همچون کتابي که دوست نداري آن را پس بدهي! ( کلبه کتاب )
همچون کتابي که دوست نداري آن را پس بدهي! ( کلبه کتاب )

مهدي کاکولي درود و وقت شما به خير! بعد از مدت ها اين هفته نوبت به من رسيد که با اين ستون در نشريه خيام نامه از کلبه کتاب کليدر در خدمتتان باشم. يک کتاب با عنوان «نويسنده شدن» انتخاب کرده ام که اگر هم قصد نويسنده شدن نداريد مي توانيد نگاهي به آن بيندازيد. […]

مهدي کاکولي

درود و وقت شما به خير! بعد از مدت ها اين هفته نوبت به من رسيد که با اين ستون در نشريه خيام نامه از کلبه کتاب کليدر در خدمتتان باشم. يک کتاب با عنوان «نويسنده شدن» انتخاب کرده ام که اگر هم قصد نويسنده شدن نداريد مي توانيد نگاهي به آن بيندازيد. بخش هايي از اين کتاب را برايتان انتخاب کرده ام که خيلي ربطي به نويسندگي ندارد! توضيح اضافه ممنوع. برويم بخوانيم:

نخوت خرَد

هيچ نخوتي مثل نخوت خرَد نيست و يکي از خطرهاي مطالعه ي فنون داستان نويسي به صورت خشک و رسمي اين است که، توهم عقل را که مهم ترين عضو و عامل در نوشتن است تثبيت مي کند. البته نقش و وظايف عقل ضروري اما به هرحال ثانويه است؛ آن ها قبل و بعد از دوره ي فشرده نوشتن به ميان مي آيند. درمي يابيد که اگر نتوانيد مهار خرد خود را در اين دوره به دست بگيريد تا ابد به شما راه حل هاي کاذب ارائه خواهد داد.

جايگزين کردن عادت هاي قديمي

عادت هاي قديمي قوي و حسودند. اگر هشياري مبني بر نقشه هاي تازه دريافت کنند به راحتي کنار نخواهند رفت. آن ها با ظرافت و قدرتِ ترغيب بالا براي بقا خواهند جنگيد و اگر کاملا از بيخ و بن به آن ها حمله شود زهر خود را خوهند ريخت. بعد از چند روز تلاش فوق العاده پارسايانه هرجور دليلي خواهيد يافت که چرا روش جديد براي شما خوب نيست، چرا بايد آن را در جهت تطابق با اين يا آن عادت قديمي تغيير دهيد و يا در عمل آن را به کل کنار بگذاريد.

عادت و محدوديت هاي  ديد

فرد نابغه در تمام روز سرزندگي و شدت علاقه اي را که يک کودک حساس در دنياي وسعت يابنده ي پيرامونش حس مي کند تداوم مي بخشد. خيلي از ما اين حساسيت را به خوبي تا دوران نوجواني حفظ مي کنيم؛ تعداد کمي از مردان و زنان بالغ آن قدر نيکبخت هستند که بتوانند اين حساسيت را در زندگي روزمره شان حفظ  کنند. بيش تر ما حتي در دوران جواني، تنها به تناوب نسبيت به جهان اطراف خود هوشيار هستيم و لحظاتي که افراد بالغ با قواي حسي بيدارشان مي بينند، حس مي کنند و مي شنوند با گذر سال ها نادر و نادرتر مي شود. تعداد زيادي از ما درحالي که مشکلات دست و پاي مان را بسته، اين ور و آن ور مي رويم، با چشمان بسته از ميان روزهاي زندگي مان مي گذريم، در حالي که تمام توجه مان معطوف به موضوعاتي جزئي و بي اهميت است. شخص روان رنجورِ حقيقي ممکن است به قدري غرق در مشکلي باشد که در عمق وجود او دفن شده که نتواند به شما بگويد آن چه درباره اش تعمق مي کند چيست؛ نشانه ي اين روان رنجوري، بي تاثير بودن او در جهان واقعي است. ما آدم هاي عادي مي گذاريم به قدري ايزوله ي عادت ها شويم که جز رويدادهاي به راستي چشمگير، چيزهاي معدودي مي توانند به فکر و ذهن مان رخنه کنند. اين کسالت باري در درک و دريافت ما از جهان –که همگي با بزدلي تسليمش مي شويم- خطري واقعي براي يک نويسنده است.

