دیدبان 
دیدبان 

تندروها میدان‌دار شده و از تریبون‌های رسمی استفاده می‌کنند بهارنیوز: آیت الله هاشمی رفسنجانی از میدان‌داری بعضی از تندروها و استفاده‌های افراطی از تریبون‌های رسمی، اظهار تاسف کرد و گفت: برخی به گونه‌ای در مورد رهبری سخن می‌گویند که گویی تنها، خود را نایب و نماینده ایشان می‌دانند.  هاشمی‌رفسنجانی با تأکید مؤکد بر «مردمی بودن […]

تندروها میدان‌دار شده و از تریبون‌های رسمی استفاده می‌کنند

بهارنیوز: آیت الله هاشمی رفسنجانی از میدان‌داری بعضی از تندروها و استفاده‌های افراطی از تریبون‌های رسمی، اظهار تاسف کرد و گفت: برخی به گونه‌ای در مورد رهبری سخن می‌گویند که گویی تنها، خود را نایب و نماینده ایشان می‌دانند.  هاشمی‌رفسنجانی با تأکید مؤکد بر «مردمی بودن نظام» و نقش مردم در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی از زمان مبارزه تا پیروزی و سپس دفاع مقدس، سازندگی و تاکنون، ابراز تاسف می‌کند که عده‌ای دانسته یا ندانسته با رفتار و گفتار عجیب، نسنجیده و غیرمنطقی خود دارند پایگاه مردمی نظام را ضعیف می‌کنند. ایشان به حق‌الناس خواندن رأی مردم از سوی رهبری اشاره کرده و می‌گوید: نباید بگذاریم هر کاری که به حضور حداکثری مردم لطمه می‌زند، به نام دفاع از انقلاب صورت گیرد.

 

اگر می خواهید مردانه زندگی کنید باید هزینه دهید

جماران: سیدحسن خمینی: وقتی عنان تفکر در اختیار یک جریان تندرو قرار گیرد، چند پارگی رخ می دهد، به محض اختلاف، افراد را از دایره دین داری و انقلاب بیرون می کنند. یادگار امام خمینی با تأکید بر اینکه امروز در جهان اسلام هیچ راهی جز به میدان آمدن عقلای طوایف و پرداخت هزینه در راه بیان عقیده درست وجود ندارد، تصریح کرد: عقلا نباید از تکفیری ها و تندروها بترسند، گرچه بیان حرف حق هزینه دارد و سیدالشهداء(ع) مظهر پرداخت این هزینه است.

سید حسن خمینی همچنین در همایشی در دانشگاه مفید گفت: درس مرحوم آخوند خراسانی این است که اگر می خواهید مردانه زندگی کنید باید هزینه دهید و همه چیز به 6 متر پارچه روی سر نیست! مسیر روزی پلو دارد و روزی ناسزا شنیدن. وی یادآور شد: آیت الله شیخ حسن صانعی نقل می کنند که یک روز صبح هنگام رفتن به منزل امام، روی دیوار پشتی اعلامیه ای با امضای جمعی از طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم دیدم که یک صفحه دشنام های غیرتکراری روی آن نوشته شده بودند. وقتی وارد منزل امام شدم موضوع را به ایشان گفتم؛ امام گفتند من هم آن را دیدم اما نکندم و سپس گفتند آدم زنده فحش می خورد و ما تا فحش نخوریم این نهضت پیش نمی رود.

 

رشته خیلی ها برای خبرگان پنبه شد!

شرق: روشنگری هاشمی راه انتخابات خبرگان را روشن کرد، تا انتخاباتی شفاف پیش روی مردم باشد. با صف بندی هایی کاملاً مشخص. هاشمی با همین یک مصاحبه، تکلیف انتخابات خبرگان را روشن کرد، انتخاب رهبری را از متحجران پس گرفت و به رأی مردم برگرداند. هاشمی هنوز یادش نرفته به نام دفاع از رهبری چه تعریف ها که از احمدی نژاد نکردند. از مائده آسمانی و ذخیره انقلاب گرفته تا منجی خمینی و تعجیل کننده ظهور امام زمان! آنقدر بزرگش کردند و آخرش هم همه نشستند و شاهد خنجری شدند که او از پشت به رهبری زد. تکلیف خیلی از مدافعان امروز آقا هم مشابه همان ماجراست. هاشمی اما همچنان کنار آقا ایستاده است. صادق و صریح و خنّاس شناس. با «اخوّتی ناگسستنی». درست همانطور که امام خواسته بود. دو بال«خمینی» در کنارهم می مانند تا همیشه. ان‌شاء الله.

