک را بدون استثنا پاسخ نمی دهیم. در جلسه با رئیس سازمان شهرداری های کشور مقرر شد سهم نیشابور از مطالبات سازمان زودتر از سایر شهرداری ها پرداخت شود چراکه ممکن است این موضوع به معضلی امنیتی بدل شود.

سخنگوی شورا در مورد مرکز پژوهش های شورا نیز بیان کرد: اساس نامه این مرکز در حال تدوین است، و نیز اساس نامه شورایاران، البته شورایاری کاری سنگین تر است و نیازمند منطقه بندی شهر و برگزاری انتخابات در محلات است که هنوز زمان نیاز داریم. راه اندازی این دو مرکز نیز بار مالی دارد که باید در بودجه سال آینده دیده شود و فعلا از حضور افتخاری متخصصین و اهل فن استفاده خواهیم کرد.

مهرداد در مورد عدم حضور بانوان در شورا نیز گفت: این یک نقیصه است، 50 درصد شهروندان در شورا نماینده ندارند اما امیدواریم کمیته بانوان مرکز پژوهش های شورا این نقیصه را جبران کند. البته مهم این است و سعی خواهیم کرد که نگاه شورا مردسالارانه نباشد.

باید مراقب افرادی بود که اقدامات آن ها به شهر لطمه زده

وی در پاسخ به این سوال که دلیل برگزاری جلساتی که شهردار با برخی اشخاص دارد به ویژه افرادی که در دوره های قبل به شهرداری و شهر ضربه زده اند، چیست، تصریح کرد: این حق شهردار است که با افراد و شهروندان جلسه داشته باشد و به گفتگو و مشورت بپردازد، اما به ایشان تذکر داده شده که مصداق «آزموده را آزمودن خطاست» نشود و مراقب افرادی که رفتارشان در چارچوب قانون نبوده و مطالبات شخصی دارند که حتی برخی از این موارد در حکم محکومیت یکی از شهرداران قبلی هم آمده بود، باشند و وقتی افرادی کارنامه روشنی در حوزه شهرداری نیشابور ندارند و گاه اقدامات آن ها شهر را دچار لطمه کرده و بسیار هزینه ساز بوده باید از آنها بر حذر بود. خوشبختانه این جلسات در ساختمان شهرداری انجام شده و شهردار در این خصوص تدبیر لازم را خواهند اندیشید.

مهرداد در پایان مهم ترین مصوبات شورای پنجم را که بیش از 60 مصوبه تا کنون بوده است برشمرد و گفت: اصلاح ساختار اداری و شفافیت، جذب سرمایه گذار، عدم به کار گیری نیروی جدید در شهرداری، مصوبات در خصوص ساماندهی فضای سبز شهری، منظر شهری و ترافیک، مناقصات و مزایده ها و موارد مربوط به تهاترها و ارائه تسهیلات و خدمات به شهروندان مهم ترین مصوبات دو ماه فعالیت شورای پنجم بوده است.