موسسات مالي بلاي جان سرمايه هاي مردم ديروز کاسپين؛ امروز  پيوند و فردا…؟
موسسات مالي بلاي جان سرمايه هاي مردم ديروز کاسپين؛ امروز  پيوند و فردا…؟

لطفا  به داد سپرده گذاران بلاتکليف پيوند برسيد (سحر سوقندي) _ از اوايل ماه رمضان بود که زمزمه هاي اعتراض سپرده گذاران موسسه مالي اعتباري فرشتگان که اکنون زيرمجموعه کاسپين است به گوش مي رسيد .طولي نکشيد که اين زمزمه ها به فرياد تبديل شد تا جايي که به تجمعات خياباني و شکستن شيشه هاي […]

لطفا  به داد سپرده گذاران بلاتکليف پيوند برسيد

(سحر سوقندي) _ از اوايل ماه رمضان بود که زمزمه هاي اعتراض سپرده گذاران موسسه مالي اعتباري فرشتگان که اکنون زيرمجموعه کاسپين است به گوش مي رسيد .طولي نکشيد که اين زمزمه ها به فرياد تبديل شد تا جايي که به تجمعات خياباني و شکستن شيشه هاي موسسات ، مراجعه به فرمانداري، دفاتر نمايندگان شهرستان و دادگستري رسيد.

اين پروسه مدت زماني با شبهات و شايعاتي که هر روز شکل تازه اي به خود مي گرفت به طول انجاميد تا بالاخره در اواسط تيرماه کاسپين چاره اي انديشيد . البته از آن چاره ها که به مذاق مال باختگان چندان خوش نيامد اما راه همان بود که بانک مرکزي پيش پاي کاسپين گذاشته بود . پرداخت مطالبات مردم کم کم آغاز شد و طبق برنامه اي از هر هفته تا سقفي از مبالغ با کسر سودهاي دريافتي و ديگر شرايط تعيين شده ، سپرده هاي مردم بازگردانده مي شود.

اما در اين ميان چيزي که ناگفته و ناشنيده باقي ماند ، صداي نحيف سپرده گذاران موسسه پيوند بود که در هياهوي فريادهاي فرشتگاني ها گم شد .  صدايي که به علت کمتر بودن تعداد اين مال باختگان به گوش مسئولين نرسيد، حال آنکه مال باخته چه يک نفر و چه هزاران نفر بايد به حقوقش رسيدگي شود. براي پي گيري اين موضوع سراغ  نماينده ي سپرده گذاران موسسه پيوند که يکي از 8 موسسه زيرمجموعه ي کاسپين است، رفتيم تا قصه تلخ  اين موسسه را براي ما واگويه کند.

نماينده اين جمع به خبرنگار خيام نامه مي گويد : موسسه پيوند تنها در  شهرستان هاي خراسان رضوي شعبه دارد. حداقل 212 نفر در پيوند  هر کدام بيش از 20ميليون تومان سپرده دارند.   طبق گفته ي هيئت مديره کاسپين ، قرار بود تمام شعبات پيوند تا 15 خرداد به نيشابور منتقل شود اما هيچ اتفاقي نيفتاد. وقتي موسسه اي توان پرداخت حق شرعي و قانوني مارا ندارد چگونه همچنان در ساختماني با ماه 10 ميليون تومان اجاره مستقر است؟ ما اين ها را از سوء مديريت مديران اين موسسه مي دانيم . ما سي ماه است که سودي دريافت نکرده ايم . از دي ماه 93  بود که مشکلات موسسه آغاز شد، از همان زمان هر هفته فقط وعده  مي دهند و آخر همان مي شود که ابتدا بود. افرادي که تمام زندگي و سرمايه خود را به موسسه اي سپردند و اعتماد کردند ، امروز اما چوب اعتمادشان را مي خورند و با گذشت سي ماه هيچ کس به مطالباتشان رسيدگي نکرده است . البته در اين ميان بودند کساني که به واسطه ي آشنايي و نسبت فاميلي با مسئولين اين موسسه تا اسفند 95 سود خود را مرتب دريافت کرده اند و کجاي اين مساله به عدالت نزديک است؟ نمي دانيم!