 

آنچه برخی به نام هلال شیعه تبلیغ می کنند یک گفتمان بیمارگونه غلط است

ایرنا: روحانی درکنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: هرمشکلی در هر حدی که باشد پای میز مذاکره قابل حل است. آنچه برخی به نام هلال شیعه تبلیغ می کنند یک گفتمان بیمارگونه غلط است. پول نفت مسلمانان را به آمریکا می دهند و بمب و موشک خریده و بر سرمردم یمن می‌ریزند. ترور و تروریسم با بمب از بین نمی رود باید ریشه های اقتصادی و فرهنگی آن را از بین برد. بعد از 12سال که همسایگان ما را از ما ترساندند و گفتند ایران درحال ساخت بمب هسته ای است، ثابت کردیم که ایران به کسی دروغ نمی گوید.

 

9 (1)اینکه بگوییم رهبر مسئولیت داشته باشد و نظارت روی او نباشد، نه عقلی است نه اسلامی

پویش: علی مطهری معتقد است که خبرگان وظیفه نظارت بر رهبری و زیر مجموعه نهاد رهبری را دارد. در قانون اساسی یک وظیفه خبرگان این است که بقای شرایط رهبری را در شخص رهبری رصد کند و این بدون نظارت امکان پذیر نیست قطعا خبرگان باید این کار را انجام دهد و بر نهادهای زیر مجموعه رهبری هم نظارت کند. اینکه بگوییم فردی مسئولیت داشته باشد و نظارت روی وی نباشد نه از نظر عقلی درست است نه از نظر اسلامی. نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: هر مقام معصومی در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار گیرد هم برای خودش خطر دارد و هم برای اسلام.

 

اگر رد صلاحیت شوم اعتراض خواهم کرد، اما التماس نمی‌کنم.

پویش: علی مطهری: اگر مجلسی به صورت واقعی تشکیل شود و نماینده واقعی ملت در آن حضور یابد خیلی کارها مطابق قانون اساسی انجام می‌گیرد. باید تلاش کنیم تا نمایندگان خوشفکر و غیروابسته که وامدار شخص یا گروهی نیستند به مجلس راه یابند و به دو وظیفه اصلی خود یعنی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون به درستی رسیدگی کنند. مطهری در پاسخ به سوالی درباره احتمال ردصلاحیتش گفت: من خودم دلیلی برای آن نمی‌بینم. آنچه که گفتم و آنچه که نوشتم مطابق قانون بوده است. اگر رد صلاحیت شوم اعتراض خواهم کرد، اما التماس نمی‌کنم. اگر این اتفاق بیفتد حجت بر من تمام می‌شود و پاسخی به مردم خواهد بود که اصرار می‌کنند در انتخابات حضور داشته باشم.

 

 

 

13920512131546196928904امیدوارم که در این انتخابات چهره های تکراری نبینیم

ایلنا: غلامحسین کرباسچی: امیدوارم که در این انتخابات چهره های تکراری نبینیم. من به این دولت احترام بسیار می گذارم اما منتقدم. چرا که چهره های خشک و مدیران قدیمی را مورد استفاده قرار می دهد، در حالی‌که مدیران انقلابی در آن زمان زیر سی سال بودند همانگونه که من با حکم مستقیم امام(ره) به عنوان استاندار اصفهان معرفی شدم. کرباسچی با اشاره به حق الناس در انتخابات ادامه داد: اگر ناظرین و مجریان هم تخلف کردند باید حق الناس بدهند. وی تاکید کرد صدا و سیما باید حق الناس بدهد. چرا که یک فرد شب انتخابات از این رسانه استفاده می‌کند و گروهی را بی دین می نامد اما وزیر امورخارجه کشور اجازه صحبت پیدا نمی کند. شفافیت نباید در روند انتخابات  فراموش شود و اگر کسی با عدم صلاحیت در انتخابات مواجه می شود همگان باید بدانند دلیل عدم صلاحیت او چیست.

 

اصلاح طلبان از عرصه انتخاب عقب نشینی نخواهند کرد

پویش: عبدالله نوری درباره نحوه مواجهه با ردصلاحیت‌های احتمالی اصلاح طلبان تاکید کرد: اصلاح‌طلبان باز هم نباید عقب‌نشینی کنند و با افرادی که تأیید می‌شوند باید شرکت کنند تا کشور از مجلس مناسب‌تری برخوردار شود. به اعتقاد وی اصلاح‌طلبان درهرحال به دنبال سقف مطالبات و اهداف خود هستند. البته سقف مطالبات جریان اصلاحات هیچ‌گاه برهم‌زدن قواعد و قوانین نظام و کشور و فروپاشی آن نبوده و نیست، اما کسانی که حضور جریان اصلاحات را به ضرر خود و از دست رفتن منافعشان می‌دانند و احساس می‌کنند با آمدن اصلاح‌طلبان از عرصه حذف می‌شوند، ممکن است این‌گونه القا کنند که اصلاح‌طلبان به دنبال فروپاشی‌اند، تا برای ماندن خودشان زمینه را فراهم کنند.

