خواستگار توي شبستان مسجد شاه، فرياد بزند که هما را دوست دارد! ( کلبه کتاب )
خواستگار توي شبستان مسجد شاه، فرياد بزند که هما را دوست دارد! ( کلبه کتاب )

ريحانه مهرباني سلام! به کلبه کتاب خوش آمديد. اين هفته با زندگينامه ي يک شخصيت نام آشنا و محبوب دنياي فوتبال و يک مجموعه داستان از تازه ترين هاي کلبه کتاب در خدمت شما دوست داران و دنبال کنندگان بخش معرفي کتاب هستيم و بعد هم نگاهي کوتاه به چند کتاب تازه خواهيم داشت. همين […]

ريحانه مهرباني

سلام! به کلبه کتاب خوش آمديد. اين هفته با زندگينامه ي يک شخصيت نام آشنا و محبوب دنياي فوتبال و يک مجموعه داستان از تازه ترين هاي کلبه کتاب در خدمت شما دوست داران و دنبال کنندگان بخش معرفي کتاب هستيم و بعد هم نگاهي کوتاه به چند کتاب تازه خواهيم داشت. همين جا يادآور شوم که نشاني کانال تلگرام کليدر به @klidar تغيير يافت که اگر الان کليک کنيد مي توانيد از تازه ترين خبرهاي دنياي کتاب و کلي مطلب خواندني و ديدني و شنيدني ديگر بهره مند شويد!

پپ!

«پپ گوارديولا» کتابي است که به تازگي از سوي انتشارات کوله پشتي منتشر شده است، «گيلم بالاگه» روزنامه نگار پرآوازه فوتبال در اين کتاب از رازهاي موفقيت پپ گوارديولا مي‌گويد. جذابيت سبک بازي اي که گوارديولا براي بهترين تيم دنيا تعريف کرد، الکس فرگوسن، اسطوره فوتبال انگلستان را ترغيب کرد تا براي اين کتاب مقدمه‌ اي بنويسد.

سر الکس در بخشي از اين مقدمه مي نويسد: «چيزي که توجه من را درباره پپ گوارديولا جلب کرده بود و موضوع ضروري و حياتي براي موفقيت چشمگير وي به عنوان يک مربي، تواضع او بود. پپ هرگز سعي نکرده که نگاهي غضبناک داشته باشد. او بسيار قابل احترام است و همين امر بسيار حائز اهميت مي باشد. داشتن چنين ويژگي هايي بسيار خوب است. اگر به گذشته برگرديم، به وضوح درمي يابيم که او در دوران حرفه اش فروتن و بي ادعا بوده است. پپ به عنوان يک بازيکن هرگز در صفحات اول روزنامه ها نبود. اما با اطمينان بازي مي کرد. او بسيار سريع نبود اما يک فوتباليست بازي ساز و خارق العاده بود.»

اين کتاب فرازي است به زندگي شخصي پپ و به ويژه دوران بي نظير، تکرارنشدني و دست نيافتني مربي‌گري او در بارسلونا، که نوع و سبک جديد، زيبا و لذت بخشي از فوتبال را ارائه کرد. اينکه پپ چگونه به لاماسيا پيوست، چطور بازيکن شد، چرا بارسا را در دوران بازي ترک کرد، چرا در تيم دسته چهارمي به مربي‌گري پرداخت و چطور به سرمربي‌گري بارسلونا رسيد؟ و اينکه چرا پپ پرافتخارترين تيم تاريخ فوتبال را ترک کرد؟

در بخشي از اين کتاب مي‌خوانيم:

«بي‌شک به‌يادماندني ترين بارسلوناي تاريخ، طي چهار سال حضور او رقم خورد، کسي که پسرک آرژانتيني خجالتي را به بهترين فوتباليست دنيا تبديل کرد. کسي که با کمک سبک بازي او، اسپانياي دلبوسکه قهرمان اروپا و جهان شد. پپ گوارديولا، پسري لاغر و ضعيف از محله سنتپدروي ايالت کاتالان، توپ جمع‌کن نيوکمپ، بازيکن و کاپيتان سال هاي اوج بارساي تحت هدايت کرايوف، رابسون و ون خال، مربي تيم ته دسته چهارمي بارساي ب، و مربي بي نظير و تمام نشدني بارسلوناي 2008 تا 2012، که از نوزده جام ممکن، چهارده جام را با اقتدار کسب کرد، کسي بود که بعد از اتمام دوران بازي در بارسلونا، درخواست پيوستنش به منچستريونايتد از سوي فرگوسن را رد کرد و حتي بعد از ترک بارسا به عنوان مربي در سال 2012، پيشنهاد سرمربي‌گري منچستر پرافتخار را نيز از سوي مرد بي‌نظير اولدترافورد نشنيده گرفت. واقعا چرا؟»