يکي ديگر از  سپرده گذاران مي گويد: اين موسسه مجوز داشته و ديگري مي گويد در حال دريافت مجوز بوده است و اينکه چگونه موسسه اي بدون اخذ مجوز اجازه دريافت پول از مردم را داشته است ، جاي بسي سوال است ! هربار اين جواب را شنيديم که بله تخلف شده است و در حال پيگيري است! چطور ديگر موسسات تعيين تکليف شده اند ، حداقل سپرده گذاران دفترچه کاسپين دريافت کرده اند و مي دانند قرار است چه اتفاقي بيفتد اما سپرده گذاران پيوند مدت هاست سردرگم و بلا تکليف اند . گاهي وعده مي دهند سودهاي تعلق گرفته را کمتر مي کنيم و با سود 15% مابقي سپرده را برمي گردانيم اما اين هم عمل نشد.

از طرفي کساني در اين موسسه هستند که وام با نرخ بهره گاها تا 38% داشته اند ، که طبق گفته ي کارمندان پيوند  اگر اقساط خود را پرداخت نکنند  ديرکرد براي آنها محسوب و از سپرده شان کسر مي گردد.

انصاف کجاست ؟ چطور قرار است سودهاي اضافه را کم کنند اما حرفي از کاهش بهره ي وام ها نمي زنند ؟

صداي ما به گوش مسئولين نرسيده است لطفا به داد سپرده گذاران بلاتکليف پيوند برسيد .

اما گفتگو به اينجا ختم نشد و براي يافتن پاسخ سوالات به سراغ مدير هيئت تسويه پيوند رفتيم .

چناراني در رابطه با وضعيت موسسه پيوند اينگونه بيان کرد :

زمان انحلال موسسه که اول تير 94 بوده است ، موسسه 80 ميليارد تومان بدهي داشت که 40% آن پرداخت شده است . اما اين پرداخت طوري نبود که بانک مرکزي مبلغي را در اختيار ما قرار دهد و ما بخواهيم با سپرده گذاران تسويه کنيم. بلکه بيشتر بصورت توافق بين سپرده گذاراني بود که يک طرف از موسسه وام گرفته بود و ديگري سپرده داشت و اين دو نفر باهم توافق و تسويه مي کرند.

مسائلي بود که گذشته است و پس از تلاش مديران اين موسسه که سعي داشتيم از سودهاي دريافتي مردم مبلغي کسر نشود. وي گفت : روش پرداخت مطالبات سپرده گذاران پيوند و فرشتگان متفاوت است . اکنون چيزي که قرار است اعمال شود اين است که : گروهي که تا ابتداي مرداد 96 سود بالاي 10% دريافت کرده اند ، مابه التفاوت آن با 10% را کسر کرده و 10 درصد از اصل پول را بازگردانده و مابقي را با سود 15% در دفترچه اي با نام کاسپين در موسسه سپرده  گذاري کنيم . اين مساله تا دوشنبه يعني 16 مرداد 96 تعيين تکليف شده و از آن پس مطالبات سپرده گذاران طبق شرايط گفته شده پرداخت مي گردد.

چناراني در رابطه با وضعيت مجوز اين موسسه نيز اظهار داشت: اين ابهام از چند سال گذشته به وجود آمده  و تاکنون نيز برطرف نشده است . نمي دانيم چگونه مي شود موسسه اي بدون دريافت مجوز مشغول فعاليت ودريافت پول از مردم شود. اينکه چه کسي تعيين کننده اين مجوز و مراحل اخذ و شرايط آن است سوالي است که براي خود ما بي پاسخ مانده است .

اما در ادامه وقتي از مدير هيئت تسويه درباره وضعيت وام هاي سپرده گذاران با بهره هاي بالاي 30% ، پرسيديم و خواستيم که توضيحي دراين باره ارائه دهند که چرا از بهره ي  اين وام ها مبلغي کسر نمي گردد ،  با ناراحتي از پاسخ به اين سوال خبرنگار خيام نامه طفره رفته و گوشي تلفن را قطع کردند.

ابهامات درباره وضعيت اين مالباختگان برجاي خود همچنان باقيست .