 

175186مردم به خبرگان رأی می‌دهند که مدافع حقوق آنها باشند

آرمان: عمادالدین باقی: مردم به خبرگان خود رأی می‌دهند که مدافع حقوق آنها در مجلس خبرگان باشند. در نتیجه نباید بین انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان در دراز مدت فاصله بیفتد. نظارت مجلس خبرگان یکی از اصول بدیهی است و به همین دلیل در قانون اساسی درباره آن صحبتی نشده است… فلسفه مجلس خبرگان نظارت است. دوره سوم مجلس، نظارت بر خبرگان رهبری را به شورای نگهبان سپرد و از اینجا بود که چالش‌های بعدی به وجود آمد.

 

تلاش برای تک‌صدایی، آغاز استبداد است

بهار: فاضل میبدی: جناح تندرو در عرصه سیاست کشور دیگر برایش مهم نیست که علیه چه شخص و مقامی موضع‌گیری می‌کند و به او تهمت می‌زند، تنها کافی است که آن شخص مخالف سیاست‌ها و طرز فکر او باشد و همین کافی است تا مورد حمله تندروها قرار بگیرد. با تجمع، سرمقاله و گزارش‌ها نیروهای تندرو از خجالت مخالفانشان در می‌آیند. اینکه فرد یا گروهی بخواهد خودش را به جامعه تحمیل کند، جز استبداد چیز دیگری نخواهد داشت.

 

آنان که تصور می‌کنند در سیاست باید نشست تا حق را در سینی پیشکش کنند، تاریخ را درست نخوانده‌اند

شرق: کریم ارغنده‌پور: انتخابات یک بسته است و رأی و نتیجه، تنها بخشی از آن. به همین دلیل در علوم سیاسی، اصل انتخابات به صورت یک فرایند دیده می‌شود که هر بخش آن به تناسب، کارکرد خود را خواهد داشت. اگرچه نتیجه انتخابات تعیین‌کننده است، ولی نباید اصل انتخابات را به فروکاستن در نتیجه و نادیده‌گرفتن سایر بخش‌ها تقلیل داد. به‌این‌ترتیب همه مراحل انتخابات باید به‌درستی بازی شود. نویسنده با رد این گزاره که: «همه نامزدهای جناح اصلاح‌طلب رد می‌شوند» نوشته این فرض اصل انتخابات را به چالش می‌کشد. نمی‌توان در هر شرایطی با آن موافق بود. این جمله نه‌تنها گاهی از سوی بخش‌هایی از مخالفان و رقبای اصلاح‌طلبان ترویج داده می‌شود، بلکه حتی چهره‌هایی از درون اصلاح‌طلبان هم آن را تکرار کرده‌اند. تصور می‌کنند در سیاست باید نشست تا حق را در سینی پیشکش کنند، هم تاریخ را درست نخوانده‌اند و هم در ذهنشان از سیاست جز سوءتفاهمی بیش ندارند. من نمی‌دانم نتیجه صلاحیت‌ها واقعا چه خواهد شد، ولی تجربه ثابت کرده میزان بازیگری خوب گروه‌های سیاسی در نتیجه کار بی‌تأثیر نیست.

 

اصلاح‌طلبان به سازمان واحدی رسیده‌اند، امیدواریم به لیست واحدی نیز دست پیدا کنیم

ایسنا: ابراهیم اصغرزاده در خصوص امکان دست یافتن اصلاح طلبان به لیست واحد عنوان کرد: اصلاح‌طلبان به سازمان واحدی رسیده‌اند، امیدواریم بعد از این سازمان یافتن به لیست واحدی نیز دست پیدا کنیم، لیست واحد اصلاح طلبان ارتباط مستقیمی با سرنوشتی که رقبا برای ما رقم می‌زنند دارد. اگر مبنای تایید صلاحیت‌ها بر اساس مراجع چهارگانه باشد بخش زیادی از اصلاح‌طلبان می‌توانند در انتخابات شرکت کنند؛ متاسفانه در حال حاضر تریبون‌های نماز جمعه محافل مذهبی و مساجد تا حدود زیادی در اختیار اصولگرایان قرار دارد. اما جریان اصلاحات معتقد است به اینکه کشور در هر شرایطی قابل اصلاح است.