*** نويسنده شدن/ دروتيا برند/ آرش محمدولي/ کتاب پارسه144صفحه/ 14000تومان

تفنگها بي ادبانه حرف ميزنند

نمي دانم اسم «رسول پيره» را شنيده ايد يا مثل من بار اول است مي شنويد! نشر چشمه به تازگي يک کتاب از ايشان منتشر کرده به نام «تسکين». به همين بهانه شعري از جناب سيدرسول پيره انتخاب کردم که اميدوارم خوشتان بيايد:

بعد از انگشتِ اشاره  تو/ به دغدغه‌هامان پي برديم/ به سالخوردگيِ درختان و به صندليِ لهستاني/ که نشسته است گوشه باغ!/ ساعتِ بازنشسته را گذاشتيم و/ بهاري که بر بازويت شکوفه داده بود/  از خانه بيرون رفتيم/ و غربت آن‌قدر بزرگ بود/ که در آن خانه ساختيم/ به آوازِ پرندگانِ کوچک رفته بودم/ تا آن‌که مهربان‌تر باشي/ اما اين‌جا مردان/ تفنگ‌هاشان را/ بيش از پسران‌شان دوست دارند/ تفنگ‌ها بي ادبانه حرف مي‌زنند/ در راديو/ در پنجره خانه‌ها و هر جا که دل‌شان بخواهد/ اما من نمي‌خواستم تو را از دست بدهم/ چون کتابي که از کتابخانه به امانت گرفته‌اي/ ولي دوست نداري آن را پس بدهي

تازه ها

*آموزش عليه آموزش/ عبدالعظيم کريمي/ نشر قدياني/ 256ص/ 15000تومان
6-2

 

*اين است مذهب من/ مهاتما گاندي/ باقر موسوي زنجاني/ جامي، مصدق/ 144صفحه/ 10000تومان

 

6-1

 

*شش گشت و گذار در جنگل هاي روايت/ امبرتو اکو/ عليرضا سيف الديني/ نگاه/ 200ص/ 14000تومان

*برگ هايي در باد/ آدونيس/ محبوبه افشاري/ نيماژ/ 136ص/ 12000تومان

 

6-3

 

*گزينه اشعار اکبر اکسير/ انتشارات مرواريد/ 222ص/ 16000تومان

 

6-8

 

*تاج و تخت شيشه اي/ ساراجي ماس/ ساره ارزاني، بهداد احمدي/ بهداد/ رمان نوجوان/2 جلدي/ 34600تومان

 

6-7

 

*موسيقي براي آفتاب پرست ها/ ترومن کاپوتي/ بهنرگ رجبي/ چشمه/ 162ص/ 13000تومان

*ستاره ها را بشمار/ لوئيس لوري/ پروين علي پور/ افق/ رمان نوجوان/ 144ص/ 7500 تومان

 

6-5

 

*شصت سال عاشقي/ زندگي پوري سلطاني و مرتضي کيوان/ روزنه/ 134ص جيبي/ 8000تومان

 

6-6

 

درباره ي اين کتابِ آخري و ماجراي غم انگيز زندگي پوري و مرتضي مطالب مفصلي توي کانال تلگرام کلبه کتاب کليدر به نشاني @klidar گذاشتيم که مي توانيد پيدا کنيد و بخوانيد و کمي حالتان گرفته شود! همه روزه با تازه ترين هاي دنياي کتاب در همين کانال، ما را دنبال کنيد. تا ديداري ديگر شاد باشيد و مانا و خوانا!