*** پپ گوارديولا، پيروزي به عبارت ديگر/ گيلم بالاگه، حسين گازر/ انتشارات کوله پشتي/27000 تومان

بهترين شکل ممکن

73382555_80209508debcbمصطفي مستور به تازگي با «بهترين شکل ممکن» به بازار نشر آمده است. اين کتاب مجموعه اي از شش داستان کوتاه است که هر کدام از داستان ها در يکي از شهرهاي ايران اتفاق افتاده و به نام همان شهر نام گذاري شده است. داستان هايي که به نقل از خود نويسنده «مرگ به شکل بي شرمانه اي بيش از زندگي در آن حضور دارد». عناوين داستان‌هاي اين کتاب به ترتيب، از اين قرار است: شيراز، تهران، بندر انزلي، مشهد، اهواز و اصفهان.

در قسمتي از داستان اصفهان مي خوانيم:

«ميرزا اسماعيل براي اولين بار از وقتي خواستگار دخترش آمده بود زل زد توي چشم هاي جوان و تقريبا فرياد زد: «بنده فقط دو شرط دارم، پسر!» بعد باز مشغول کتاب و گيره و چسب شد. «بنده کاري به تحصيلات و مايملک شما ندارم. التفات فرموديد؟ کاري به خانواده شما ندارم. کاري به ظاهر و باطن شما ندارم. اين چيزها مربوط به هما خانمه. عنايت فرموديد؟ بنده في الجمله فقط دو شرط دارم.» طوري حرف ميزد انگار مي خواست درباره ي شراکت در خريد يا سهام شرکتي يا کارخانه اي شرط بگذارد. شرط هاي ميرزا اسماعيل دولت در نوع خودش جالب بود. شرط اول او اين بود که خواستگار جوان توي شبستان مسجد شاه، درست زير گنبد، جايي که صدا مي پيچد توي شبستان، جلو هما و همه ي بازديدکنندگان از مسجد فرياد بزند که هما را دوست دارد. شرط دوم او اين بود که پسر جوان روي تمام سي و سه ستون پل الله وردي خان با چاقوي تيزي بنويسد: «هما ماه است. » دولت بدون هيچ توضيحي به جوان گفت از نظر  او در شرط اول «جوهرصدق» مستقر است و در شرط دوم «جوهر عشق»… »

***بهترين شکل ممکن/ مصطفي مستور/ نشر چشمه/ 9500 تومان

تازه ها

ويدا اسلاميه با سه جلد کتاب تازه از داستان هاي کوتاه هاگوارتز که نشر تنديس منتشر کرده به سراغ دوستداران هري پاتر آمده است.

 

7-2

 

انتشارات «دردانش بهمن» کتابي را از سوزان کين با عنوان «سکوت» منتشر کرده که درباره ي قدرت درونگرايي است و قيمتش هم 26000 تومان است. نشر هرمس براي قرآن پژوهان کتابي را با عنوان «قرآن هاي عصر اموي» منتشر کرده که فرانسوا دروش نام مولفش است و 35000 تومان قيمت دارد.

انتشارات روشنگران و مطالعات زنان کتابي منتشر کرده با عنوان «نامه هاي زنان ايراني» که 192 صفحه و 15000 تومان قيمت دارد.

 

7-1

 

«خانه اي با شيرواني قرمز» عنوان کتابي است از نشر ثالث که مرجان صائبي گفتگوهايش با عباس کيارستمي و آيدين آغداشلو رو آورده است.اين کتاب 112 صفحه دارد و قيمتش 12000 تومان است.

7-3

 

«رمز داوينچي» که مدت ها بود منتشر نمي شد تازگي ها با ترجمه حسين شهرابي از نشر تنديس منتشر شده است و 33000 تومان قيمتش است.

7-4

 

و سرانجام اين که «بانگ ني» هوشنگ ابتهاج با وجود قيمت بالايي که دارد (45000 تومان) در فهرست کتاب هاي پرفروش تهران جا خوش کرده است. تا ديداري ديگر بدرود.