 

واکاوی چرایی طرح شعارهای غیرواقعی نامزدهای مجلس

ایلنا: جواد اطاعت، استاد دانشگاه توضیح می‌دهد که طرح شعارهای غیرواقعی چه اثراتی روی سرمایه اجتماعی و مشارکت در انتخابات می‌گذارد. مردم باید انگیزه‌های بیشتری برای حضور در انتخابات پیدا کنند. زمانی که افراد با صلاحیت‌های علمی و سیاسی بالا، انگیزه و رغبت کمتری برای حضور در انتخابات دارند، به ‌طور طبیعی، موضوعات این‌چنینی جایگزین می‌شود. مسائلی مثل شعارهای غیرواقع‌بینانه که عموماً جنبه عملی پیدا نمی‌کنند یا اگر هم جنبه عملی پیدا کنند، باعث هرز رفتن منابع کشور در پروژه‌های غیرعلمی و غیرکارشناسی می‌شوند. وقتی در هزینه کردن منابع اولویت‌های کشور مدنظر قرار نگیرد یا از اصل مزیت نسبی و آمایش سرزمین غفلت شود، همه اینها هرزرفتن منابع است. موضوع دیگر به فرهنگ سیاسی رای‌دهندگان برمی‌گردد. مردم به جای توجه به نیازهای واقعی که موجد شغل برای فرزندان آنهاست به خدمات رفاهی بیشتر توجه می‌کنند. متاسفانه این موضوع تبدیل به یک رویه معمول شده است که نمایندگان به جای تمرکز بر نظارت و قانونگذاری که وظیفه اصلی آنهاست، خود را درگیر مسائل اجرایی در حوزه‌های انتخابیه می‌کنند.

 

 

نقدی به روش رای دادن مردم و سپس انتظار آنها برای بهبود امور

شرق: این كه جواد خیابانی بخواهد كاندیدای نمایندگی مردم در مجلس شود البته حق اوست و هیچ كس نمی تواند شهروندی را به دلیل استفاده از حقوق قانونی‌اش مواخذه كند. اما مسئله، مردمی است كه به او رای خواهند داد، آنهایی كه پیش از این در موقعیت های مشابه آراي خویش را داخل سینی مطلا گذاشتند و تقدیم كردند به كسانی چون  رضازاده،  ‏علیرضا دبیر، عباس جدیدی و ‏هادی ساعی. حاصل آن رای‌دادن‌های كیلویی همین است كه همان مردم در ‏تهران  دارند از شدت  ‏آلودگی هوا خفه می شوند و حتی از نماینده های منتخب‌شان در  شورای شهر  تهران نمی توانند انتظاری داشته باشند، در همان انتخاباتی كه حضرات فوق راهی شورای شهر شدند، آراي یك متخصص  ‏مدیریت شهری  با مدرك دكترای این رشته حتی چهار رقمی هم نشد! واقعا جای تاسف دارد! از نگاه من، ایرادی به خیابانی وارد نیست، آن چنان كه به جدیدی ها و دبیرها و رضازاده ها و ساعی ها هم نمی توان خرده گرفت. نقد و انتقادی اگر وجود دارد، كه بسیار هم وجود دارد، به  ‏رای‌دهندگان است. تا كی باید با “مردم” تعارف كرد و از نقد “مردم” از ترس افكار عمومی پرهیز كرد؟

 

روایت دعایی از نصایح انتخاباتی امام

عصرایران: حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی: این سونامی حضور در انتخابات باید درست درک شود. اگر خوب و درست عمل شود و دروغ و ناسزا نگوییم، حتماً با توجه مردم روبرو می‌شویم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم رعایت اخلاق توسط رسانه‌ها، گفت: من پیش از انقلاب در رادیو به تبلیغ مواضع انقلاب مشغول بودم،پس از این‌که امام(ره) این گزارش‌ها را دید به من گفت در تبلیغات خود دروغ نگویید. من حساس شدم بدانم کجای حرف‌های من دروغ بوده و امام(ره) در جواب حرف‌های من گفت که شما گفته‌اید که رهبر این نهضت یک وجب زمین ندارد. در حالی که ما در خمین زمین داریم و درآمد آن را صرف فقرا می‌کنیم، شما هم باید راست بگویید.

 

 

 

فقط هوا آلوده نیست همه آلوده‌ایم!

روزنامه ابتکار در سرمقاله خود با اشاره به آلودگی هوای این چند روز تهران نوشته فقط هوا آلوده نیست همه آلوده ایم و توضیح داده: آمار طلاق،آمار ایدز، آمارسرطان،آمار ترک تحصیلی‌ها ،آمار سرقت و جرم و جنایت، آمار پرونده‌های دادگاه ها،آمار روز افزون بیکاری، آمار روان پریشی‌ها و افسردگی ها، آمار اختلاس‌های هزاران هزار میلیاردی و چه وچه نشانه آن است که بدجوری آلودگی در جسم وجان جامعه جاخوش کرده است. این که برخی از سیاسیون برای سوار شدن بر مرکب قدرت هر نوع انگ و اتهامی را به رقیب وارد می‌کنند آلودگی نیست؟ این که برخی از روحانیون برای نابودی وتخریب رقیب هم دین و هم میهن خود از هر اصطلاح و ابزاری استفاده می‌کنند، رسوخ آلودگی به حوزه الگوهای مذهبی و دینی نیست؟ اخیرا یکی از روحانیون، حضور روحانی سرشناس و محترم دیگر را در مجلس خبرگان به «ویروس ایدز» تشبیه کرده است. راستی ریشه این همه آلوده گویی و آلوده نگری و آلوده رفتاری و آلوده زیستی و …از کجا نشات گرفته است؟ کسانی هم که با زدوبندهای سیاسی و جناحی در مصدر امور قرار می‌گیرند اعتقادی به مبارزه با مفاسد ندارند و بعضا خود اینها زمینه ساز این مفاسد می‌شوند. نمونه‌های آن را در پرونده‌های سه هزار و هشت هزار میلیاردی و پرونده تامین اجتماعی و … دیده‌ایم. سال‌هاست که برای رهایی موقتی از آلودگی هوای تهران و سایر کلان شهرها به تعطیلی مدارس روی آورده‌ایم. اما باید جست و جو کرد که برای رهایی از آلودگی همه جانبه جامعه کدام بخش را تعطیل باید کرد؟

 

فرماندار فقط فرماندار پیشوا!

بهار: در پی سخنان تند حجت الاسلام نبویان در مصلی شهر پیشوا بر علیه مذاکرات هسته ای، دکتر ملکـــوتی خواه فرماندار شهر که در جلسه حضور داشته و قرار بر سخنرانی ایشان هم نبوده، پشت تریبون قرار گرفته و از مردم خواسته است تا چند دقیقه ای به صحبت های او گوش دهند. وی گفته: نبویان یک ساعت علیه دولت صحبت کرد. وسط صحبت های ایشان چیزی نگفتم و صبر کردم تا سخنرانی شان تمام شود. به آقای نبویان گفتم برای مردمی از بصیرت صحبت می کنید که سال 1342 که هنوز شما به دنیا نیامده بودید و بنده دو ساله بودم پشتیبان امامِ انقلاب بودند. برجام هر اشکالی که دارد مقام معظم رهبری درایت کرده اند و ارکان نظام با تمام ضعف و قوت هایش آن را پذیرفته اند. برای ما فصل الخطاب فرمایشات رهبری و دستورات رییس جمهوری است. نباید صحبت های رهبری را آن جور انعکاس دهیم که با آن موافقیم.

 

اسمشان خون‌خواه حسین(ع) است، اما بویی از مرام و مسلک او نبرده‌اند

ایلنا: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در واکنش به مطلب توهین آمیز هفته‌نامه «یالثارات» – ارگان انصار حزب‌الله – نوشت: لابد با این روش‌ها و این نحوه دفاع از حجاب و امر به معروف و نهی از منکر انتظار هم می‌رود که جوانان و نسل جدید فوج فوج به سمت دین و ایمان گرایش پیدا کنند، در حالی که با این دفاع بد که به مراتب بدتر از حمله است با دست خودشان بندگان خدا را فوج فوج از دین خدا خارج می‌کنند و باید روزی در دادگاه عدل الهی پاسخگوی «بردن رونق مسلمانی» باشند.

 

 

 

كابينه خسته!

دنیای اقتصاد: مدتي بود داشتم فكر مي كردم بي اعتنايي آزار دهنده برخي از اعضاي اقتصادي كابينه روحاني به حجم عظيم مشكلات را چگونه مي شود توصيف كرد كه روايتي از غلامحسين كرباسچي حق مطلب را ادا كرد؛ كرباسچي گفته است كه اين آقايون خسته هستند خسته! برخي از اين عزيزان گويي مقام وزارت را با شغل بي دردسر دوران بازنشستگي خود اشتباه گرفته اند يا فكر مي كنند وزارتخانه اي در سوييس را اداره مي كنند نه در اقتصاد بحران زده اي چون ايران؛ برخي ها هم ظاهرا تصورشان اين است كه آنها را گذاشته اند در طبقه بالاي ساختمان وزراتخانه كه آن ساختمان را اداره كنند و دركي از مسووليت سنگين خود ندارند يا شايد هم خسته اند! رييس جمهور بايد براي پسابرجام درباره اين جماعت خسته فكري بكند. اين نتيجه هم عيان است كه بالا كشيدن اقتصاد از عهده اين جماعت خسته بر نمي آيد؛ يا بايد تكاني به آنها داد يا فكري براي استراحت بهتر آنها كرد!

 

وقتی از اقتصاد آزاد فقط هر چه به نفعمان است برداشت می کنیم!

صدا: سعید لیلاز: آدام اسمیت می گوید، به شرطی باید اقتصاد آزاد باشد كه رقابت كامل در آن حكمفرما باشد. رقابت كامل هم این است كه هم عرضه كنندگان كالا فراوان باشد، هم تعداد خریداران فراوان و متنوع وجود داشته باشد و هم سهولت دسترسی به منابع و اطلاعات كامل در بازار وجود داشته باشد اگر اینچنین نباشد به عنوان مصداق “شكست بازار”  تمام اقتصاددانان اجازه می دهند كه دولت در اقتصاد دخالت كند. این اتفاق در كاپیتالیست ترین اقتصادهای دنیا از جمله آمریكا رخ می دهد… اگر به شرایط فعلی ایران نگاه كنیم، واقعیت این است كه نقش و كاركرد سازمان‌هایی مثل سازمان حمایت نه‌تنها خیلی كم‌رنگ و بی‌اثر شده است بلكه طی 50 -60 سالی كه از تاسیس این سازمان‌ها در اقتصاد ایران می‌گذرد به هیچ وجه نتوانسته‌اند آن كاركردی كه به خاطر آن اهداف تاسیس شده‌اند را داشته باشند.

 

 

 

هر بشکه دوغ معادل ۳ بشکه نفت قیمت دارد!

مهر: قیمت یک بشکه نفت امروز بسیار ارزان‌تر از یک بشکه آب معدنی یا دوغ است؛ به طوریکه صادر کردن دوغ و آب به صرفه‌تر از نفت خواهد بود. زمانی قرار بود که پول نفت سر سفره‌ها بیاید اما امروز دوغ و آب که در سبد غذایی اکثر خانواده‎‌ها پیدا می‌شود، از نفت بسیار گران‌تر است. حالا اگر به فروشگاه مواد غذایی محله خود سر بزنید و یک بطری دوغ یا آب معدنی بخرید، انگار سه بطری نفت را به خانه خود می‌برید.

 

این تمام خاک ما است و 7 میلیارد رویا و یک سیاره!

اعتماد: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در همایش سال جهانی خاک، دست به یک ابتکار جدید زد. وی در هنگام قرار گرفتن پشت تریبون سیب سرخی با خود آورد و آن را به کره زمین تشبیه کرد و افزود: سه چهارم کره زمین را آب تشکیل می دهد هرچند از نظر اکوسیستمی اهمیت زیادی دارد اما برای یافتن میزان خاک حاصلخیز کره زمین باید این قسمت را جدا کنیم. ابتکار سه چهارم سیب را کنار گذاشت و ادامه داد: این یک چهارم تمام خاک کره زمین است که تنها یک چهارم آن حاصلخیز و قابل کشت و زرع است. او در حالی که یک چهارم از این قسمت سیب را جدا کرده بود، گفت:‌ این بخش کوچک از کره زمین خاک حاصلخیز دارد که تنها سطح فوقانی آن برای کشت قابل استفاده است. او لایه‌ای از خط فوقانی این قسمت را جدا کرد و افزود: این میزان خاک برای تولید غذای 7 میلیارد جمعیت کره زمین بسیار محدود است و باید با دقت از آن حفاظت شود. ابتکار اضافه کرد: ‌این خاک است و 7 میلیارد رویا و یک سیاره!

 

حقوق ۱۸ میلیونی برای ۴ ساعت تدریس در هفته!

فارس: ماهروزاده، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به دریافت ۱۸ میلیون تومان حقوق توسط برخی معلمان برای ۴ ساعت تدریس در هفته گفت: برخی مدارس ۲۰ میلیون تومان هزینه اقدامات فوق برنامه دریافت و در خارج از کشور اردو برگزار می‌کنند. وی افزود: متاسفانه زمانی که تلاش می‌کنیم این گونه معلمان را که تنها به فکر سودجویی هستند از سیستم آموزشی خارج کنیم با اولیای دانش‌آموزان مواجه می‌شویم که زمین و زمان را بهم می‌ریزند.

 

مدرسه زندان نیست

شرق: این روزنامه به ماجرایی اشاره کرده که خبرش منتشر شده و آن هم مرگ دانش آموزی است که با تنبیه سخت مدیر مدرسه به علت همراه داشتن موبایل جان خود را از دست داده و نوشته آیا نباید از خود بپرسیم با نوجوانانمان، با کسانی که آینده‌سازان این جامعه هستند چه می‌کنیم؟ مدرسه زندان ابوغریب نیست. مدرسه خانه دوم، حتی خانه اول بچه‌هاست. مدرسه‌ای که چون زندان است، مدرسه‌ای که شکنجه‌گاه روحی است و نظام آموزش‌وپرورشی که عده‌ای معدود را با عناوینی چون تیزهوش و نخبه و المپیادی و رتبه تک‌رقمی و دورقمی غربال و بر صدر می‌نشاند و مابقی را به‌عنوان کندذهن و تنبل حذف می‌کند، چه چشم‌اندازی پیش‌رویمان می‌گذارد جز جامعه‌ای به‌شدت افسرده، به‌شدت خشن و به‌شدت تهی از فضایل اخلاقی و اجتماعی. این وضع بسیار نگران‌کننده است.

 

٤٠ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر

شرق: دکتر راغفر، طراح نقشه فقر ایران، طی جدیدترین اظهارات خود اعلام می‌کند که ٤٠ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر هستند و متأسفانه روز‌به‌روز آمار فقیران در کشور افزایش پیدا می‌کند. با احتساب جمعیت ٧٧ میلیون‌نفری ایران در پایان سال ٩٣، می‌توان به این جمع‌بندی رسید که بیش از ٣٠ میلیون‌نفر از مردم ایران امروز به زیر خط فقر رفته‌اند. به گفته او، تا قبل از سال ٨٤ آمار فقیران در ایران زیر ٣٠ درصد بود، اما از سال ٨٤ به این طرف، این آمار رو به افزایش رفته است تا جایی که هم‌اینک باید گفت تعداد فقیران در جمعیت ایران به بیش از ٤٠ درصد رسیده است و درصورتی که دولت برنامه‌ای برای این مسئله نداشته باشد، این آمار بیشتر از این خواهد شد.

 

47 میلیون ایرانی‌ تغذیه ناسالم دارند

ایسنا: معاون وزیر بهداشت: از 380 هزار مرگ سالیانه در کشور، 92 هزار مورد آن متعلق به سکته قلبی، 43 هزار مورد مربوط به سکته مغزی، 1000 مرگ مربوط به حوادث و 30 هزار مورد نیز مربوط به سرطان است. سالیانه در کشور 90 هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که 30 هزار نفر از آنها فوت می‌کنند و دو هزار میلیارد تومان هزینه می برد. حوادث ترافیکی روزانه سبب مرگ 54 نفر و معلولیت 110 نفر می‌شود که این مشکل مخصوص ایران است. علاوه بر این ما مشکل اعتیاد را هم در کشور خود داریم. بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات مصرف مواد مخدر و محرک‌های روانگردان در 10 سال گذشته حدود 40 هزار نفر در سراسر کشور بوده است.

 

 

الگوی مصرف ایرانی!

ایلنا: محسن جلال پور،‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران: ما کشوری با 78 میلیون نفر جمعیت، روزانه معادل 4 میلیون بشکه نفت خام مصرف می کنیم. کشور هند با یک میلیارد و 250 میلیون نفر جمعیت، روزانه 3.7 میلیون بشکه نفت خام مصرف می کند و مصرف روزانه کشور چین با یک میلیارد و 350 میلیون نفر جمعیت، 10.5 میلیون بشکه در روز است. اگر چینی ها و هندی ها الگوی مصرف ما را در پیش گیرند با توجه به جمعیتی که دارند، باید روزانه 65 و 55 میلیون بشکه در روز نفت خام مصرف کنند!

 

 

 

نظر آیت الله مصباح یزدی درباره رای مردم و یک سوال!

عصرایران: آیت الله مصباح: “در حکومت اسلامی رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد نه در اصل انتخاب نوع نظام سیاسی کشورشان و نه در اعتبار قانون اساسی و نه در انتخاب ریاست جمهوری و انتخاب خبرگان و رهبری. ملاک اعتبار قانونی تنها یک چیز است و آن “رضایت ولایت فقیه” است” (منبع: هفته نامه پرتو/84،10،7) حال سوال اینکه آقای مصباح برای چه کاندیدای خبرگان شده است؟!با رای چه کسی می خواهد به مجلس خبرگان رهبری راه یابد؟! اگرمردم کاره ای نیستند، جایگاه ایشان درمجلس خبرگان کجاست؟ ایشان ودلواپسان چگونه این پارادوکس را پاسخ می دهند؟

 

 

طنز:

 

کاند‌‌ید‌‌ایی از د‌‌رون مرد‌‌م

قانون: آيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ين سيارسريع گفتگویی با یک نامزد فرضی مجلس را نقل کرده نامش هوشنگ شهرآشوب بوده اما اصرار داشته که نام را عوض کرده و از این پس نوکر مردم نام خواهد داشت.

– یعنی الان اسمتون نوکر مرد‌‌مه؟ / + بله. نام نوکر، نام خانواد‌‌گی مرد‌‌م. / – یعنی اگه بخواهیم شما رو صد‌‌ا بزنیم باید‌‌ بگیم آقای مرد‌‌م؟ / + استغفرا… / – چرا؟ / + لطفا بعضی چیزها رو رعایت کنید‌‌. / – بند‌‌ه خد‌‌ای نکرد‌‌ه توهینی کرد‌‌م؟ / + بله متاسفانه. / – من عذرخواهی می‌کنم ولی چه توهینی؟ / + آقای محترم، مرد‌‌م آقای ما هستند‌‌ نه ما آقای مرد‌‌م. ما نوکر مرد‌‌م هستیم. / – بسیار خب آقای مرد‌‌می. بفرمایید‌‌ چه هد‌‌فی شما رو برای کاند‌‌ید‌‌اتوری د‌‌ر مجلس ترغیب کرد‌‌؟ / + نوکری مرد‌‌م و خد‌‌مت به مرد‌‌م. / – میشه بیشتر توضیح بد‌‌ین؟ / + هرکاری که مرد‌‌م بخوان انجام مید‌‌م. هرچی که مرد‌‌م میگن من د‌‌ر جواب میگم نوکرم. / – یه کم باز می‌کنین بحث رو؟ / + آهان… بله… برنامه د‌‌ارم د‌‌ر صورت پیروزی د‌‌ر انتخابات به خانه‌های مرد‌‌م بروم، ظرف هایشان را بشورم، پیرمرد‌‌ها را به حمام ببرم، بچه‌ها را نگه د‌‌ارم تا پد‌‌ر و ماد‌‌رشان بیایند‌‌، غذا بپزم، بروبم ، بسابم و به این ترتیب کمک‌شان کنم. علاوه بر این‌ها ماهانه به هر کد‌‌ام از عزیزان 60 هزار تومان هم می‌د‌‌هم، البته ناقابل است. / – باشه. حرف د‌‌یگه‌ای هم د‌‌اری؟/ + د‌‌ست مرد‌‌م رو می‌بوسم.  / – د‌‌یگه مرد‌‌م رو معذب نکن. / + باشه من رفتم.

 

کارخانه محبوب سازی دلواپسان

چیزنا: آیدین سیارسریع: محبوبیت چیز عجیبیه. به دست آوردنش تو این دوره و زمونه عجیب و غریب تر هم شده. قبلا مردم برای محبوب شدن کارهای مختلفی می کردن. یکی آواز می خوند، یکی فیلم می ساخت، یکی بازی می کرد. یکی هم می رفت مبارزه می کرد و محبوب می شد. (لعنت بر ذهن سیاست زده، منظورم محمدعلی کلی بود). الان هم البته این راه ها هست ولی روش های دیگه ای هم اضافه شده. مهمترین تفاوتش هم با مدل قبلی اینه که لازم نیست حتما کاری برای محبوبیت بکنید. در این مدل بقیه کار می کنن و شما محبوب میشین (کاملا مطابق با ذائقه ایرانی). مثلا همین آقای رئیس دولت اصلاحات رو در نظر بگیرین. ایشون خیلی شیک و با شخصیت یه گوشه نشسته بود فال حافظ می گرفت و جوان ها را عقد می کرد، تئاتر می رفت، فیلم می دید و کتاب می خوند. کاری هم به کسی نداشت. همه هم داشت یادشون می رفت این آقا یه روز رئیس جمهور بود تا این که آمدند ممنوع الهمه چیزش کردند، محبوبیتش شد شش برابر.

الان هم مصداق این نوع محبوبیت همین آقا جواد ظریفه. برجام رو به سرانجام رسوند و بعدش نه حرفی زد نه شوآفی کرد نه پزش رو داد نه دستور داد از صداوسیما با صدای لرزون بگن «خدمتییییی دیگررررر از دولت تدبیرررر و امییدددد» … یه گوشه نشست. عادل فردوسی پور رفت باهاش مصاحبه کرد. صداوسیما هم گفت من پخش نمی کنم. یعنی اگه این دلواپسان و دل پیچه داران تونسته بودن دو درصد مردم رو راضی کنن که ظریف کاری نکرده و کشور رو به ورطه سقوط کشونده، همین پخش نکردن مصاحبه وزیر خارجه مملکت شصت درصد به محبوبیتش اضافه کرد. یعنی با این فرمول الان ما آمادگی پذیرش احمدی نژاد به عنوان قهرمان ملی و تنها مدال آورمون در رشته تپه آرایی با مانع رو هم داریم. خسته نباشید میگم به دلواپسان عزیز بابت اختراع این سبک ایجاد محبوبیت.